Hjälp till att försvenska FishBase!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Oki, jag föreslår då i stället:
    T. brichardi - Rödbrun forsciklid eller bara forsciklid. Det är väl den art man mest sannolikt hittar i hobbyn, så bara forsciklid torde funka.

Snäcklekare:
    L. ocellatus - Pärlemorsnäcklekare. Oavsett morf så har dessa nästan alltid ett pärlemorskimmer över sig.

L. meleagris (stappersi) - Diamantsnäcklekare. Tycker inte pärlemor passar på den arten, de vita prickarna gnistrar mer var för sig. Pärlsnäcklekare kan jag också backa upp med samma motivering, men inte pärlemor.

Referensen från Fishbase gick till Brichards bok "Cichlids and all the other fish of Lake Tanganyika".

"This fish was described by Pellegrin from only a single specimen collected in or near the Sambala River (?) near Pala in Tanzania by the French fathers that were at that time in the area. This would then be the only Lamprologus as yet found in a river oft the lake basin. Most probably it is a lacustrine species that ventures into river mouths. It has never been seen or collected since its original capture. By general features it appears to belong also to the shell-dweller group of fishes".

Verkar osannolikt att den arten finns i hobbyn, om inte denna enda fångst var av en fisk som simmat vilse.

L. kungweensis - dysnäcklekare. Har för mig att denna art helst inte använder snäckor i naturen utan i stället gräver gångar i dyn/sanden. I akvarium blir substitutet snäckor.

L. speciosus - fläckig snäcklekare. Dessa är väl de fläckigaste av alla snäcklekare? Med tanke på temperamentet kunde jag även kalla den djävulssnäcklekare... maken till aggressivitet i relation till storlek har jag aldrig sett!!

N. caudopuncatus vill jag inte ens kalla snäcklekare, de gräver lika gärna (eller hellre) ut en grotta. hequi eller meeli ville jag benämna rovsnäcklekare, men med något epitet framför.

Hilsen,

/P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 March 2010, 10:23.
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Mikael W
      Lamprologus callipterus - haremssnäcklekare
      Jag föreslår "snäcktjuv" för Lamprologus callipterus.

Fylogenetiskt är den ingen snäcklekare (och snäcklekarna har troligen hybridursprung)
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Gäddcikliderna har ofta namn som betyder något. Någon som är bra på grekiska/latin tycker jag kan lista de uppenbara namnen. Exempel:

Crenicichla jaguarensis - jaguargäddciklid
        Crenicichla zebrina - zebragäddciklid

Dessa betyder t ex garanterat något:

Crenicichla labrina - läppgäddciklid (?)
        Crenicichla lacustris - strandgäddciklid (?)
        Crenicichla lucius - lysgäddciklid (?)
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

Labrina = associerad med strandkant (labrum = kant på tråg, dike etc).
          Lacustris = associerad med sjö.
          Lucius = den glittrande/skinande (även artepitet för gädda, Esox lucius).

(Men ska jag vara ärlig är de flesta latinska epiteten inte särskilt träffande, särskilt inte på de lite äldre arterna, jag rekommenderar inte direktöversättningar.)

@PatrikMalmö: Vi verkar inte ha originalbeskrivningen för stappersi, så jag kan inte säga säkert, men jag har hittat själva råtexten utan bilder, och den förefaller verkligen beskriva stappersi/meleagris. Det är tänkbart att lokalangivelsen är felaktig, det är ganska vanligt i äldre litteratur.

@Erik Åhlander: All kunskaps moder, Wikipedia, vet att berätta att "The first-century historian Flavius Josephus was so impressed by the area <Genesarets sjö> that he wrote, "One may call this place the ambition of Nature." Josephus also reported a thriving fishing industry at this time, with 230 boats regularly working in the lake."
          Tristramella intermedia var enligt IUCN endemisk till lake Hula, dvs sjön Israel dikade ut på 50-talet.

Listan uppdaterad!
          Senast redigerad av Mike_Noren; 11 March 2010, 18:46.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
            The first-century historian Flavius Josephus
            En annan Josef alltså. Då drar jag tillbaka mitt förslag
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Decimus
              Användare
              • June 2006
              • 961

Förstår egentligen inte problemet, tycker inte de latinska namnen är speciellt svåra att ha på minnet, med tiden så har ju änna fiskens latinskanamn blivit blivit "namnet" konstig formuleringmen kan inte artikulera mig bättre.. =)

Sen så borde de ju underlätta för både försäljare och köpare, alla vet vilken fisk man snackar om och på så sätt förvårar felköp och missförstånd.

Ne länge leve de latinska namnen =)

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                L. kungweensis - dysnäcklekare. Har för mig att denna art helst inte använder snäckor i naturen utan i stället gräver gångar i dyn/sanden. I akvarium blir substitutet snäckor.
                Detta gäller i synnerhet också för signatus.

F.ö. anser jag att det är jättebra att förslagen kritiseras, debatteras och motsäges och att motförslag görs. Bara så kommer vi fram till de bästa namnen.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • May 2006
                  • 1816

Crenicichla acutirostris Spetshuvad gäddciklid eller Pilgäddciklid
                  Crenicichla alta Ögongäddciklid
                  Crenicichla cincta Tigergäddciklid eller Zebragäddciklid eller Randiggäddciklid
                  Crenicichla jegui krypandegäddciklid
                  Crenicichla regani Trefläckiggäddciklid
                  Senast redigerad av Ove Planstedt; 11 March 2010, 18:59.

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

F.ö. anser jag att det är jättebra att förslagen kritiseras, debatteras och motsäges och att motförslag görs. Bara så kommer vi fram till de bästa namnen.
                    Jag håller med, så länge det är konstruktivt, förslagsvis att man motiverar varför namnet inte är bra och föreslår ett bättre namn.
                    Plus förstås att man helt enkelt kan föreslå ett namn trots att nån redan föreslagit ett. "Först till kvarn" gäller inte!

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Hej

Ser att Du i listan skrivit in flera av mina förslag i formen -cichlid. Påpekar därför, att mina förslag genomgående är -ciklid.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Snäcktjuv för L. callipterus är ju klockrent!! Gillade iof haremssnäcklekare också, men snäcktjuv är rappare.

Sant, signatus gör likadant som kungweensis, så mitt förslag på den blir då: randig dysnäcklekare. Eller ska vi skippa snäcklekare helt för dem? De leker ju iof i snäckor i akvarium... dyciklid och randig dyciklid? Egentligen inte glad för epitetet "dy" för dessa snygga fiskar. Gånggrävare? Fast det är det ju fler som gör.

X. melanogenys - Sandkung (från boken med granna foton på Tanganyika).

X. ochrogenys - Sandprins (från boken med granna foton på Tanganyika).

Steatocranus tinanti - Bredmunnad lejonhuvudscichlid

Tropheus brichardi - Lyrfenad troffe

Jag ser försvenskningen som en diskussion, gäller att hitta "bäst" namn. Konstruktiv kritik blir ju då viktigt, med motivering och nytt namnförslag. Tycker för övrigt inte att jag kan ta åt mig något för Malawicikliderna (ex Maingano mfl), det är namn som förekommit länge på dem.

Mikael,
                        ciklid vs cichlid finns förklarat tidigare i tråden.

Hilsen,

/P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 March 2010, 22:26.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

Ser att Du i listan skrivit in flera av mina förslag i formen -cichlid. Påpekar därför, att mina förslag genomgående är -ciklid.
                          Jag använder genomgående cichlid i den preliminära listan eftersom det är FishBase Sverige policy att primärt använda den stavningen pga att den är äldst, men vi betraktar både cichlid och ciklid som giltiga, alternativa, stavningar, och bägge stavningarna kommer att implementeras i FishBase.

Kommentar

• Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • May 2006
                            • 1816

Hur är det med namnen Snäcklekare kontra Snäckskalslekare. Jag har aldrig haft eller diskuterat dessa fiskar, jag tror att det är en vanesak vad man kallar dem jag förstår att dem som alltid kallat dem snäcklekare tycker att det är det rätta namnet men för mig så låter det helfel att kalla dem Snäcklekare när dem uppenbarligen är Snäckskalslekare.

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                              jag förstår att dem som alltid kallat dem snäcklekare tycker att det är det rätta namnet men för mig så låter det helfel att kalla dem Snäcklekare när dem uppenbarligen är Snäckskalslekare.
                              Snäckskalslekare är korrekt, men snäcklekare är kortare och därmed enklare att göra bra sammansatta namn av (jämför exv "dvärgsnäckskalslekare" med "dvärgsnäcklekare"). Jag tror också att risken för förvirring - dvs att någon tror att de leker i levande snäckor - är ringa. Jag har inga invändningar mot någondera varianten, förutsatt att namnet som helhet fungerar.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1338

Ursprungligen postat av Decimus
                                Förstår egentligen inte problemet, tycker inte de latinska namnen är speciellt svåra att ha på minnet, med tiden så har ju änna fiskens latinskanamn blivit blivit "namnet" konstig formuleringmen kan inte artikulera mig bättre.. =)

Sen så borde de ju underlätta för både försäljare och köpare, alla vet vilken fisk man snackar om och på så sätt förvårar felköp och missförstånd.

Ne länge leve de latinska namnen =)
                                Fast när någon vetenskapsman i behov av publicering plötsligt får för sig att bryta upp släkten och byta vetenskapliga namn på fiskarna har de svenska namnen en klar fördel. De är konstanta.
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

Arbetssätt...