Hjälp till att försvenska FishBase!
Kollaps
X
-
-
Cryptoheros Panamensis - PanamaCiklid (finns bara där)Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Båda två stod redan som förslag i listan, från zoopet tror jag.Kommentar
-
Labidochromis caelerus-äkta guldmbuna
Pseudotropheus crabro-humlambuna
Mbuna känns tämligen väl inarbetat (det finns dessutom malawiciklider som inte är en mbunas). Jag satte in äkta på L. caelerus eftersom den omnämnts som golden i många år och det verkar vara den gula malawicikliden nr.1
Crabron fick namnet eftersom den är humlatecknad dessutom ganska liten och fridsam vilket ger en association till humlor. Jag skrev humla så det inte misstas för humle (botanisk)Fiskar är vänner-inte mat!Kommentar
-
Enig med Mikael om Apelsinciklid för L. leleupi, så kallades den när jag växte upp.
För Malawi finns en del vanliga namn som jag tycker det är synd att ändra. C. moori - delfinciklid, Demasoni, Maingano, Golden, Malawizebra, Rödzebra, Lombardoi, Saulosi, Ahli, Fryeri etc. Dessa namn används redan, därav vore en ändring lite synd. Vet att det i vissa fall är käpprätt åt h-vete och dessutom inte stämmer med intentionen...
Apistogramma baenschi kan väl förkortas till enbart "Inka"? Alla Apistonördar vet vilken fisk det rör sig om.
För Altolamprologus ville jag få till något med högryggad, men hittar inte på mer just nu. Smygciklid som tillägg på calvus/compressiceps? Storfjällad?
Boulengerochromis - Nkueciklid
För alla Crenicichla ville jag koppla på gäddciklid. Eller tom korta ned det till gädda, ex "randig dvärggädda".
Cyprichromis leptosoma - "Blå" blixtciklid - otroligt snabba!!
C. pavo - Pavo blixtciklid.
P. nigripinnis - Blårandig blixtciklid/Långfenad blixtciklid.
Julidochromis - tillägget Julle tycker jag är mycket trivsamt. Förekommer ofta i skrift/tal också.
Lamprologus stappersi - Diamantsnäcklekare (jag använder själv snäckskalslekare i språket, men snäcklekare är etablerat och kortare).
Nannacara - brun bågciklid anser jag etablerat.
Neolamprologus multifasciatus - dvärgsnäcklekare. Torde väl passa en av världens minsta ciklider?!?
Featherfins - XXX sprötciklid, XXX långfenad ciklid, XXX sandslottsciklid
Enantiopus sp. Kilesa - Kilesa.
Steatocranus - forsciklider?
Tilapia joka - Jokatilapia/Chokladtilapia
Enig med Daniel kring Tilapia snyderae (fast jag gärna ville kalla dem monstertilapia... de är BUSAR!!)
Troffar är svårt, de går ju ofta under fångstplatsnamn fastän de är samma art.
Tropheus duboisi - Spöktroffe (har alltid tyckt teckningen på huvudet påminner om en dödskalle).
Xenotilapia och Callochromis - XXX sandlekare. Vet att det inte stämmer med alla arter, men begreppet används för dem redan. Direktöversättningen från danska till svenska, sandsild - sandsill tycker jag däremot är roligare!! Stämmer mycket bra på dem när de inte är i stöten.
Nå, bara spånerier!! Hoppas det kommer till nytta!!
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 07 March 2010, 11:18.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Anna, på crabron är "kameleontciklid" också ett vanligt namn.
Patrick, Brun bågfena har jag mest hört på Nannacara taenia, alternativt randig bågfensciklid, medan anomalan oftast kallas blå eller grön. För Ivanacara adoketa skulle man kunna skoja till det med regnbågsfenciklid ;-)Kommentar
-
Under min uppväxt var det N. anomala som kallades brun bågfenciklid. Sökte med ljus och lykta efter den gröna under många år, men hittade den aldrig. Då. Idag verkar de ha skiftat populärnamn, eller så har jag varit snett på det hela tiden. Ska kolla i lite äldre böcker idag, om jag kommer ihåg det.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Hej
Cyprisarna (inkl Paracyprichromis) kunde även kallas sillciklider
Featherfins - drömciklider (detta har ju kommit via Ad, om det inte vinner understöd kunde fjäderfena kanske tänkas.
Julle, håller med om att det är trevligt.
Steatocranus, varför inte lejonhuvud?
Malawi:
-mbuna låter som en bra idé.
En annan grupp kunde kallas -utaka (t.ex. Copadichromis azureus - blåutaka).
Lethrinops: Malawijordätare med artspecifik förled blir för långt, kunde -grävare eller -rotare tänkas?mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Nannacara anomala = grön bågciklid (källa Akvariefiskar i Färg).
Nannacara taenia = brun bågciklid (källa Akvarium som hobby).
Även bågfenciklid har förekommit.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Amphilophus alfari Pastellgrävare
Amphilophus altifrons Högpannad grävare, Olivgrön grävare
Amphilophus diquis Flodgrävare (diquis lokalt namn för den stora floden)
Amphilophus longimanus Rödbukad grävare
Amphilophus macracanthus Svartbukad grävare
Amphilophus margaritifer Pärlgrävare (margaritifer= "med pärlor)
Amphilophus robertsoni Blå grävare, Roberts grävare
Amphilophus rostratus Rostbrun grävare
Grävare kan också bytas ut mot Grävarciklid, vilket som nu passar bäst.Kommentar
-
Crenicichla cyclostoma Rundmunnad gäddciklid
Crenicichla brasiliensis Brasiliansk gäddciklid
Crenicichla marmorata Marmorerad gäddciklid
Crenicichla reticulata Nät Gäddciklid
Crenicichla rosemariae Rosmaries gäddciklid
Crenicichla semifasciata Halvrandig gäddciklidKommentar
-
Kommentar
-
Amphilophus alfari Pastellgrävare
Amphilophus altifrons Högpannad grävare, Olivgrön grävare
Amphilophus diquis Flodgrävare (diquis lokalt namn för den stora floden)
Amphilophus longimanus Rödbukad grävare
Amphilophus macracanthus Svartbukad grävare
Amphilophus margaritifer Pärlgrävare (margaritifer= "med pärlor)
Amphilophus robertsoni Blå grävare, Roberts grävare
Amphilophus rostratus Rostbrun grävare
Grävare kan också bytas ut mot Grävarciklid, vilket som nu passar bäst.Kommentar
Kommentar