Hjälp till att försvenska FishBase!
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Hur blir det med namn som Papegojciklid? det borde ju vara vikt för H.psittacus, men med tanke på att 99% av Svergies befolkning förknippar namnet med den missbildade hybriden så skapar det bara förvirring.Kommentar
-
Sedan kan man ju alltid fråga sig om "felaktiga" handelsnamn skall anges även om det leder till att missuppfattningar sprids. Exempelvis anges ju ofta "snäcklekare" när det istället borde vara "snäckskalslekare".
På Zoopet räknas dock de handelsnamn upp som används oavsett om de är "fel" eller inte. Detta för att folk som ofta söker i artregistret söker på handelsnamnet och om man då inte har med alla namn som används (oavsett om dom är fel) så kommer folk inte att hitta artbeskrivningen och få ta del av infon. Jag tycker att det är viktigare att folk får lära sig hur man skall sköta fiskarna på ett bra sätt, än att de lär sig använda ett "korrekt" handelsnamn.
Jag tycker dock att det är jättebra om Fishbase updaterar den svenska namnlistan eftersom den är urusel (däremot har de flesta arter faktiskt ett finskt handelsnamn med på Fishbase) och jag kommer att lägga till de svenska "Fishbase-namnen" när de kommer in - dock inte cichlid. Vi kör med ciklid.Kommentar
-
det är ju som att man ska säga bottensubstratslekare i stället för sandlekare
du får gärna förklara nyttan av det......
ska inte de svenska namnen vara namn som kommer att användas i dagligt tal?Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
jag har aldrig hört någon handlare eller erfaren akvarist (förutom du ) som har uttalat det långa namnet för snäcklekare........det är ju liksom underförstått (att leka i en upptagen snäcka är ju ganska omöjligt) och bara onödigt att använda det namnet, jag kommer aldrig att göra det
det är ju som att man ska säga bottensubstratslekare i stället för sandlekare
du får gärna förklara nyttan av det......
ska inte de svenska namnen vara namn som kommer att användas i dagligt tal?
Det finns ju flera andra i tråden som tagit upp denna fråga - fråga dom istället.
Sedan kallar jag personligen snäckskalslekare för snäckskalslekare och inte för snäcklekare. Detta är inpräntat i mig från en gång på 80-talet när jag lyssnade på ett föredrag av Benny B.Larsen (som förövrigt skrivit den enda bok som finns om snäckskalslekare) och där Benny skämtade om hur korkade svenskarna var som trodde att dessa fiskar var snäcklekare.
För övrigt är ju också sandlekare också ett riktigt uselt namn eftersom många av de vi i Sverige kallar för sandlekare inte alls leker i sandenKommentar
-
Jag tycker dock att det är jättebra om Fishbase updaterar den svenska namnlistan eftersom den är urusel (däremot har de flesta arter faktiskt ett finskt handelsnamn med på Fishbase) och jag kommer att lägga till de svenska "Fishbase-namnen" när de kommer in - dock inte cichlid. Vi kör med ciklid.
Vad gäller snäcklekare/snäckskalslekare föredrar jag snäcklekare helt enkelt för att det är kortare. (Jag hade egentligen velat korta ner schackbrädescichlid till schackcichlid också.)Kommentar
-
J ornatus, randig solbuk
"Auktor": Helgi H. Jönsson, Uppsala (Tidskriften Akvariet nr 10 1970 s 425, efter en artikel av Anders Wickman i samma tidskrift nr 7 1970 s 283-284).
N. leleupi, apelsinciklid
"Auktor" Anders Wickman, Stockholm, (Tidskriften Akvariet nr 5 1976, s 236, artikel av Hans Peter Wallin och efterföljande artikel av Ander Wickman i nr 8 1976, s 368-370).mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Roade mig med att leta reda på källorna:
J ornatus, randig solbuk
"Auktor": Helgi H. Jönsson, Uppsala (Tidskriften Akvariet nr 10 1970 s 425, efter en artikel av Anders Wickman i samma tidskrift nr 7 1970 s 283-284).
N. leleupi, apelsinciklid
"Auktor" Anders Wickman, Stockholm, (Tidskriften Akvariet nr 5 1976, s 236, artikel av Hans Peter Wallin och efterföljande artikel av Ander Wickman i nr 8 1976, s 368-370).
Ingen som känner för att ge sig på Malawi? Inte ett enda Malawi-namn har kommit in än...Kommentar
-
De kanske redan är namngivna, i alla fall så är här ett förslag
Parachromis Dovii, Vargciklid
Parachromis Motaguense, Gul vargciklid
Cichlasoma Pearsei, Svartbukad ciklidÅter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Vieja synspila, Quetzalciklid (med hänvisning till den färgsprakande fågeln quetzalen, det är ju mycket färg på synspilan också. Sen har jag sett detta namn förut på denna ciklid, kommer dock inte ihåg var)Åter till CA
-
Vieja Regani, Grön ciklid (om det inte finns någon sådan redan)Åter till CA
-
-
-
Kommentar