Hjälp till att försvenska FishBase!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Är det OK att ändra väl inarbetade felaktiga namn som inte är feta? Jag föreslår tillexempel att Victoriazebra byter till kyogazebra och att sedan Haplochromis (Pundamilia) pundamilia får heta victoriazebra. Pundamilia betyder zebra. victoriazebraciklid ligger inte bra i munnen. Jag antar att eldfensciklid är bättre än eldfensviktoriaazebra.

(Någon som är bra på svenska, ska det vara eldfenciklid, eller eldfensciklid)
    Visst att populärnamnet är felvisande på latifasciata men trots allt går det inte ändra på ett så inarbetat namn i en handvändning. Det kommer ju bara leda till missförstånd.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Haplochromis (Pundamilia) igneopinnis förstås!
      Namnet är ju klockrent men frågan är om det kommer användas med tanke på hur ovanlig fisken är i Sverige.

Kommentar

• Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

Hur blir det med namn som Papegojciklid? det borde ju vara vikt för H.psittacus, men med tanke på att 99% av Svergies befolkning förknippar namnet med den missbildade hybriden så skapar det bara förvirring.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
          Redan existerande namn (zoppet eller andra) borde ha företräde, ifall de inte är olämpliga, otympliga eller upptagna.
          På Zoopet räknas de namn upp som finns angivna (har en del i huvet, kollar SARFS valörodlingslista, Fishbase, lite svenska böcker, grossistprislistor). I den mån jag inte hittar några handelsnamn brukar det bara bli en svensk översättning av det engelska eller tyska handelsnamnet, eller t.o.m. någon gång det engelska handelsnamnet rakt av..

Sedan kan man ju alltid fråga sig om "felaktiga" handelsnamn skall anges även om det leder till att missuppfattningar sprids. Exempelvis anges ju ofta "snäcklekare" när det istället borde vara "snäckskalslekare".
          På Zoopet räknas dock de handelsnamn upp som används oavsett om de är "fel" eller inte. Detta för att folk som ofta söker i artregistret söker på handelsnamnet och om man då inte har med alla namn som används (oavsett om dom är fel) så kommer folk inte att hitta artbeskrivningen och få ta del av infon. Jag tycker att det är viktigare att folk får lära sig hur man skall sköta fiskarna på ett bra sätt, än att de lär sig använda ett "korrekt" handelsnamn.

Jag tycker dock att det är jättebra om Fishbase updaterar den svenska namnlistan eftersom den är urusel (däremot har de flesta arter faktiskt ett finskt handelsnamn med på Fishbase) och jag kommer att lägga till de svenska "Fishbase-namnen" när de kommer in - dock inte cichlid. Vi kör med ciklid.

Kommentar

• cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Exempelvis anges ju ofta "snäcklekare" när det istället borde vara "snäckskalslekare".
            jag har aldrig hört någon handlare eller erfaren akvarist (förutom du ) som har uttalat det långa namnet för snäcklekare........det är ju liksom underförstått (att leka i en upptagen snäcka är ju ganska omöjligt) och bara onödigt att använda det namnet, jag kommer aldrig att göra det
            det är ju som att man ska säga bottensubstratslekare i stället för sandlekare

du får gärna förklara nyttan av det......

ska inte de svenska namnen vara namn som kommer att användas i dagligt tal?
            Mvh
            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av cichlids4fun
              jag har aldrig hört någon handlare eller erfaren akvarist (förutom du ) som har uttalat det långa namnet för snäcklekare........det är ju liksom underförstått (att leka i en upptagen snäcka är ju ganska omöjligt) och bara onödigt att använda det namnet, jag kommer aldrig att göra det
              det är ju som att man ska säga bottensubstratslekare i stället för sandlekare

du får gärna förklara nyttan av det......

ska inte de svenska namnen vara namn som kommer att användas i dagligt tal?
              Nja, det är väl inte mig du skall klaga på i så fall eftersom jag ju skrev att vi på Zoopet anger det (de) vedertagna namnet även om det är fel.
              Det finns ju flera andra i tråden som tagit upp denna fråga - fråga dom istället.

Sedan kallar jag personligen snäckskalslekare för snäckskalslekare och inte för snäcklekare. Detta är inpräntat i mig från en gång på 80-talet när jag lyssnade på ett föredrag av Benny B.Larsen (som förövrigt skrivit den enda bok som finns om snäckskalslekare) och där Benny skämtade om hur korkade svenskarna var som trodde att dessa fiskar var snäcklekare.

För övrigt är ju också sandlekare också ett riktigt uselt namn eftersom många av de vi i Sverige kallar för sandlekare inte alls leker i sanden

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                Hur blir det med namn som Papegojciklid? det borde ju vara vikt för H.psittacus, men med tanke på att 99% av Svergies befolkning förknippar namnet med den missbildade hybriden så skapar det bara förvirring.
                Hybriden har inget latinskt namn, och finns inte på listan. Värre är väl i så fall att Aristochromis christyi också kallas papegojcichlid. För mig personligen är H. psittacus den "riktiga" papegojcichliden, men jag vet inte om alla håller med, och förslag på vad A. christyi i såna fall skulle heta mottas med tacksamhet.

Jag tycker dock att det är jättebra om Fishbase updaterar den svenska namnlistan eftersom den är urusel (däremot har de flesta arter faktiskt ett finskt handelsnamn med på Fishbase) och jag kommer att lägga till de svenska "Fishbase-namnen" när de kommer in - dock inte cichlid. Vi kör med ciklid.
                Det låter ju alldeles förträffligt. Med både FishBase och Zoopet ombord torde namnen ha stor chans att "fastna".

Vad gäller snäcklekare/snäckskalslekare föredrar jag snäcklekare helt enkelt för att det är kortare. (Jag hade egentligen velat korta ner schackbrädescichlid till schackcichlid också.)

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8621

Randig solbuk tror jag J ornatus kallades när jag var ung (dvs för väldigt länge sen).

Och N. leleupi tror jag kallades apelsinciklid för länge sedan.
                  Roade mig med att leta reda på källorna:

J ornatus, randig solbuk
                  "Auktor": Helgi H. Jönsson, Uppsala (Tidskriften Akvariet nr 10 1970 s 425, efter en artikel av Anders Wickman i samma tidskrift nr 7 1970 s 283-284).

N. leleupi, apelsinciklid
                  "Auktor" Anders Wickman, Stockholm, (Tidskriften Akvariet nr 5 1976, s 236, artikel av Hans Peter Wallin och efterföljande artikel av Ander Wickman i nr 8 1976, s 368-370).
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Roade mig med att leta reda på källorna:

J ornatus, randig solbuk
                    "Auktor": Helgi H. Jönsson, Uppsala (Tidskriften Akvariet nr 10 1970 s 425, efter en artikel av Anders Wickman i samma tidskrift nr 7 1970 s 283-284).

N. leleupi, apelsinciklid
                    "Auktor" Anders Wickman, Stockholm, (Tidskriften Akvariet nr 5 1976, s 236, artikel av Hans Peter Wallin och efterföljande artikel av Ander Wickman i nr 8 1976, s 368-370).
                    Fixat.

Ingen som känner för att ge sig på Malawi? Inte ett enda Malawi-namn har kommit in än...

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

De kanske redan är namngivna, i alla fall så är här ett förslag

Parachromis Dovii, Vargciklid
                      Parachromis Motaguense, Gul vargciklid
                      Cichlasoma Pearsei, Svartbukad ciklid
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Vieja synspila, Quetzalciklid (med hänvisning till den färgsprakande fågeln quetzalen, det är ju mycket färg på synspilan också. Sen har jag sett detta namn förut på denna ciklid, kommer dock inte ihåg var)
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Vieja Regani, Grön ciklid (om det inte finns någon sådan redan)
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

Jag skjuter på ett öppet mål: Tilapia coffea - Kaffetilapia

Kommentar

• Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • May 2006
                              • 1816

Tomocichla tuba, Tubaciklid.

Kommentar

• Ove Planstedt
                                NCS Medlem
                                • May 2006
                                • 1816

Om Grön ciklid är upptaget så föreslår jag Smaragdciklid föt Vieja regani.

Kommentar

Arbetssätt...