Jullidochromis kallades för gyltciklid förr i världen. Det tycker jag är ett extremt passande ord för detta samt Chalinochromis och Telmatochromis. Så mitt alternativ på en av mina favvfirrar är gulrutig gyltciklid
Hjälp till att försvenska FishBase!
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Randig solbuk tror jag J ornatus kallades när jag var ung (dvs för väldigt länge sen).mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
-
finns väl massa av dessa fiskar som redan har försvenskade namn som är allmänt använda.
tex p. taeniatus = gul palettciklid, Tiliapia mariae=marieciklid iof lite mot grundreglerna men väl inarbetade namn.
sen brukar väl N.savoryi kallas prinsen av burundi, Parachromis friedrichsthalii för freddies
om jag skulle ha några förslag så är det dessa, vet inte om det är bra men....
Neolamprologus gracilis- långfenad princessa
Neolamprologus hecqui- huggtands snäcklekare eller liknande
Neolamprologus marunguensis - blåfenad/ögd princessa
Neolamprologus olivaceous - rödstreckad princessa
Neolamprologus similis - mörkbandad snäcklekare
Neolamprologus pulcher - gul princessa
Tomocichla sieboldii - trubbnosciklid
Lamprologus ocellatus - gul snäcklekare
Lamprologus kungweensis - högfenad snäcklekare
Lamprologus meleagris pärlemor snäcklekare
Lamprologus signatus - långsträckt snäcklekare
ja det var några av mina favoriter, men jag vet inte om jag gillar försvenskade namn alls faktisktMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
-
Det är ett personnamn, efter Agustín Fernández Yépez, och jag skulle hellre undvika såna, det blir så väldigt många "<namn>s cichlid" annars. Jag listar förslaget, men om du har ett alternativ...[/QUOTE]
I artbeskrivningen här på sidan anges annars handelsnamnet Pandauaru. Jag föreslår det eller Pandacichlid.
Mvh NiklasMina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.Kommentar
-
Kommentar
-
Och N. leleupi tror jag kallades apelsinciklid för länge sedan.mvh
Mikael W
-
Vad är skillnaden?
Vad är det för skillnad på Herichthys pearsei och Cichlasoma pearsei?
Har ett par + massa yngel men jag tycker dom ser lika ut på bilderna?
Jag kanske är dumKommentar
-
Kommentar
-
Kjell har ju satt ut svenska handlesnamn på fisken i zoopets artregister är det inte lämpligt att i möjlig mån använda sig av dessa? Känns ju heltokigt om en art skall ha två svenska namn.Kommentar
-
-
Redan existerande namn (zoppet eller andra) borde ha företräde, ifall de inte är olämpliga, otympliga eller upptagna.mvh
Mikael W
-
Alla svenska namn ur alla akvarieböcker som publicerats på svenska, samt alla namn i SARF's lista, är också med (utom de som faller på a), b) eller c)). Det är helt enkelt rätt ont om svenska namn.Senast redigerad av Mike_Noren; 04 March 2010, 22:35.Kommentar
Kommentar