Funkar pumpar till Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOOG
    Användare
    • March 2010
    • 39

Funkar pumpar till Malawi

Hej
    Skall eventuell köpa detta från Åleds Akvarium. Det skall fyllas med Malawi är det tänkt. Då jag aldrig tidigare haft Malawi känner jag mig som Bambi på hal is emellanåt.
    Därför undrar jag om det är något i paketet som bör uppgraderas.

Tack på förhand
    Fredrik
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

det ser bra ut, utmaningen ligger i valet av arter
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Jag vill alltid ha två oberoende pumpar i ett akvarium med ciklider från de stora afrikanska sjöarna.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Markus_A
        Användare
        • December 2005
        • 418

Jag tycker det verkar ganska dyrt, och hade personligen inte använt mig av ett bottenfilter. Tycker det behövs alldeles för mycket grus för att det skall bli effektivt, och att det är smidigare med andra typer av filter.

Kommentar

• DIRAVI
          Användare
          • January 2010
          • 46

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag vill alltid ha två oberoende pumpar i ett akvarium med ciklider från de stora afrikanska sjöarna.
          Varför då?

Är det till filtren du menar, eller för att "röra om" i akvariet?

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av DIRAVI
            Varför då?

Är det till filtren du menar, eller för att "röra om" i akvariet?
            Röra om.

Har man växter är det helt nödvändigt med en backup då de kan sätta igen av växtdelar. Även L-malar i kombination med träbitar gör att filtren sätter igen lättare. Nu har ju inte alla växter, trä och L-malar i sina strorsjöakvarer men jag känner mig ändå säkrare med dubbla system.

För min egen del innebär detta i praktiken ytter- och innerfilter.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DIRAVI
              Användare
              • January 2010
              • 46

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Röra om.

Har man växter är det helt nödvändigt med en backup då de kan sätta igen av växtdelar. Även L-malar i kombination med träbitar gör att filtren sätter igen lättare. Nu har ju inte alla växter, trä och L-malar i sina strorsjöakvarer men jag känner mig ändå säkrare med dubbla system.

För min egen del innebär detta i praktiken ytter- och innerfilter.
              Ok, då förstår jag.

Själv har jag ett stort ytterfilter, samt en cikulationspump. ytterfiltrets sugrör sitter bakom bakgrunden, dit det finns flera vägar för vattnet, som alla blockeras av "myggnät" och på sugröret sitter det en relativt stor sil, så sannolikheten att det skall fastna växtdelar är ju inte så stor, däremot kan det ju bli fel på pumpen.

Sen omrörarpumpen har ju lite galler, runtom, men de kan ju sättas igen av blad och sånt, även om inte det heller är så sannolikt. (insug från fyra håll)

Är risken att det skall bli problem störst om filtret lägger av, eller är det omrörarpumpen som är det kritiska? Bör jag kompletera med ett ytterligare filter påfall att det ger sig, eller räcker det med en extra omrörarpump? Innerfilter tar ju viss plats, och vi vill ju alltid utnytja karet till max, det blir ju aldrig stort nog.

Skulle en stor, gles, filtersvamp på insuget (till ytterfiltret) vara bra? för att ytterligare minska risken för att enstaka blad skall kunna täppa igen insuget.

Kommentar

• endymion

Bottenfilter och Malawi är ingen lyckad kombination i övrigt kommer det nog funka.

Kommentar

• peter7007
                  Användare
                  • January 2010
                  • 4

Håller med malawi och bottenfilter hör inte i hop eftersom att malawi gilar att gräva eller flytta sanden.
                  Det filtret jag gillar är en filterhörna med en lämplig pumpstorlek.
                  klart biligare och mer effektift än ytterfilter.
                  peter

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Ursprungligen postat av MOOG
                    Hej
                    Skall eventuell köpa detta från Åleds Akvarium. Det skall fyllas med Malawi är det tänkt. Då jag aldrig tidigare haft Malawi känner jag mig som Bambi på hal is emellanåt.
                    Därför undrar jag om det är något i paketet som bör uppgraderas.

Tack på förhand
                    Fredrik
                    Hej MOOG o välkommen till Ciklidforumet
                    Åled har toppkvallite på sina kar o ja gillar deras belysningar oxå.

Det kan funka bra med ett bottenfilter o det kan funka mindre bra med ett bottenfilter. Det hänger lite på hur mycke fiskarna gräver i sanden och hur mycket sand man har i karet.
                    Principen med ett bottenfilter är att ett sandlager ska täcka insugsplattan. Sanden fungerar då som tillväxtyta för bakterier, dessutom funkar sanden som en sil som samlar upp partiklar från vattnet. Om man har ciklider som gräver bort sanden över insugsplattan så kommer vattnet att ta den lättaste vägen o smita förbi sandbädden o därmed så funkar filtret sämre.
                    Hade jag varit som du, då hade jag köpt till ett inner eller ytterfilter. Två är dubbelt så bra som ett. Strular ett filter så har du ett i "reserv", dessutom så gillar malawiciklider när det rör sig ordentligt i karet.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ursprungligen postat av peter7007
                      Håller med malawi och bottenfilter hör inte i hop eftersom att malawi gilar att gräva eller flytta sanden.
                      Det filtret jag gillar är en filterhörna med en lämplig pumpstorlek.
                      klart biligare och mer effektift än ytterfilter.
                      peter
                      Hej peter7007 o välkommen till ciklidforumet

Ja gillar också filterhörna, då kan man gömma all teknik bakom den o få en lite "renare" look i karet.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• MOOG
                        Användare
                        • March 2010
                        • 39

Tack alla, det blev istället ett 540 liters som just nu är under planering. Funderar på BTN eller AquaTerras Moduler och gömma innerfilter i dem. Funkar det med två moduler med filter och utblås i varje ände av akvariet? Eller blir det fel med cirkulationen av vattnet?
                        Vill helst inte ha något utanför akvariet.

Kommentar

• HåE
                          Användare
                          • September 2007
                          • 1525

Ursprungligen postat av MOOG
                          Tack alla, det blev istället ett 540 liters som just nu är under planering. Funderar på BTN eller AquaTerras Moduler och gömma innerfilter i dem. Funkar det med två moduler med filter och utblås i varje ände av akvariet? Eller blir det fel med cirkulationen av vattnet?
                          Vill helst inte ha något utanför akvariet.
                          Två filterkammare i var sin ände av karet funkar perfekt. Välkommen till forumet förresten.
                          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• MOOG
                            Användare
                            • March 2010
                            • 39

Tackar, då lutar det åt moduler då det ger mest djup i akvariet. Känns som om de stora bakgrunderna tar för mycket plats.

Kommentar

Arbetssätt...