sa biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kylis
    Användare
    • January 2009
    • 2

    sa biotop

    Behöver lite tips och ideer.

    Har tröttnat på malavina så de fick flytta nu skall de bli lite sa med växter osv.

    Har ett stim med prickfenstetror , 1+2 altifrons , 1+1 latifrons , en hög med malar och ungarnas öronål.

    Vad ska jag köra för bottensubstrat har gamla sanden i men blev inte riktigt bra tror inte växterna gillar den heller.

    Typ av rötter mangrove??

    Växter vilka passar.

    Posta gärna lite bilder, behöver inspiration
  • KuRtaN
    Användare
    • February 2008
    • 778

    #2
    Kolla Jordätartråden, men blästersand & mangroverötter är najs. Sen fungerar Anubias, Vallisnera, Javaormbunke, Flytväxter osv.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Hej kylis och välkommen till forumet
      Fin rådasand, svärdplantor, jordätare, Discus eller Scalare, bilbuk och kanske några apistogramma.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • January 2010
        • 639

        #4
        Vad har du för tank? Har du 500 l el mer o mjukt vatten rekommenderar jag starkt Uara Amp(Triangel-/Kilfläcksciklid)! Mycket vackra om än inte färgsprakande. Färgen kan du ju få från tetror etc - Uaruerna kommer inte att röra dem. Håller alltid ihop i grupp o gillar att sila bottensubstratet om det är fint nog. Min erfarenhet är att de lämnar Crinum, Anubias, Javaormbunkar och flytväxt typ vattenhyacinter i fred. Vallisnerior försvinner snabbt - Svärdplantor också om de inte får mkt sallad, blekselleri etc. Räkmix gillas!

        Kommentar

        • kylis
          Användare
          • January 2009
          • 2

          #5
          Har ett 720 akvastabil , ljus t5 4 x 39W, eheim 2026, fluwal fx5, aqua medic co2, miluwake ph controler.

          Vatten ur kranen ph 8,3 dh 2,5 , håller ett konstant ph på 7,2 med co2.

          Målet är ju och ha ett snygt växtakvarium med lite roligare fiskar än platy.

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • January 2010
            • 639

            #6
            OK då går Uaru bort...ju vackrare växt desto godare! Rackarns vatten med så högt pH trots låg hårdhet. Det har de väl lutat upp på VV. Själv har jag mkt stabilt pH 8 och tot hårdhet 12, de flesta SA verkar trivas bra men ngn barnkammare lär det aldrig bli. Borde kanske snegla ut ur SA-djungeln när nästa tank baxas in

            Kommentar

            Arbetssätt...