Mögel i PMDD Nutri Si Flaskan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #16
    När jag kollade på den bifogade länken till plantswap blev jag lite osäker. De snackar om att det inte går att blanda allt för då blir det som gips? Var ju rena rama grekiskan för mig i den diskussionen kan jag säga...

    Är det någon av ingridienserna som man ska hålla utanför mixen och i så fall vilken?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #17
      MgSO4+CaCl2 blir gips.

      Och CaCl2 ingår inte i mixen ovan så alla dessa kan blandas. Det är calciumet som är den viktiga komponenten för gips.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #18
        Ursprungligen postat av DRE
        MgSO4+CaCl2 blir gips.

        Och CaCl2 ingår inte i mixen ovan så alla dessa kan blandas. Det är calciumet som är den viktiga komponenten för gips.
        Tack! Varför skippar du citronsyran i 112 litersburken?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #19
          För svårt att mäta
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #20
            Ursprungligen postat av DRE
            För svårt att mäta
            Aha Varför blandar du inte allt och doserar? Finns det risk att man inte får med allt i en så pass liten dos? Jag menar, om jag ska ta en tredjedels kryddmått per gång så finns det kanske risk att jag inte får med allt eller?

            Kanske ändå är bättre att blanda ut med vatten, alla har ju inte problem med mögel. Men det vore ju surt att behöva kasta en hel förpackning pga av det. Speciellt med tanke på att mitt kommer stå väldigt länge utblandat innan jag använt upp det, borde ju öka risken för mögel...

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #21
              Det har inte kommit för mig att räkna ut en lämplig blandning, för fokuserad på annat just nu, men jag skulle tro att det är bättre som du säger att göra en torrblandning och dosera från den. Jag har dock funderat på om det finns risk för lite dåligt blandat och därmed överdosering periodvis av något ämne och underdosering andra perioder.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • September 2008
                • 512

                #22
                Lösningen på det kan vara att man mortlar blandningen ordentlig för att få samma kornstorlek på det hela? (har inte prövat själv)

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #23
                  Morteln kanske kan vara en ide för att slippa att stora korn hamnar på ett ställe i blandningen.

                  Om man inte gör alltför stor blandning så blir det ju i alla fall rätt per sådan cykel, dvs allt har gått åt i cykeln slut.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...