guldsöm fjällätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

    guldsöm fjällätare?

    hej
    Har introducerat ett par små(7-8cm) guldsöms ciklider till ett större sällskapskar,däri går div,större syd/mellan amerika ciklider samt ett stort par(25cm)"redfinned cigarshark" storvuxen barb,guldsömmarna har vart i en halvdag o håller sig skyggt undan dom större cikliderna,men,idiligen attackerar dom barberna o sliter bort ett fjäll,o sen lika snabbt iväg igen,typiskt en såkallad fjällätare,nån som har vart med om detta?

  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

    #2
    ju mer jag studerar dom desto mer "uträknat" verkar det,dom är ute efter fjällen!kanske är detta ett naturligt beteende? inte ofta som nån håller denna komb. ihop va?

    Kommentar

    • chrillo
      Användare
      • February 2003
      • 180

      #3
      Vi har ett 2 Guldsömar ihop med ett Blå ciklid par. Butiksägaren sa att det var en hona och hane men vi är inte så säker. Iallafall så blir den mindre Guldsömen jagad av den större hela tiden och den större ser ut att sikta mot kroppen inte mot tex fenan.

      Mvh /Christian
      720liter Malawi

      Mvh /Christian
      http://www.akvaristforeningnord.org

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2002
        • 157

        #4
        Hej Hytti!Guldsömmen är vid yngelvård mycket aggresiv,den inte bara jagar andra arter utan sliter dom i bitar också.Jag har själv dragit upp kull efter kull och sett detta, nu går dom i ett eget akvarium,en
        vän till mig hade ett stort lekpar i ett 2000 liters akvarium,och när han satt i fåtöljen för att se på tv och sedan vred huvudet åt vänster åt akvariets håll, så gick hanen till angrepp så hårt så det dunkade tydligt i akvarieglaset,när han vände bort huvudet så slutade angreppet, så nog kan det gå vilt till. mvh Ann-Marie

        Kommentar

        Arbetssätt...