tryckreducering för större co2 tuber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

    tryckreducering för större co2 tuber

    Vilka tryckreducerings ventiler funkar på större tuber?
    Har testat seras och deras funkar inte dom har tydligen gjort om deras så att dom bara ska klara 1 bar, tror det är samma med jbls. Aquamedics modeller ska väll funka? Något annat märke/model som funkar? och vars kan man köpa ifrån?
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    #2
    Ursprungligen postat av Danne_K
    Vilka tryckreducerings ventiler funkar på större tuber?
    Har testat seras och deras funkar inte dom har tydligen gjort om deras så att dom bara ska klara 1 bar, tror det är samma med jbls. Aquamedics modeller ska väll funka? Något annat märke/model som funkar? och vars kan man köpa ifrån?
    min är köpt ifrån aquaristic.net deras "egna märke" Kör min på en 7 KG utan problem.

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

      #3
      Kanske skulle vara nå. Vet du om den har något max tryck? Jag köpte en "lite" större tub 20kg tror jag den ligger på. Själva tuben när den är fylld väger 56kg. Är lite osäker på vad trycket är ut men när jag läser på den misstänker jag att det är 1.9bar.

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av Danne_K
        Kanske skulle vara nå. Vet du om den har något max tryck? Jag köpte en "lite" större tub 20kg tror jag den ligger på. Själva tuben när den är fylld väger 56kg. Är lite osäker på vad trycket är ut men när jag läser på den misstänker jag att det är 1.9bar.
        Hmm det har jag ingen aning om faktiskt, men maila dom och fråga dom är hjälpsamma!

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Kolla Biltemas som är till svetsning.Tittade på dom föra veckan och där stod att dom gick till kolsyra och argongas. 389:-
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • jegt
            Användare
            • March 2006
            • 50

            #6
            Jag kör med "vanlig" regulator från aquaristic.net till min 20kgs, inget problem.

            Kommentar

            • Danne_K
              Användare
              • February 2006
              • 777

              #7
              Ursprungligen postat av jegt
              Jag kör med "vanlig" regulator från aquaristic.net till min 20kgs, inget problem.
              Den vanliga vilken är den? =) http://www.aquaristic.net/shop.php/s...osage%20valve/ den kanske?

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • February 2006
                • 777

                #8
                Ursprungligen postat av Mats
                Hej.
                Kolla Biltemas som är till svetsning.Tittade på dom föra veckan och där stod att dom gick till kolsyra och argongas. 389:-
                mvh Mats
                Någon som har testat den? Skulle ju vara väldigt smidigt att slippa beställa från tyskland och bra om det skulle vara några problem. Desutom var det ju rätt bra pris på den =)

                Kommentar

                • Johanski
                  Användare
                  • July 2009
                  • 25

                  #9
                  Ursprungligen postat av Danne_K
                  Den vanliga vilken är den? =) http://www.aquaristic.net/shop.php/s...osage%20valve/ den kanske?
                  Rolle frågade mig här för någon vecka sen om jag visste någon regulator som funkar, antar att han frågade å din räkning?

                  Den som är länkad använder jag. Har varit uppe i 1,5 bar med den utan några problem, men det finns ingen anledning alls att köra mer än 1 bar, funkar fint. Menar du att din sera-regulator inte klarar av att reducera trycket till 1 bar?

                  Kommentar

                  • Johanski
                    Användare
                    • July 2009
                    • 25

                    #10
                    PS. Regulatorn används ju för att reducera trycket ut. Din regulator kan omöjligt klara bara 1 bar tryck från tuben.

                    Läste just av min regulator, trycket från tuben ligger på 60 bar, och trycket efter regulatorn på 1 bar, sen justerar man ju med nålventilen.

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej
                      .Det är riktiga klockor,har köpt av Harald Nyborg och dom funkar fint men man måste skaffa en nålventil.Det bästa är ju att dom är köpta på hemmaplan.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        PS. Regulatorn används ju för att reducera trycket ut. Din regulator kan omöjligt klara bara 1 bar tryck från tuben.

                        Läste just av min regulator, trycket från tuben ligger på 60 bar, och trycket efter regulatorn på 1 bar, sen justerar man ju med nålventilen.
                        Seras klara inte trycket ut från tuben. Säkerhetsventilen öppnas direkt man smyger på minsta lilla (spelade ingen som helst roll hur nålventilen var inställd). Rolle ringde och höll på och fråga runt en massa och tydligen är dom omgjorda och klarar numera bara 1bar ut från tuben. Samma tydligen med jbl (har inte testats jbl men det var vad dom sa). Gissar att dom vill att man ska köra med deras egna co2 flaskor
                        Ja det var för min räkning han frågade =)

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Danne_K
                          Seras klara inte trycket ut från tuben. Säkerhetsventilen öppnas direkt man smyger på minsta lilla (spelade ingen som helst roll hur nålventilen var inställd). Rolle ringde och höll på och fråga runt en massa och tydligen är dom omgjorda och klarar numera bara 1bar ut från tuben. Samma tydligen med jbl (har inte testats jbl men det var vad dom sa). Gissar att dom vill att man ska köra med deras egna co2 flaskor
                          Ja det var för min räkning han frågade =)
                          Är du säker på att Nålventilen inte klarar tuben
                          jag tror att det sitter en mindre tryckknapp inne i tuben som under tiden man skruvar läcker tuben lite.......skruva lite snabbare (detta gäller mindre tuber)
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • DIRAVI
                            Användare
                            • January 2010
                            • 46

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats
                            Hej.
                            Kolla Biltemas som är till svetsning.Tittade på dom föra veckan och där stod att dom gick till kolsyra och argongas. 389:-
                            mvh Mats

                            Finns en på jula med, som skall fungera på "alla" flaskor. frågan är bara vilka adaptrar som följer med.

                            kostar 299 eller så.

                            Senast redigerad av DIRAVI; 24 February 2010, 18:40. Anledning: adderat länk

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Är du säker på att Nålventilen inte klarar tuben
                              jag tror att det sitter en mindre tryckknapp inne i tuben som under tiden man skruvar läcker tuben lite.......skruva lite snabbare (detta gäller mindre tuber)
                              höll på å mixtrade med den där nålen lääänge och det vart ingen som helst skillnad hur man hade den. Sen kan det ha varit något fel på ventilen även om jag inte tycker att det är så mycket som kan gå sönder i den. Testade även att plocka isär den men allt verkade då ok i den.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...