810L Frigolit bakgrund

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidus
    Användare
    • January 2010
    • 176

Ursprungligen postat av sleepy
    Uppdatering:
    Tyvär har jag ingen kamera just nu kanske kan fixxa om 1-3 dagar.

Nu är jag klar me bakgrunden och den sitter fast limmad. Det blev bakgrund på hela baksidan och ena kortsidan. Med 2 filter kammare en på mitten och en i hörnet.(vill ha fri insyn från den öppna sidan, där av filter i mitten.)

Under mitten kammaren har jag öven byggt en grotta/skreva. filter kammare på dom över 30cm och grotta under med "filtermatta" som tak.
    Kommer nog ha öppet in till filter kammaren i hörnet, satt fiskar kommer kunna simma in och eventruellt använda dessa som grotter. Det finns kanska gott om plats och så, så jag antar att fiskarna inte kan fastna. Jag vill då inte ha något nät eller så ser fult ut och behöver rengöras.....
    Någon me erfarenhet av detta?

Jag har även 2 troffe hyllor inbyggt i hörnet, var sida om filter kammaren. (kanske blir lite för mycke blås precis intill men tror de klarar sig)

Men sjukt va mycke finbetong de gick åt! 25Kilo räckte inte! eller a de räckte ju men fick snåla och blanda in lite sand på den sista delen, jag hoppas den håller den blev mycket tunn kanske 2-3mm på den sista delen och på dom första delarna la jag runt 5-9mm tjockt lager.

Råd till andra som bygger Använd husfix! eller betong me kornstorlek på 3-4 mm max. jag hadde max 6 mm vilket var för stort.
    Ser också fram emot bilder!! speciellt på troffehylorna...självklart på hela bakgrunden också!
    tycker det verkar spännande med att bygga bakgrund, samlar info om det tills jag startar mitt projekt.

Men det känns som att intresset för att bygga egna bakgrunder är svalt
    jag har kanske fel, men det är iaf inte många som är aktiva på att komma med råd angående dessa frågor....

jag ser det som en utmaning och att det kan bli riktigt snyggt!!
    Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• sleepy
      Användare
      • August 2004
      • 293

Har nu fyllt på vatten, dock redan efter 26 timmar efter limmning... ajjabajja det står 2-3 dyngs härdning på tuben........

Jag varit så sjukt sugen att får se hur de ser ut me vatten i, jallefall frigoliten sitter kvar på glaset en så länge. dock ser jag nu tyvär att jag har kört för tunnt lager cement på en del ställen.

Vet inte hur jag ska gå tillväga nu har redan lyckats slunga i 50 kilo sand....... Aja blir nog att vandra iväg till affären o köpa husfix o sedan "måla" om hela bakgrunden me husfix istället...... eller eventuellt köpa en stor fin betongs påse till och lappa.....

Får se..... men lutar åt husfixen
      Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• ciklidus
        Användare
        • January 2010
        • 176

Ursprungligen postat av sleepy
        Test:
        testet utgick med att jag tog en frigolitbit 10cm tjock och 25cm bred samt lika högt som akvaret. Denna skiva limmade jag fast med en "flyllig" silikon sträng på 10 cm. Sedan väntade jag runt 8 timmar när strängen var härdad. Och sedan fyllde jag på vatten o väntade.

.........

Där va testet klart me ett plask när frigolit "biten" kom uppskutandes ur vattnet En relativt bred silikon sträng på 1 decimeter kunde hålla ner 10 dm^3 cirka 10kilos drag. silikonet slet upp ett hål i frigoliten.

Slutsats: Jag bör klara mig att bara limma bara i underkant/överkant + sidor. Då jag inte kommer belasta mer en max 7-8dm^3 på enstaka ställen, och Oftast under 4 dm^3 belasting. Och sedan så "bör" drag lasten spridas ut en del dessutom.

Detta kommer då underlätta väldigt mycke ifall jag vill ta bort eller ändra på bakgrunden eller eventuellt flytta över den till ett annat akvarium.

Hehe kul o få "labba" lite.

Men nu fick jag köpt finbetong på 0-5mm ballast. Detta insåg jag ganska snabbt inte var så bra då jag hadde föredragit att lägga bara en tunnt cement skikt. har haft lite problem me dom största grus delarna att dom sticker ut lite.... men får se när jag lägger på andra lagret ifall de ser bettre ut annars får jag antagligen gå o köpa någon finare cement.
        kan du inte gröpa ur lite frigolit på baksidan för att minska flytkraften?
        Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• Joakim E
          Användare
          • February 2010
          • 128

En undran. Är det någon som testat att använda kakel som bakgrund. det finns ju väldigt naturtrogna mönster att välja på idag..

Jocke
          Jocke Eriksson
          SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

Kommentar

• sleepy
            Användare
            • August 2004
            • 293

"kan du inte gröpa ur lite frigolit på baksidan för att minska flytkraften?"

Nope de har jag inte gjort.... Men jag har inte så tjockt medel ligger väll runt 6-7cm tjockt. Och på dom ställerna jag har större bredd där ligger pump o grottor ect så där e det utgröpt

"En undran. Är det någon som testat att använda kakel som bakgrund. det finns ju väldigt naturtrogna mönster att välja på idag..

Jocke "

Har ochså tänkt på rena byggmaterial......
            Tänk er en Murad vägg utan puts.
            I denna vägg har ni ett inbyggt akvarium som har en murad vägg som bakgrund....
            Tror de hadde varit riktigt snyggt!

Kommentar

• sleepy
              Användare
              • August 2004
              • 293

lite biler då som önskat!

Helbild

Troffehyllorna

Mitten filterkammare + grotta
              Senast redigerad av sleepy; 03 March 2010, 19:49.

Kommentar

• sleepy
                Användare
                • August 2004
                • 293

Så nu Blev de o köpa en säck till finbetong 0-5mm. Vet inte hur de blir o blanda finbetong och husfix. Vill dessutom inte cementera om hela bakgrunden, blir mycket jobbig då de inte fäster så bra i vertikal riktning

Men skall bygga en botten mudul till Har ju endå runt 20kilo fin betong kvar efter jag e klar me bakgrunden!

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

snyggt jobbat sleepy
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• msb
                    Användare
                    • September 2009
                    • 314

Det blev riktigt bra
                    Tropheus

Kommentar

• sleepy
                      Användare
                      • August 2004
                      • 293

tack tack

Har ju den saker kvar får se hur de blir i slutändan.

Just nu funderar jag på vilken typ av sten som blir bäst o kombinera med denna bakgrund. runda stenar eller spräng sten. Vad tror ni ?

Kommentar

• ciklidus
                        Användare
                        • January 2010
                        • 176

riktigt snyggt! bra jobbat, imponerad och motiverad nu!
                        jag kommer säkert återkomma med frågor till dig vid senare tillfälle
                        Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• sleepy
                          Användare
                          • August 2004
                          • 293

De e bara o fråga på

Kommentar

• sleepy
                            Användare
                            • August 2004
                            • 293

Men va tror ni runda stenar eller spräng sten?

Kommentar

• sleepy
                              Användare
                              • August 2004
                              • 293

Sådär nu kommer de bilder på min bottenmodul! riktigt nice! Omöjligt att fånga firrar som gömmer sig i denna dock

Karvade ut en vanlig "frigolit sten". Sedan dela jag den med en "naturtrogen" spricka. där efter gröpte jag ut sprickan o gjorde en grotta.

Dom två delarna i frigolit.

Underifrån
                              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Där efter så blev det o kladda på betång innuti och på "mynningen" på sprickan.
                              Sedan så siliconade jag fast den stora biten. jag la den lilla biten frigolitbiten brevid denna lät förbli olimmad, denna är då utgröpt tillräckligt och har massa betong i sig. Så jag antog att den inte skulle flyta.

Nästa steg blev att kladda på mer betong när båda var på plats. I detta skede använda jag gladpack för att se till att jag inte kladdade igen sprickan.

Kladdet färdig....
                              Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

¨

Klart dagen efter och test fyller akvariumet. Åter igen bara runt 20 timmar härdtid på silicon och betong. Ajjabajja!

Var och är lite orolig dock att den lilla olimmade frigolit biten ska börja flyta. just nu sitter den bara fast med lite betongspill på sidorna. Den ligger även en gnutta under den stora delen som då hjälper till endel.

Success det jag eftersträvade var en sten som håller upp sanden i detta hörn och även ett extra grotta!

Kommentar

• ciklidus
                                Användare
                                • January 2010
                                • 176

ser lovande ut...
                                Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

Arbetssätt...