Oortodoxt SA 160 liter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polle
    Användare
    • May 2008
    • 197

Oortodoxt SA 160 liter.

Det började med ett hål i väggen

Hur jag flyttar hit en kopia av bilden från en annan tråd övergår mitt förstånd.

Så vart hålet fyllt med att akvarium med måtten 150långt 40djupt och 30 högt.
    Måtten helt beroende av en glasdisk som jag fick gratis av en handlare.

Så här blev det.

Jag gjorde ett tunt berg för att sikten inte skulle bli rakt igenom.

En rot simuleras av en gren från ett krikonträd.

Burken från baksidan, jag kanske ska putsa på elinstallationen.

Där ligger också en bit krikonträd.

Jag har börjat fylla med fem nyckelhålciklider, och från en nedlagd burk kommer 9 kardinaltetror och en siamesisk algätare, plus två utrotningshotade dvärgbotia.

Tanken är att komplettera med 7-8 corydoras panda.

Visst finns det plats för fler firrar? Men vilka då.
    Tyck gärna till om ditt o datt.

Jag har fått lite mycket alger, både växter och många av fiskarna kommer från ett väl inkört 100liters, där var aldrig alger men sen när jag gjorde flytten kom mycket. Är det bara att se tiden an och tro de försvinner så småningom.
    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Akvariet och placeringen är oerhört snyggt. Toppen. Bra mått med många möjligheter.

Jag har lite problem med stenarna som liksom förefaller lite uppstyltade och uppradade.

mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• polle
      Användare
      • May 2008
      • 197

Ursprungligen postat av olof
      Akvariet och placeringen är oerhört snyggt. Toppen. Bra mått med många möjligheter.

Jag har lite problem med stenarna som liksom förefaller lite uppstyltade och uppradade.

mvh

olof
      det har jag också, jag får tänka mig berget som en bakgrund.
      Det är inte meningen att se igenom.
      Nåja, det är version 1.
      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

Håller med Olof om stenarna, skippa dom och i med mer drivved och växter om du vill slippa genomsynen.

Annars ett extremt häftigt akvarium!!!!!

Är väll ganska givet med någon apistogramma skulle jag vilja säga.

Kommentar

• Gäst

Hej,
          Kan bara instämma, riktigt käcka mått och ett allmänt trevligt akvarium - Dock får jag det till 180 liter även om det säkert är av underordnad betydelse eller så räknar vi på olika sätt, men med tanke på trådtiteln...
          Angående genomsynen grunnar jag på om du har funderat något på slimline?
          Med endast 30 cm höjd på akvariet skulle du ju i princip kunna kapa av den högre modellen rakt av på mitten och "klä" både bakruta samt gavlar om så önskas utan speciellt stor materialåtgång.
          Angående fiskar skulle jag först och främst fyllt på med fler kardinaltetror. De kommer betydligt bättre till sin rätt i större antal samt är extra snygga i långsmala akvarier som ditt tycker jag pesonligen.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• chippog
            Användare
            • August 2008
            • 251

Ursprungligen postat av A C-son
            Dock får jag det till 180 liter
            det är nog yttre måttet, 180 liter. med 0,8 mm glastjocklek blir det ca. 160 liter... är man petig får man ju räkna bort sanden och stenar mm.

Ursprungligen postat av A C-son
            Angående genomsynen grunnar jag på om du har funderat något på slimline?
            Med endast 30 cm höjd på akvariet skulle du ju i princip kunna kapa av den högre modellen rakt av på mitten...
            en mycket bra idé, tycker jag. jag undrar bara, med de proportionerna, om det skulle kunna gå att placera slimlinen i mitten av karet så att det blir en cirka 17 cm eller nåt på varje sida. självklart borde det finnas en lucka eller två någonstans så att fiskarna har tillgång till hela karet. eller blir det för trångt?
            en kan bli beroende av att sitta framför karet

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Inte behöver du ta bort stenarna. Sprid dem bara ojämt så att mellanrummen blir olika stora och sätt dem gärna mer ut mot gavlarna.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• polle
                Användare
                • May 2008
                • 197

Volymen ja.

Ni ser inte att berget är en nergrävd brontosaurus.
                Nåväl bergen har stora fötter under sanden som gör dom lite svårplacerade, men nästa version. Till dess får forumet stå ut.

Tanken är att jag ska lära mig SA och växter så ska senare 540an fyllas med sa-jox.
                Eftersom jag har en 8kilos co2 tub i ölbryggeriet ska jag naturligvis testa med det.

Jag har fått för mig att apistorna är lite besvärliga, aggressiva? Därför nyckelhålen men dom är fina.(apistorna alltså)

Kommentar

• polle
                  Användare
                  • May 2008
                  • 197

Apropå kardinaltetrorna så köpte jag dom vid något rejält extrapris och tänkte sen fylla på med fler men då visade de sig kosta lika mycket som alla andra fiskar och då började jag fundera på annat som tex rödmun.

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Snyggt polle
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• polle
                      Användare
                      • May 2008
                      • 197

Jag har fyllt på med med vad jag tror (kacaduides) kakaduor med tilläggsnamnet "orange", men när jag letat på nätet efter samma fisk blir jag osäker på om det verkligen är rätt fisk.
                      Naturligtvis frågar jag forumet.
                      Det är lite dålig skärpa men det var helt hopplöst att få fiskarna att vara stilla.

Är det rätt sort?

Kommentar

• Markus_A
                        Användare
                        • December 2005
                        • 418

Är det Apistogramma cacatuoides du syftar på så tror jag inte att du har fått rätt fisk. Tycker absolut det ser ut som röd juvelciklid; Hemichromis sp.

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1825

Var längesedan (20 år sedan) men de ser ut som mina röda västafrikanska ciklider. Dock trevliga små krabater

Kommentar

• polle
                            Användare
                            • May 2008
                            • 197

Inte nog med att det troligen är fel sort. Jag köpte två snäckor "helena", degen efter visade det sig vara två tomma skal.

Jag får börja en mailväxling med affären, jag antar jag får pengar tillbaka.
                            Det är sex mil till Borlänge.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Fiskarna är med 100% säkerhet Hemichromis. De kommer från Afrika. Jag tycker att nosen ser lite väl spetsig ut för att vara röd juvel. Ring till din affär och fråga vad som fanns i akvariet. Kanske är det en annan Hemichromis än den vanliga röda juvelcikliden.

Kolla Hemichromis i artregistret.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...