Nyttan av "växter"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #16
    Denna funkar med.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • addo
      Användare
      • December 2007
      • 52

      #17
      Jag tycker inte man skall glömma nyttan av starkrotade växter, dessa pumpar ner massvis av syre i bottnen och håller på så vis bottnens bakterieflora i toppkondition.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #18
        Finns ett bra gäng växter som går att göra med enbart rötterna i vattnet. Några exempel finns ovan, jag tillägger Fredskalla samt många Philodendron. Tror det var Spreinart som visade Monstera-exemplet, där blev det övertydligt vad växter kan göra!! För er som inte var på mässan: han satte upp två rätt lika Malawiakvarier, men i det ena stoppade han ned en liten Monstera. Tog inte lång tid innan den såg ut att både spränga akvariet och flytta inredningen runt karet - tippar den var ca 1,5 m hög och minst lika bred på sista bilden. Växte upp i ljusrampen, som satt en bra bit ovanför karet. Han mätte även nitrathalterna och de var klart lägre i "växtburken". Minns inte siffrorna däremot.

        LN,
        ah, du vill trixa!! Skoj!! Spontant hade jag dock inte meckat med CO2 i en växtreningsburk. Bättre välja enklare växter som t ex Vallisneria, Limnophila mfl. Kruxet med CO2 blir när du tappar in det renade vattnet i stora baljan. Dels trixar du med karbonatsystemet (pH-svängningar + ev. kalkutfällning) och dels brukar svajiga CO2-nivåer vara en bombsäker väg till algexplosion. Men det är klart, du kan köra det renade vattet ett extra steg i ytterligare ett kar och lufta igenom det bra innan det går ner i den stora tanken. Kanske vill du även ha en algexplosion, Troffarna ska ha sitt också... *s*

        Till 2,4 kubik hade jag helt klart valt ett lite större kar (150 liter eller mer), kört med bottenfilter i reningskaret (rätt tjockt gruslager ovanpå, gärna 8-10 cm). Låt en del av vattnet från den stora baljan gå ned under botten i reningskaret (mycket långsamt). Du får ett denitrifierande filter ("äter" nitrat) och med bra växtmassa i burken blir du även av med en del annan oönskat mög. Troffevatten av hög klass, plus att du blir hovleverantör av Vallisneria till den lokala akvariebutiken!!

        Hilsen,

        /P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 February 2010, 10:42.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #19
          Hmmm bra tips. Det där med ett omvänt bottenfilter och 10cm sandbotten ska ja minsann testa det låter spännande.
          Behöver man ympa in anaeroba bakterier eller (inom rimlig tid)kommer dom "gratis" med akvarievattnet??

          O jo ja har gott om plats under karet, 4 m2, så att egentligen vill ja ha in 2st 150 litare så att man har lite o leka med. Där det ena karet funkar som utgämnings tank.

          Sorry om ja glider lite från trådens huvudspår HåkanM men ja tycker att det liksom hör ihop, hoppas att du tycker att det är ok
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #20
            Bakterierna kommer ändå, no worry (inom rimlig tid). 10 cm sandbotten och omvänt bottenfilter är en höjdare, helt klart. Perfekt för växter också. Se bara till att genomströmningen är verkligt långsam. Ett exempel som Claus från Tropica ger är att det räcker med den cirkulation som en liten doppvärmare i ett rör kopplat till bottenfiltret ger. "Överskottsflödet" kör du runt i karet bara. Najs med mycket plats under karet, ser fram emot lite experiment!!

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • addo
              Användare
              • December 2007
              • 52

              #21
              Omvänt bottenfilter med en skog svärdplantor som växer upp över ytan tror jag hade varit bättre än valle, då får du koldioxiden gratis.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #22
                Om ja fattar saken rätt så är det viktigt att låg hastighet i sandbädden är för att syret ska bli minimalt i bädden. Ja testar just nu i ett plexirör att minimera flödet. Det är himla svårt dock att konstatera att det är något flöde alls. O ökar jag trycket så lättar bädden och fluidiserar (vattenkonsistens).

                Någon som har något tips på hur man kan konstatera ett väldigt lågt flöde??
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #23
                  Ursprungligen postat av addo
                  Omvänt bottenfilter med en skog svärdplantor som växer upp över ytan tror jag hade varit bättre än valle, då får du koldioxiden gratis.
                  Den blir även gratis med Vallisneria om den växer upp och lägger sig längs ytan.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #24
                    Ursprungligen postat av LN
                    Om ja fattar saken rätt så är det viktigt att låg hastighet i sandbädden är för att syret ska bli minimalt i bädden. Ja testar just nu i ett plexirör att minimera flödet. Det är himla svårt dock att konstatera att det är något flöde alls. O ökar jag trycket så lättar bädden och fluidiserar (vattenkonsistens).

                    Någon som har något tips på hur man kan konstatera ett väldigt lågt flöde??
                    Du kan ju lösa det så att du "ser" flödet, låt vattnet strömma ned i röret så att utloppet ligger strax ovanför vattenytan. Då får du koll på om det är lågt flöde. Lyfter bädden är flödet alldeles för kraftigt, om du inte vill ha ett fluidised bed-filter. Iof väldans bra, men har en helt annan funktion än en sandbädd.

                    Hilsen,

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #25
                      Ja har ett fluidcerande sandfilter som varit igång 1,5 år i stora byttan.
                      Fungerar kanon. Har bara fyllt på lite sand för ett halvår sedan.
                      Nu har jag haft tur för att här har inte varit något strömavbrott, för att filtret är knepigt att fåigång. Sandbädden kräver en rätt kraftig vattenström för att börja fluidicera men efter det är det bara att dra ner flödet och det kräver ingen service alls.

                      Ja har ju ett plexirör på ca 1 meter som bara ligger och väntar på dig Patrik (ja lovade dig ju ett för ett år sedan).
                      Albin sa att han ibland kör neråt Malmö.
                      Vi kan väl höras på privat mess så att vi kan få ihop något.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #26
                        Nåväl åter till trådens ämne.
                        Är det någon av er som har trixat med att minimera ytrörelsen i akvariet för att minska urluftningen av av den CO2 som produceras av "sig själv" i akvariet???
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • addo
                          Användare
                          • December 2007
                          • 52

                          #27
                          Ursprungligen postat av LN
                          Nåväl åter till trådens ämne.
                          Är det någon av er som har trixat med att minimera ytrörelsen i akvariet för att minska urluftningen av av den CO2 som produceras av "sig själv" i akvariet???
                          Jag, och jag har inte märkt någon större skillnad på tillväxten hos lättare växter dock har jag ibland fått större algtillväxt med mycket ytcirkulation.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            #28
                            Jepp ja håller med dig addo. Det verkar som om vissa alger gynnas när det är minimalt med co2 i karet.
                            Men ja får bubbel på Vallisnerian om ja drar ner cirkulationen en bit ner i karet, vet inte om det beror på co2 tillgång eller ej men lite kul att grunna på är det.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #29
                              Mm, har trixat lite med ytflödet jag också. Inga klara resultat, men har inte testat tillräckligt än. Har nyligen dragit ned en del pumpar i olika kar (dvs så att de sitter längre ned under vattenytan). Får se vad som händer, det är för färskt ännu. Eftersom jag testar så tror jag en del på det, men, men - den som lever får se.

                              Annars låter det som en bra plan, LN!! Tackar stort för omtanken, fanken vet om jag inte borde hämta det på plats, att se ditt kar vore en upplevelse!! ;-) Tanganyikafreaks växer inte längre på träd...

                              Hilsen,

                              /P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

                                #30
                                Ni får ta o sätta ett gäng o dra till Växjö. Mitt kar är absolut inte värt att köra femti mil för,,, men ett besök hos Albins lokal o Teddes lokal och mig. Summan av kardemumman gör att det kanske är värt det. Kaffe me tillbehör kan ja fixa iallafall o snirklar ni via Arnolds hem så så kan det ju bli perfa.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...