Nyttan av "växter"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Nyttan av "växter"

Ja nu har jag en tid haft 2 burkar med väldigt lite växter jämfört med tidigare
    då jag hade massor av växter, främst vattenormbunke. Ja vilken skillnad det är. Med mycket växter så kan man mata för mycket, glömma vattenbyten, ha mycket fisk osv utan problem. Utan växter så får man omdelbart problem,
    abnorm algtillväxt, fiskar som ser ut att inte trivas, syrebrist osv om man matar för mycket och ej byter vatten. Visst om man sen är mer noga med att inte mata för mycket, byta vatten regelbuundet, ej överbefolka så visst går det till sig, algerna minskar osv men nog är det bra mycket enklare med mycket växter. Testa gärna så får ni se skillnaden. LN skrev ju en intressant artikel om växter som vattenrenare i yngelkar för något år sen, det är bara att skriva under på detta, väldigt smart att utnyttja växter.
  • polle
    Användare
    • May 2008
    • 197

Framförallt tycker jag det är lite trist utan.
    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• Decimus
      Användare
      • June 2006
      • 961

tycker det är så svårt med växter.. dom antingen dör eller tar sig inte, får tofsalger påsig och tja bara blir "fula"

därför har jag gett upp växter..

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Växterna står i fönstren här hemma, i akvarierna har jag fisk.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Min erfarenhet är att vattenkvaliteten ökar väsentligt med växter. Vattnet luktar bättre och som sagt bättre tålighet mot variation i matning. Bättre miljö i ett mindre kar.
          Men då ska det hellst vara ganska snabbväxande växter som får micronäring och åtminstone flytande CO2.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Växter i karen är grymt bra, även sådana som växer lite långsammare (t ex C. aponogetifolia, däremot är Anubias/Javaormbunke för "slöa"). Försöker köra växter i nästan alla burkar jag har, undantaget de där jag vet att ljusmängden är för låg. Hornsärv, Najas och flytormbunke är favvos som vattenrenare, men jag ska försöka expandera till större volymer av lite fler arter. I CB nr 2/09 finns min artikel om filtrering, växter har ett eget avsnitt där. Snabbväxare gör avsevärd skillnad i vattenkvaliteten!!

Inte biotopriktigt till sjöciklider? Nähä. En bra vattenkvalitet är dock mycket biotopriktig, så koppla ihop två burkar och kör växter i den ena. Stoppa ned några regnbågar och få yngel utan att göra ett smack.

Hilsen,

/P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              så koppla ihop två burkar och kör växter i den ena. Stoppa ned några regnbågar och få yngel utan att göra ett smack.

/P
              Jepp saltfolket har utvecklat den tekniken där dom kör en del av sumpen som växtreningsverk o trycker in ljus. Dom far t.o.m ett fräsigt ord för det som ja inte minns.

Ja har testat lite men har inte riktigt fått till det. Hade en 74 litare kopplat till ett 540.
              Massor av lyse dygnet runt i 74 litaren och försökte pumpa i lite Easycarbo med en doserpump. försökte byta ut 20-30 liter vatten i 74 litaren per dygn. Litade dock inte på mankemanget me slangar o allt.

Tror att man behöver koppla det som en sump med en magnetventil på röret från huvudkaret. O köra magnetventilen och "tillvattenpumpen" på samma timer.
              Får ja tummen ur och kör igång några kar i "uthuset" så ska ja testa iden igen
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• KuRtaN
                Användare
                • February 2008
                • 778

Flytormbunkar kör jag med i mina kar, har bland annat en i mitt 250L som tar upp i princip halva ytan och rötterna sträcker sig hela vägen ner till botten i ett jätte "trassel" (60cm på höjden) Grymt snyggt och mina yngel växer snabbt och verkar må riktigt bra.
                Göder inte med något i några av mina kar men nästan alla mina växter växer enligt mig riktigt bra. Har däremot rätt bra belysning på alltihop.
                Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

LN,
                  tror inte det behöver göras särdeles komplicerat. Två burkar ihopkopplade jämnar ju ut varandra, "bara" att ställa vid sidan om (viktigt att vattennivån är på samma höjd). Sätt två vattenfyllda rör över kanterna, pumpa in vatten från ena karet till det andra. Vattennivån jämnar ut sig enligt principen om kommunicerande kärl. Ska man få ett verkligt filter, så dra ned en del av det pumpade vattnet under sanden (bottenfilter) och låt det strömma upp _långsamt_ .Kolla bara så att pumpen inte är för kraftig, kan bli översvämning då...

Hilsen,

/P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• HåkanM
                    NCS Medlem

• November 2005
                    • 1296

Idealiskt vore ju att ha växter som har rötterna i vatten och "bladverket" ovanför ytan. Det är ju mycket enklare att ge dem mycket ljus i luft än i vatten. Dessutom tar de inte lika myclket plats från fiskarna. Finns sådana växter ?

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Ursprungligen postat av HåkanM
                      Finns sådana växter ?
                      Jodå visst finns det sådana. T.ex Anubias africa (Troligtvis inget vetenskapligt namn)
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Den var snygg, men ja gillar att ha mina grönsaker i karet

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          LN,
                          tror inte det behöver göras särdeles komplicerat. Två burkar ihopkopplade jämnar ju ut varandra, "bara" att ställa vid sidan om (viktigt att vattennivån är på samma höjd). Sätt två vattenfyllda rör över kanterna, pumpa in vatten från ena karet till det andra. Vattennivån jämnar ut sig enligt principen om kommunicerande kärl. Ska man få ett verkligt filter, så dra ned en del av det pumpade vattnet under sanden (bottenfilter) och låt det strömma upp _långsamt_ .Kolla bara så att pumpen inte är för kraftig, kan bli översvämning då...

Hilsen,

/P
                          Jo du har rätt visst finns det enklare lösningar. Men ja vill komma på ett bra sätt att göda växterna i växtbyttan utan att gödningen sprider sig för mycke till "huvudkaret".

Kanske ska utveckla det lite. Ja vill/ska sätta ett växtreningskar under mitt 2400 liters.
                          I växtkaret ska ja tillsätta kol i någon form + försöka optimera växtkraften så att 50 liter renat vatten kan återföras till 2400 litaren varje dag. Drömmen vore att inte behöva byta ut vattnet mer än en gång om året o ändå hålla troffevattenkvalite.

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Idealiskt vore ju att ha växter som har rötterna i vatten och "bladverket" ovanför ytan. Det är ju mycket enklare att ge dem mycket ljus i luft än i vatten. Dessutom tar de inte lika myclket plats från fiskarna. Finns sådana växter ?
                            Ja om inte det optimala är ovandelen på bladen hämtar co2 + ljus från luften och undersidan hämtar näringen från vattnet.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

Det var väl lamboj som på en ciklidstämma visade en bilder och redogorde för ett experiment där de lät en Monstera (vanlig krukväxt) växa med rötterna i ett akvarium. Det sänkte tydligt nitrit/nitrat (minns inte vilket de mätte) i vattnet. Monsteran växte väldigt bra...

Själv har jag använt gullranka på samma sätt.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

Arbetssätt...