Koppla in fuktstyrd fläkt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Koppla in fuktstyrd fläkt?

Jag ska koppla in en Fresh Intellivent i mitt akvarierum för att denna ska styra luftkvaliteten i det lilla rummet.

Är det någon som vet hur jag kan koppla den? Den kommer att sitta uppe i ett hörn ovanför rummets lysknapp. Jag har ingen annan el indragen i rummet och undrar om jag kan koppla den med lyset i rummet...

Fläkten är dubbelisolerad och ska inte jordas.
  • Pelle Linerzén
    Användare
    • November 2005
    • 106

Om du har en kopplingsdosa i väggen kan du koppla in fläkten där. Brukar alltid finnas över lyskontakten....
    Men kopplar du via lampan kommer den bara att gå när lyset är på.....
    Pånyttfödd med 400 liters malawi

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ok. Det sitter ingen kopplingsdosa som det är i vanliga rum då detta är ett klädrum/garderob som jag gjort om. Ska kolla vart elen är dragen så kanske jag hittar en bättre öppning där att koppla...

Denna fläkt är det som jag ska koppla in:
      Fresh Intellivent
      Senast redigerad av StefanL; 07 February 2010, 11:36.

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Jag är ingen elexpert men undrar, om rummet är så pass fuktigt att du måste ha en fläkt, räknas då rummet som torrt eller blir det då ett våtrum, vart ska du blåsa fukten ut genom yttervägg eller in i övriga huset.

Skulle jag varit du skulle jag nog stjäla spänning från strömbrytaren för lyset, tar du innan brytaren funkar förstås fläkten oavsett ljusets till eller frånslagning. Om man får göra så? troligen inte.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Det var så jag hade tänkt att göra...men som du skriver så kanske man inte får göra det.

Anledningen till att jag skaffat fläkten beror på att utrymmet är litet och att jag vill ha rummet stängt för det mesta (ljudnivå vid sovtid). Sedan kom jag över den billigt eftersom jag jobbar med bland annat ventilation. Stor anledning är förebyggande syfte så att jag inte åsamkar fuktskador mer än nödvändigt för det kan bli riktigt kostsamt om det vill sig illa.

Den fuktiga luften kommer att föras vidare till ett annat rum som är betydligt större och som står med öppen dörr för det mesta och genom detta får en naturlig cirkulation.

Kommentar

• polle
            Användare
            • May 2008
            • 197

Var det inte du som drog in ett vägguttag?
            I så fall finns ju strömmen dör.
            I en ljusknapp finns ofta bara fas och ingen nolla så det är inte säkert det funkar som du tänkt.
            Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Har inte dragit in vägguttag än...

Fläkten är dubbelisolerad och behöver inte jordas. Tar nog hit en elektriker och får det rätt gjort. Har monterat upp allting idag så det är bara för elektrikern att hitta ström och sedan dra in ett nytt vägguttag.

Vill inte riska att det uppstår problem som sedan inte täcks av hemförsäkring.

Kommentar

• polle
                Användare
                • May 2008
                • 197

Skaffa drulletillägg
                Bra att du anlitar elektriker.
                Med tanke på kunskapsnivån du visat om el så är det ett gott val.

Det finns fler som borde göra som du.
                Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Det kanske finns någon elektriker här på forumet med närhet till Skövde?

Kommentar

Arbetssätt...