Konstigt lysrör!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • January 2003
    • 404

Konstigt lysrör!

Halloj! Lyfte på locket till min lysrörs ramp idag för att se vad där satt för rör. Har sett endel namn på olika rör här men et enda som stod på mitt som är inköpt på en akvariebutik var
    "Philips TLD 36W/84o" nån som vet vad detta "motsvarar" å vad jag ska komplettera med för att få ut det mesta utav mina Malawi?
    Tacksam för svar.
    Mvh/Marcus

960L Malawi
  • JohanK
    Användare
    • January 2003
    • 38

Köp ett aquarell, köpte ett idag och det va ett skönt ljus från det![Ögonbryn]
    // Johan

MvH Johan
    // Johan

300 L Malawi Kar
    *Rödzebror*
    *Golden*
    *Demasoni*

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Siffran 8 i TLD 840 står för CRI-tal 80 (färgåtergivning i förhållande till solens ljus 80 av 100) och siffrorna 40 för 4000 kelvin (färgtemeratur).
      Philips TLD 840 är ett sk varmvitt lysrör.

Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Marcus1979
        Användare
        • January 2003
        • 404

ok...? Tack för svaret. Vad ska jag då komplitera med för rör till detta?
        //Marcus

960L Malawi

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Det beror på vilka färger du vill har fram på dina fiskar.
          4000 kelvin ger ett gult ljus därför passar det bäst att komplettera med ett lysrör med mer blått ljus. Exempelvis Philis TLD 965 som är ett sk dagsljusrör eller Sylvania Aquastar 10 000 kelvin.

Mvh Michael Persson
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Marcus1979
            Användare
            • January 2003
            • 404

ok! Tackar! Blir en sväng förbi Elbutiken imorgon.
            //Marcus

960L Malawi

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

citat:
              Halloj! "Philips TLD 36W/84o" nån som vet vad detta "motsvarar" å vad
              TLD står för att det är ett lysrör av modell TL-D. 840 står för att det har 80% CRI (färgåtergivning jämfört med solljus), och att färgtemperaturen är 4000 Kelvin (dvs ganska gult). Det är ett 36W lysrör, dvs 120cm långt.

Anyway, det är ett ganska enkelt lysrör.

Philips gör daylight varianter av detta lysrör, med >95% CRI och 6500K ljustemperatur - det är ett avsevärt bättre rör. Det heter alltså "Philips TLD 36W/965" och borde gå att hitta på närmsta järnaffär för en billig penning. Osram har exakt samma rör också, men där vet jag inte vad det heter (Philips och Osram är samma företag, och Sylvania tillverkar rören åt dem bägge).

De aquarelle-rör jag ser att folk rekommenderar är också bra rör: det är TL-D rör med 10000K ljustemperatur. Enda nackdelen är att de är sisådär tre gånger dyrare eftersom de endast används inom akvaristiken, medan 965'orna egentligen är avsedda för t.ex. klädbutiker och andra ställen där man behöver bra färgåtergivning.

Kommentar

Arbetssätt...