Bästa fodret till yngel
Kollaps
X
-
-
Vet inte, men kanske mer (eller mindre) tillsatt vatten? Min räkmix flyter endast i fruset tillstånd men direkt den tinat så faller den till botten.Kommentar
-
Kan tänka mig att tillsätter du på tok för mycket gelantin ökar risken att den blir flytandeKommentar
-
När räkmixen tinar för länge innan jag lägger i den i akvariet så blir den lös och hänger inte ihop, så för mycket gelatin är det nog inte. Får prova att låta ärtorna tina ordentligt innan mixning kanske så temperaturen blir högre.http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
Inget akvarium för tillfället...Kommentar
-
Prova Agar-Agar nästa gång i stället-Kommentar
-
Skit i bindningsmedel de är bara överkurs behövs absolut inte tillsätt bara lite vatten när du gör den....Jag o många andra här nere i småland använder inga bindningsmedel o de funkar hur bra somhelst ligger tillomed kvar dagen efter om dom inte ätit inte så bra men sant!!!Kommentar
-
Kör det genom en köttkvarn istället för mixer, om du har en. Tycker det blir bättre då.Kommentar
-
Jag undrar varför alla tycker det är så bra med variationsrik kost. (Skolans kostcirkel, kanske)Ska man hålla en mage i bra ordning tror jag mer på att det är bra att det är samma saker som kommer dit hela tiden. Förutsättningen är att det fodret är riktigt fullvärdigt.
Variationer i vilt tillstånd är säsongsberoende och förändringar sker i långsamma cykler.
Det absolut bästa måste vara att mata med ett endaste foder som täcker in allt. Kanske går man över till ett något kraftigare foder för att stimulera till lek.
Kanske har jag helt fel, men jag tror inte det.
Foder diskuteras en hel del, men i de flesta fall verkar det röra nya märken/varianter på pellets och torrfoder. Inget fel i det, men är detta verkligen bra för fisken? Eller snarare, är det optimalt för fisken? Foder och skötsel verkar vara anledningen till att fiskforskare inte vill trixa med akvarieodlad fisk; de ligger alldeles för långt i form från fisk i naturen. Jag tror fodret är den viktigaste orsaken till detta. Har gjort lite tester med olika foder till olika fisk och fått fram en del intressanta resultat.
Hittade en artikel idag (tyvärr inte hela, kanske Ola kan vaska fram den?) om aufwuchs-ätare från Tanganyika:
Värt att notera: "The relative intestinal length of domestic Tropheus moorii, raised in aquaria was significantly lower than that of wild individuals by a factor of 1.7, demonstrating a wide range of phenotypic adaptability."
Nu får säkerligen många Troffar bra foder, jag vet ju inte vilket foder de undersökta Troffarna matats med. Intressant i allafall. Personligen är jag övertygad om att ett enda fullvärdigt foder knappast finns.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Jupp ja håller me Patrik. Ja har för vana att vänja fiskarna vid att äta lite olika foder.
Nykläckt artemia, Spirulina flingfoder, red Parrot flingfoder ger ja mina småttingar. Liten belastning blir det på vattnet om man håller sig till ovan.
Räkmix har en förmåga att belasta vattnet och filterna betydligt mera.
NLS tycker jag är för dyrt och mina troffar får snabbt inåtvända bukar, ett kanonfoder men fisken ser mager ut.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Givetvis är det fullvärdiga fodret olika beroende på arter. Kanske tänker jag mest på fisk typ tropheus eller sådana som käkar mycket grönt. Men det finns fler som är känsliga förutom tropheus.
Ska inte påstå att jag har några superfoderplaner utan det jag tycker är att det klingar lite fel när nästan alla verkar tycka att det är bra med varierande foder och det just för att täcka in så mycket som möjligt. Jag tror att en mage funkar bäst om man äter samma föda jämt, istället för en massa kött på fm och grönsakerna innan jonh blund kommer. Lite förenklat tycker jag att istället för att ha 4 olika sorters foder, måste det vara bättre att mala ihop dom till en massa och mata med det.
Visst ändrar sig foderintag hos fisk beroende på säsong och årstid och visst äter vissa ganska olika i olika stadium i uppväxten men sen. Sånt sker i långsamma cykler inte variationer som sker varje dag.
Detta är bara tankar utan fakta, men jag tror den där förbannade kostcirkeln vi fick lära oss i skolan är en stor grund för många att tro att det är bra mad variationer, det kanske är det till oss men jag tror inte på det till fisk åtminstonde inte till alla arter.Kommentar
-
Det framgår inte i artikeln som du (Patrik) hänvisade till vilket näringsinnehåll ttropheusen i gångenskap fått, annat än att det var flingfoder med ett högre näringsvärde (väldigt luddigt utryckt för att vara en vetenskaplig artikel) och lägre fiberinnehåll. Anmärkningsvärt är att de bara har tagit prover från tre stycken tropheus i fångenskap.
Visst går det att få fram mer eller mindra exakt data på vilka näringsmäsbehov en fiskart har, men som du skriver är det dyrt och en lång process (i dagsläget). En fördel med att variera fodret är att man kan kompensera för eventuella brister i den ena foderstaten, en nackdel är att mikrofloran i mag-/tarmsystemet inte vänjer sig vid den olika dieterna och på så sätt inte utvecklas i önskvärd riktning.
Du skriver så här: Foder och skötsel verkar vara anledningen till att fiskforskare inte vill trixa med akvarieodlad fisk; de ligger alldeles för långt i form från fisk i naturen. Vad menar du egentligen?
Mvh
MarkusKommentar
-
Tja, troffars tarm beror på näringsinnehållet i maten så troffar från områden med näringsrika alger har kortare tarm än de där det finns näringsfattiga alger. Jag hade missat artikel du länkar till Patrik, men den goda nyheten verkar ju vara att troffarnas tarm anpassar sig efter maten. Min slutsats utifrån detta skiljer sig från din dock. Man bör inte variera maten och särskilt inte gå från näringsfattig till näringsrik.
I naturen äter fisk dessutom förvånansvärt likartad mat, men det är viktigt att komma ihåg att en fiskätare även får i sig det fisken den äter ätit samt huvud mm. Att bara mata med musklerna från fisk eller räkor riskerar att inte bli fullvärdigt.
Jag tror att en konstant varierad kost är överskattat men kosten ska vara bra! Detta är lättare att uppnå om man varierar. Ombyte t ex att plötsligt mata med svarta mygg är en annan sak då det kan simulera ändringar i miljön.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jupp ja håller me Patrik. Ja har för vana att vänja fiskarna vid att äta lite olika foder.
Nykläckt artemia, Spirulina flingfoder, red Parrot flingfoder ger ja mina småttingar. Liten belastning blir det på vattnet om man håller sig till ovan.
Räkmix har en förmåga att belasta vattnet och filterna betydligt mera.
NLS tycker jag är för dyrt och mina troffar får snabbt inåtvända bukar, ett kanonfoder men fisken ser mager ut.
Själv har jag inte ens provar NLS, bakåtsträvare kallar mig en del men jag vet inte.
Nyfiket undrar jag förstås varför du anser NLS vara ett kanonfoder om fisken snabbt får inåtvända bukar?Kommentar
-
Lite kuriosa, men för 33 år sen så födde jag upp ett 40-tal blå gurami till
vuxen storlek, de första 3-4 veckorna fick de enbart kokt äggula pressad genom en bit lakan ( tipset om detta foder hittade jag i en urgammal akvariebok på biblioteket).Kommentar
-
Kul att du är tillbaka vart har du varit? Tycker det var ett bra tag sen man såg något inlägg från dig. Välkommen.
Själv har jag inte ens provar NLS, bakåtsträvare kallar mig en del men jag vet inte.
Nyfiket undrar jag förstås varför du anser NLS vara ett kanonfoder om fisken snabbt får inåtvända bukar?
/JockeKommentar
Kommentar