Lek på Ap. Macmasteri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • basegunnar

    Lek på Ap. Macmasteri


    Glädjande morgon idag då mina VF Apistogramma Macmasteri lekt under natten/morgonen. Är det någon som har erfaranheter kring lek och denna art?

    Jag "lurade" fram leken med höjd temperatur, vattenbyte och svarta mygglarver. Köpte också till en extra hona vilket tydligen fick hannen & honorna på lekhumör.
  • Gep
    Användare
    • June 2002
    • 23

    #2
    Det enda jag vet är att du får större lekar om du matar honorna med myrlarver. Det gjorde en kompis till mig. Han använde svartmyror, inte puppor utan dom små vita larver som finns och som ej gått i puppa. Myrlarver innehåller stora mängder protein.



    Guran
    Guran

    Kommentar

    • Vic
      Användare
      • September 2006
      • 94

      #3
      Ursprungligen postat av Gep
      Det enda jag vet är att du får större lekar om du matar honorna med myrlarver. Det gjorde en kompis till mig. Han använde svartmyror, inte puppor utan dom små vita larver som finns och som ej gått i puppa. Myrlarver innehåller stora mängder protein.



      Guran
      Intressant! hur får man tag i dessa larver då? bara att gräva antar jag?

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

        #4
        Har från flera hört att det är olagligt att ta myrägg, dvs riva upp en del av en stack för att sedan låta de gallra sig själva. Jag vill låta deltagarna testa det här på en minikurs, och undrar därför om någon som är säker på sin sak, vet hur det egentligen ligger till. Får vi ta myrägg som jag...


        Behandlar ämnet med myrägg till viss del... bla. det etiska och vad Naturvårdsverket säger. Kan dock vara läge att kolla upp då saker kan ha förändrats sedan 2005.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

          #5
          Ursprungligen postat av basegunnar
          Glädjande morgon idag då mina VF Apistogramma Macmasteri lekt under natten/morgonen. Är det någon som har erfaranheter kring lek och denna art?

          Jag "lurade" fram leken med höjd temperatur, vattenbyte och svarta mygglarver. Köpte också till en extra hona vilket tydligen fick hannen & honorna på lekhumör.

          Stör dem inte med ficklampa eller dylikt så lär nog du få se en vallande hona och en aggressiv hanne om 6-9 dgr, givetvis beror det ju oxå på om vattnet är bra och medinvånare i karet.
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          Arbetssätt...