växtor blir svart prickiga och dör!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fred2222
    Användare
    • February 2003
    • 15

växtor blir svart prickiga och dör!!!

mina växter i mitt aqvarium blir svartprikiga och mina "tång" växter har blivit bruna och har dött,,, jag har haft problem med mitt aqvarium innan och skrivit om det här. men de har löst sig när vi köpt nya fiskar. men våra musse-pigg fiskar (dom röda) ligger hela tiden uppe i det högra hörnet vid pumpen. de simmar inte runt eller nåt sånt, dom bara ligger still, men dom äter.
    kan det va att vi inte har en bakgrund och att dom blir förvirrade för vår vägg e vitt??? jag läste det i en bok att man inte ska ha vita saker i aqvariumet för då kan fiskarna bli förvirade.
    vi har köpt 11 neontentor, en gul musse-pigg fisk och 2 röda, en pansar mal, en stor scalar (men den fick vi med i aqvariumet), en kamp fisk hane, och 3 guppys 1 hane och 2 honor.
    tack på förhand
    Freddie Nilsson

• Anette
    Användare
    • April 2002
    • 178

Hej Freddie!

Innan jag kan försöka hjälpa dig skulle jag vilja veta några saker.

Hur stort är ditt akvarium? Vad har du för pumpkapacitet? Hur länge har akvariet varit igång? Och vad är det för växter???

Anette[u][u]

Kommentar

• fred2222
      Användare
      • February 2003
      • 15

aqvariumet är ett 250l med en eheim pump med 390l\h addresen till den e http://www.eheim.com/Zubehoer.cgi?Mo...er=Gesamtliste .aqvariumet har varit igång ca en vecka nu. vi har en massa växtor jag kan tyvärr inte namna, jag e amatör med såna hära saker

Kommentar

• Anette
        Användare
        • April 2002
        • 178

Hej Freddie!

För att ett akvarium ska fungerar riktigt bra behövs en massa goda bakterier som kan ta hand om fiskarnas urin och avföring. De här bakterierna kallas för nitrifikationsbakterier. Innan bakterierna har hunnit komma igång ordentligt kan det bildas en sk nitrittopp i akvariet. Denna topp består av ett ämne som heter nitrit, och då finns i hög koncentration, och kommer just från fiskarnas avföring men också i viss mån från maten de äter. Nitrit skadar fiskarnas gälar och gör att de inte kan ta upp syre från vattnet.

Därför är det bäst att starta akvariet med några få fiskar och mata dom jätteförsiktigt i ett par veckor. Efter ca tre veckor/en månad kan man börja släppa i fler fiskar.

Vad du kan göra nu är att SLUTA MATA fiskarna HELT under en vecka och samtidigt byta 10-20% av vattnet varje dag. Sen kan du börja mata lite,lite varannan dag och byta 10-20% av vattnet varannan dag.

Din akvarieaffär kan säkert mäta hur stor mängd nitrit du har i vattnet. Sen tycker jag att det är värt att investera i ett eget test att ha hemma.

Du kan också läsa mer om nitrit under FAQ på första sidan.

Lycka till
        Anette

Kommentar

• fred2222
          Användare
          • February 2003
          • 15

vi har redan gjort ett nitrit test och den sa att där inte va farligt mycket nitrit i vatnet, vi använde sera nitrit test. vi fick den svagaste färgen på testet.

Kommentar

• per w
            Användare
            • April 2002
            • 59

Hej
            vill bara säga att stora scalare älskar neontentor(som mat)
            Sedan bör akvariet stå utan fisk minst en vecka när det är
            ny startat.

Mvh Per W

Kommentar

Arbetssätt...