Växter till ett nystartat ciklidakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bagheera

    Växter till ett nystartat ciklidakvarium

    Har just köpt ett 312 liters akvarium och köpte först två stycken påfågelciklider och två stycken papegojciklider och lät dem äta upp alla guppys. Tog inte många dagar.

    Har nu införskaffat 4 st Jack Dempsey, två neon blå och två "vanliga".

    Min fråga nu är hur får jag växter att funka i akvariet? Har testat ett par stycken och dem har hållt som längst två veckor. Och då hann en Påfågel ge upp dessutom...

    Vill gärna ha växter i akvariet som kan hjälpa till att hålla vattnet på en bra nivå.

    tacksam för svar!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Kan vara lurigt med de firrarna, de gillar att dra upp växterna (men äter sällan upp dem, de drar upp dem och har sönder dem i stället).

    Växter de inte brukar rå på är Anubias, Javaormbunke och Crinum. Dessa växer dock långsamt och gör ingen större skillnad för vattenkvaliteten. Snabbväxare som kan klara sig är Hornsärv, flytormbunke och Pistia. Klart värda att prova, ffa Hornsärven. Kanske kan Najas klara sig också, den växer också fort. Kan du hindra dem från att dras upp kan Vallisneria också vara ett alternativ.

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Får man Cryptocoryne att ta sig funkar dessa särskilt aponogetifolia men även den mindre med röd undersida (affinis?).

      Med papegojciklid menar du den där röda odlingsvarianten antar jag. Jag vet inte, men har inte den växtätare i generna? Om så är fallet, hur mycket är kvar? Man brukar se dem med växter så det funkar nog. Med rena växtätare är nog alla växter förutom vattenöverståndare som papyrus omöjliga.

      Patrik, jag har en magkänsla av att växter påverkar vattnet inte bara som näringsupptagare. Bra syrgasrikt mikroklimat för bakterier kanske?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Sant, Crypts kan funka också om de får sitta kvar i botten.

        Ola,
        kanske stämmer det, men med enbart långsamväxare i ett kar så upplever jag att de knappast gör någon skillnad. Det är något kritiskt, en tröskel, där en viss mängd växtmassa får karet att funka så otroligt mycket bättre. Eller så upplever jag det iaf.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Har man en frigolitplatta i botten växer Cryptocoryne fast i den.

          Enligt min erfarenhet så blir akvarier där hela botten är täckt med en kompakt matta av t ex Cryptocoryne affinis men även Anubias extremt stabila, men inte växer de speciellt mycket.

          Och Bageera, välkommen till forumet!

          So sagt, inga av dina firrar äter troligen växter men de kan komma att misshandla dem. Jag skulle testa stora javaormbunkar då de klarar sig utmärkt även om de flyttas runt. Javamossa funkar garanterat förresten.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Ja, men då är vi uppe i en viss växtmassa... och det är då det gör skillnad. Fast det är en luring, just med långsamväxare.

            Annars hoppas jag det går fint med ovanstående råd. Keep us posted!!

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av Bagheera
              Vill gärna ha växter i akvariet som kan hjälpa till att hålla vattnet på en bra nivå.

              tacksam för svar!
              Låter som en spännande blandning firrar! Växter kommer inte att göra mkt till eller från för din vattenkvalitet med dessa invånare. 100 liter vattenbyte i veckan rekommenderas, åtminstone då de passerar 10 cm i längd. Dock tror jag de tycker det är kul att rumstera om med växterna - happy fish!

              Kommentar

              Arbetssätt...