Natt-, kvälls- & månbelysningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mantis777
    Användare
    • October 2008
    • 204

Skulle det här kunna vara nåt?

Mvh
    /Calle
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• c90368
      Användare
      • September 2007
      • 890

Jag har tre sådana här

i två olika akvarium. Karen står i källaren utan fönster så på natten är det becksvart, vilket dessa tre lampor ser till att det inte är.

Dessa tre har varit tända dygnet runt i över tre år nu och fungerar perfekt.

De går bra att ha i vattnet.
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• Pelle Linerzén
        Användare
        • November 2005
        • 106

Ursprungligen postat av mantis777
        Sån ska jag nog införskaffa, undrar om man ska ha blå eller vit bara....
        Pånyttfödd med 400 liters malawi

Kommentar

• Bjorn
          Användare
          • October 2009
          • 939

Ursprungligen postat av räven
          Sån ska jag nog införskaffa, undrar om man ska ha blå eller vit bara....
          Varför inte båda? Har själv beställt båda blå och vit + 12V dimmers från http://www.molectric.com/ så att jag kan experimentera lite. Gillar det blå ljuset men det behöver kompletteras med lite vitt om jag ska lyckas med den effekten jag önskar. Ett alternativ till dimmers ifall slingan ger för starkt ljus är ju klippa den... lite trist bara om man inser att man klippt av för mycket.
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Ursprungligen postat av c90368
            Jag har tre sådana här

i två olika akvarium. Karen står i källaren utan fönster så på natten är det becksvart, vilket dessa tre lampor ser till att det inte är.

Dessa tre har varit tända dygnet runt i över tre år nu och fungerar perfekt.

De går bra att ha i vattnet.
            Skulle två sånna räcka i ett 720?

Kommentar

• c90368
              Användare
              • September 2007
              • 890

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
              Skulle två sånna räcka i ett 720?
              Ja, har två i mitt 540, en längs bak till vänster och en fram till höger. De gör att kanterna har ljus men mörkt i mitten. Sen är det upp till fiskarna att välja var de vill vara.

Mina är placerad precis i vattenytan, vilket gör att ljuset bryts och lyser ganska "brett".
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

Kommentar

• Bjorn
                Användare
                • October 2009
                • 939

Fick hem paketet från molectric.com idag, och de första testerna med slangarna och dimmern verkar riktigt lovande. Nu återstår det bara en hel del jobb med kapning, att göra änderna och kopplingarna vattentäta, och fixa monteringen.
                Senast redigerad av Bjorn; 26 January 2010, 20:26.
                Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Laban
                  NCS Medlem
                  • January 2013
                  • 195

Björn, vilka artikelnummer har du beställt?
                  Cheers,
                  Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• Bjorn
                    Användare
                    • October 2009
                    • 939

Ursprungligen postat av Laban
                    Björn, vilka artikelnummer har du beställt?
                    Dom rackarna kör inte med artikelnummer (öppet), men här kommer en kopia på beställningsbekräftelsen + mina notiser inom {}

Produkter
                    ------------------------------------------------------
                    1.00 x Anslutningskabel med DC-plugg (Ansl_DCK) = 36,00:- {vit}
                    10.00 x LED Kabel 2X0,5 Vit (MKV05) = 70,00:-
                    1.00 x Apparatlåda med skruvhållare (MFB12) = 15,00:-
                    1.00 x Switchad Trafo 12 Volt DC 1,5A 18 Watt (AM04151) = 129,00:-
                    2.00 x Sladd-dimmer 12 Volt Plug&Play (SLD) = 278,00:-
                    2.00 x LED-Slang 12 Volt (LEDSLM) = 278,00:- {blå}
                    2.00 x LED-Slang 12 Volt (LEDSLM) = 278,00:- {varmvit}
                    ------------------------------------------------------

Om du använder sökfunktionen på molectric.com så hittar du alltihopa.
                    Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• addo
                      Användare
                      • December 2007
                      • 52

Jag har testat med både blå och kallvit "julgransslinga", tyvärr har jag inga bilder men måste säga att vit månbelysning ser otroligt mycket bättre ut än blå!

Kommentar

• Bjorn
                        Användare
                        • October 2009
                        • 939

Ursprungligen postat av addo
                        Jag har testat med både blå och kallvit "julgransslinga", tyvärr har jag inga bilder men måste säga att vit månbelysning ser otroligt mycket bättre ut än blå!
                        Håller med dig, om man måste välja... mina tester med båda med det jag fick hem idag + med påsen med LED-prylar jag fick låna av Christer på Akvarielagret, visar helt klart att jag föredrar starkt en kombination av båda blått och varmvitt.

Har beställt följande idag:
                        1.00 x Anslutningskabel med DC-plugg {vit}
                        1.00 x Switchad Trafo 12 Volt DC 1,5A 18 Watt

...som komplement. Hade egentlig tänkt att koppla in båda LED-slangarna på samma trafo (med två olika dimmers), men blev lite "lat" då det kommer bli enklare för mig att koppla ihop, samtidigt som det ger mig möjlighet att koppla in dom på två olika timers enligt:
                        - När ljusrören släcks på kvällen så ljuser båda blått (vinklat mot den vita BTN-slimline bakgrunden) och det varmvita (som får fram färgen i korallsanden, stenarna och inte minst hos fiskarna).
                        - Sent på kvällen släcks det vita och endast det blå ljuset = snyggt + man ser vad som händer i akvariet själv om fiskarna ser ut som skuggor.

Två saker jag gillar är att LED-slangen kan vinklas + att vattenrörelsen på ytan ger otroligt snygga ljuseffekter.

Har haft lite funderingar på att montera slangarna i plexirör för enklare montering och vinkling, men har lagt det på hyllan och kommer istället sätta fast dom på de två (dubbla) ljusrörsarmaturerna jag har med buntband (billigare + tar inte lika mycket plats i min låga ramp).
                        Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Laban
                          NCS Medlem
                          • January 2013
                          • 195

Tack!
                          Cheers,
                          Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• Bjorn
                            Användare
                            • October 2009
                            • 939

Har monterat ljuset nu ikväll och är otroligt nöjd med resultatet!!

Skippade idén om att festa slangarna i ljusrörsarmaturerna och feste dom istället i en egen aluminiums-list som Christer kapade till för kostnaden av fika-pengar (eller en billig lunchdejt).

12V-dimmarna var helt klart det smartaste jag valde i hela projektet (!), har legat framför akvariet nu och finjusterat och njutit i en liten timme ...och om jag kör den blå slingan på max blir resultatet psykadeliskt! Så jag hamnade tillslut på ca 10% blått (riktat snett ner mot bakgrunden) + 90% varmvitt (riktat rakt neråt)... vilket också gav bäst resultat när jag släckte det varmvita.

Så nu behöver jag minst 2 nya 230V timers, och är jättetacksam för rkommendation på några som är riktigt exakta... så att jag inte behöver vara där och skruva på dom stup i kvarten för att dom ska vara synkade. (Enormt enormt sugen på att bygga ihop/programmera en PLC* med relér/kontaktorer för att styra båda ljusrörsramparna och LED-slangarna ... men kostnaden... ja... någon som kan tipsa om en bra och BILLIG PLC* ? )

Ska försöka ta rättvisa bilder på resultatet (eller en film så att man ser hur ljuset bryts i ytvattenrörelsen) och lägga upp dom här (om intresset finns?) + skriva ihop vad jag använde och hur jag vattenskyddade kopplingar mm (om intresset finns?)

Slutsumman för alltihopa var inte speciellt dyrt (har inte räknat ihop det), speciellt om jag endast räknar den biten av LED-slangarna och det lilla jag i slutändan använde av allt jag köpte in för att testa.

Det var tydigen inte bara jag som gillade resultatet, för under tiden jag låg där och tittade och justerade så visade min Delfin-hane för första gången intresse för att imponera/trakasera sina två honor.

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmerbart_styrsystem
                            Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• claesl
                              NCS Medlem
                              • May 2005
                              • 11

Självklart vill vi både se bilder (rättvisa eller ej) och veta hur du gjorde till slut. Själv kör jag ju bara med en blå LED-list än så länge, men den kanske borde kompletteras med en vit och en dimmer.

Kommentar

• Laban
                                NCS Medlem
                                • January 2013
                                • 195

Den här har jag tre av och är helnöjd!
                                Cheers,
                                Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

Arbetssätt...