If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
citat:Vad finns det för blått ljus då???
Mitt grolux åker ut för det är inte alls bra nu när man satt in aquarell istället..
Låter som en bra idé tycker jag.
Blått ljus... Det finns så kallade "aktiniskt blå" lysrör, som har en hög andel nära-UV-blått ljus. Tyvärr är de knepiga att få tag på, och ganska dyra.
"nått rör som har mkt blått och mycket rött finns det???"
Ja - Aquaglo, mycket rött och blått
"Kan det vara ett bra kompliment fall det finns till mitt aquarell"
Smaksak, men ja, det kan bli ett väldigt bra komplement - tycker jag själv. Har själv Aquaglo i kombination med Aquastar (i stort sett samma rör har jag för mig) och är mycket nöjd med den kombinationen.
Har redan skrivit om min syn i en tråd på zoopet så du kan läsa vidare där om du vill.
citat:
Blått ljus har exempelvis Sylvania aquastar 10000 kelvin. Det var en artikel om akvariebelysning i Ciklidbladet förra året.
Här finns en annan bra artikel om ljus:
10000K är inte särskilt blått - det är snarast kritvitt, med som mest en svagt blå antydan.
Tydligt blå lampor har avsevärt högre färgtemperatur. För lampor/lysrör med färgtemp över 10000K kan det dock vara svårt att få uppgift på färgtemp - ofta kallas såna lampor bara 'blå'.
Jag hittade den här jämförelsen mellan belysningar med olika färgtemperatur:
(notera att akvariet på den blåaste bilden är belyst med s.k. 'aktiniskt blå' högeffektslysrör (VHO), medan 10000K metallhalogen är tämligen vitt. Högeffektslysrör finns inte i Sverige, men om nån vet var man kan få tag i åtminstone aktiniskt blå lysrör, får ni gärna dela med er av era kunskaper...)
"10000K är inte särskilt blått - det är snarast kritvitt" ???
Jag vill påstå att 10000 kelvin är mycket blått, vitt ljus ligger mellan 3300 och 5000 kelvin.
Ska inte lägga mig i för mycket eftersom jag inte är nån hejare på det här med rör precis. Men jag vill nog hålla med vad Micke säger om detta. Har ju själv Aquastar som är ett 10000k rör och jag upplever en påtaglig ton åt det blå hållet och inte särskilt kritvitt. Däremot är det mycket ljusstarkt och kan upplevas som mycket vitt - men inte kritvitt.
Har tagit några experimentfoton på Aquastar och Aquaglo. Kameran har varit inställd med vitbalansen på daylight för att om möjligt återge färgsticket så nära det verkliga som möjligt. Ta dock färgexperimentet med en nypa salt. Bilderna är underexponerade för att få med färgomfånget bättre - annars hade rörens färgton blivit övervägande utfrätta. Upplevelsen av tonen stämmer överens med hur jag upplever rören, däremot inte ljusstyrkan och därav ser rören på bilderna kraftigare ut i färgen än i verkligheten.
Jag har själv aldrig använt Philps Aquarelle så jag har inga erfarenheter av det.
Jag använder en kombination av Aquastar och Grolux i mina akvarier med malawiciklider och är mycket nöjd med det. Aquastar framhäver blå färger och Grolux är perfekt för t.ex. rödzebror.
citat:
"10000K är inte särskilt blått - det är snarast kritvitt" ???
"...med som mest en mycket svagt blå ton", ja.
citat:
Jag vill påstå att 10000 kelvin är mycket blått, vitt ljus ligger mellan 3300 och 5000 kelvin.
Om du påstår det så har du fel: det stämmer inte att 10000K lampor är blå - de är vita med mycket svagt blå ton. 3300 till 5000 motsvarar solljus i tempererade områden som sverige, vilket är gult, inte vitt. Det påstås att 10000K rören försöker emulera tropisk middagssol, men jag vet inte om det stämmer.
Notera att förutom de akvarier som använder aktiniskt blå lysrör för att öka på mängden blått, är det endast Coralife 20000K lampan som rimligen kan kallas "mycket blå".
Osram artikeln säger ingenting om vilken ljustemperatur som upplevs som blå, och Hjortgatans Zoos skala är helt enkelt felaktig, som man kan se på exemplen ovan.
Jag tycker det är lite fel att bara förkasta GroLux bara för att det är mycket rött i det ... ok det är kasst till växter trots namnet, men i min sydamerikabiotop passar det perfekt!
citat:
"Osram artikeln säger ingenting om vilken ljustemperatur som upplevs som blå"
Nej men den säger att vitt ljus har en färgtemperatur mellan 3300 och 5000 kelvin.
Kanske är det så att vi ser färger olika. Solsken har en färgtemperatur om cirka 5500K - anser du att det är vitt? Jag anser att det har en tydlig gul ton. Har du sett ett Philips TL-D 965 rör? DET anser jag vara nästan rent vitt.
Det stämmer inget vidare, eller hur. Som engelsmännen säger, "the proof is in the pudding".
Men det spelar egentligen ingen roll om det är skalorna det är fel på, eller om alla lampor har felaktig färgtemperaturangivelse - vad som spelar roll är det ljus du får i ditt akvarium, och den som tror han får blått ljus av en 6500K eller 10000K lampa kommer att bli besviken.
citat:
Jag tycker det är lite fel att bara förkasta GroLux bara för att det är mycket rött i det
Ja, alltså, smaken är ju olika. JAG avskyr grolux för jag tycker det blir mörkt i akvariet pga att färgerna i mitten av spektrum tonas ner, och för att allt får en lila ton. Att jag, personligen, avskyr grolux innebär ju inte att alla måste göra det!
Kommentar