Den "perfekta" dvärgcikliden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

    #31
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Golden är "ny".

    Jag har för mig att firrar som M. auratus, P. elongatus och J. ornatus tas upp som dvärgciklider på 60- och 70-talet. Tropheus duboisi kallas för "en ny dvärgciklid" i någon av mina böcker.

    Jag kallar snäcklekarna för dvärgciklider utan att tveka. Jag skulle nog kunna kalla J. transcriptus och J. ornatus för dvärgciklider också.
    Intressant. Var det så i hyffsat stor utsträckning att man höll exempelvis de små jullarna som du nämner ihop med exempelvis guppies och tetror?

    /Jocke

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #32
      Ursprungligen postat av Banderad
      Intressant. Var det så i hyffsat stor utsträckning att man höll exempelvis de små jullarna som du nämner ihop med exempelvis guppies och tetror?

      /Jocke
      Nej de hölls nog på samma sätt som idag eller möjligen "specialakvarier" (oftast detsamma som ett artakvarie). "Går ej att hålla med andra fiskar" är en rätt vanlig kommentar i gamla böcker.

      Jag ska ta och titta vad det står i böckerna hemma om jag kommer ihåg ikväll.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

        #33
        Ursprungligen postat av Engelholm Audio
        Fjärilscikliden är härlig. Köpte 5 st till mitt 540 och inom 1 vecka lekte dom med frisimmande som resultat. Kanske inte den ultimata utmaningen - men vackra, lättskötta fiskar med kul beteende.

        Hemma har jag kakkaduaciklids par. Jag är inte så imponerad av dom, men det kanske är förutsättningarna som är fel!??
        Fjärilsciklid är min absoluta favorit i stark konkurrens med många andra fantastiska dvärgciklider. Men att kalla lek med frisimmande reultat för "en icke ultimat utmaning" håller jag inte med om. Det känns tvärtom som bland det svåraste som finns i akvarievärlden att få ett fjärilsciklidpar att leka, vårda rommen och skydda en frisimmande flock yngel. Grattis!
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #34
          Håller helt med Per här - att få frisimmande från fjärilar är baske mig inte lätt. I Ciklid atlas står det dock om just detta med utrymmet. Fjärilar ska vara enklare att odla i större kar, kan ha mycket att göra med 540-liter alltså.

          Jag kallar också nästan alla snäckskalslekare samt de mindre Jullarna för dvärgciklider. Det bär mig dock lite emot, det kommer inte automatiskt. För mig är det nog egentligen småttingarna från SA samt Afrika, men det kan ha att göra med min akvaristiska "fostran" och d böcker jag läste som ung. Vierkes bok om dvärgciklider har jag fortfarande kvar, men den är näst intill sönderläst. Har för mig att det även är i den som den blå VF-varianten av cacatuoides finns på bild. Har dock aldrig sett den live.

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • jompa.h
            Användare
            • May 2007
            • 63

            #35
            Tack jag uppskattar den här tråden ! . Imorgon så ska vi köpa fjärils ciklider och kakadua ciklider .Undrar hur många av dessa rekommenderas i en 200liters ? vilka växter rekommenderar ni ? (har även 222liters och 312 liters med malawis) mvh jompa
            Senast redigerad av jompa.h; 18 January 2010, 23:26.

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

              #36
              Ursprungligen postat av Engelholm Audio
              Fjärilscikliden är härlig. Köpte 5 st till mitt 540 och inom 1 vecka lekte dom med frisimmande som resultat.
              Var de VF? Vad har du för vatten? Grattis förresten!

              Kommentar

              Arbetssätt...