Den "perfekta" dvärgcikliden?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

Hej.
    Dom roligaste och mest intresanta jag haft var nog A.Eunotus i ett 375 kar.Det var ett tiotal vuxna hanar med revir och en massa hanar som stod i lägre kurs,totalt var det nog mellan 50-60 vuxna par och alla oräkliga småttingar.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

En som jag har haft mycket glädje av är Schackbrädescikliden (Dicrossus filamentosa). Den passar utmärkt ihop med tetror, scalarer, småmalar och andra små apistogrammor.
      Ett par redigt fina naturfärgade scalarer är inte heller helt fel, och icke att förglömma någon av de vackra apistogrammorna bör fattas i ett sällskapsakvarium.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• järnvägar
        Användare
        • March 2008
        • 87

Glöm inte grön bågfens ciklid, mycket tåligare än alla apisto, leker i stort sett i vilket vatten som helst, och det ska mycket till innan dom blir blyga, sen finns det inte många "par" som får vackrare lekdräkter.....

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

Ursprungligen postat av järnvägar
          Glöm inte grön bågfens ciklid, mycket tåligare än alla apisto, leker i stort sett i vilket vatten som helst, och det ska mycket till innan dom blir blyga, sen finns det inte många "par" som får vackrare lekdräkter.....
          Enda nackdelen är möjligen honans arga beteende mot hannen efter lek (för det är Nannacara anomala som är den gröna bågfenscikliden va?). I ett för litet kar kan han mycket väl bli ihjälslagen.

/Jocke

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Ursprungligen postat av Wilhelm
            En som jag har haft mycket glädje av är Schackbrädescikliden (Dicrossus filamentosa). Den passar utmärkt ihop med tetror, scalarer, småmalar och andra små apistogrammor.
            Ett par redigt fina naturfärgade scalarer är inte heller helt fel, och icke att förglömma någon av de vackra apistogrammorna bör fattas i ett sällskapsakvarium.
            Jag gillar med schackbrädescikliden. Grymt vacker. Men är den inte lite känslig vad det gäller vattenvärden och så?

/Jocke

Kommentar

• polle
              Användare
              • May 2008
              • 197

Vad är det som gäller för att det ska kallas en dvärgciklid?
              Är det en max storlek och ciklid eller någon/några speciella släkten.
              Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

I den här tråden är det nog max-storlek.

/Jocke

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Finns lite olika definitioner på dvärgciklid, men som Banderad skriver är det nog maxstorlek som gäller i denna tråd. En "klassisk" definition på dvärgciklider är alla ciklider som inte blir större än 10 cm som fullvuxna. Samtidigt har denna definition lite brister, t ex blir en hel del Cyprichromis-varianter inte större än så, men de är knappast lämpliga för små kar. Någonstans kanske man får läsa in i dvärgciklider att de inte ska behöva särdeles stora kar.

Hilsen,

/P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• HåkanM
                    NCS Medlem

• November 2005
                    • 1296

Glömde själv bort Hemichromis sp. "bangui" som jag har, dock i ett stort akvarium. Den är nog lite för ilsken mot tex svärdbärare för att vara idealisk.
                    Hemichromis cristatus lär ju vara väldigt snäll, borde nog kunna vara med i toppen eller ?

Kommentar

• polle
                      Användare
                      • May 2008
                      • 197

Tack Patrik.
                      Det har alltså inte med artklassificering att göra utan mera ett folkligt benämnande.
                      Men jag tror inte att multifasciatus är en dvärgciklid så det kommer att ta tid innan jag blir fullt komfortabel (som det heter på nysvenska) med uttrycket.
                      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

• Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

Ursprungligen postat av polle
                        Tack Patrik.
                        Det har alltså inte med artklassificering att göra utan mera ett folkligt benämnande.
                        Men jag tror inte att multifasciatus är en dvärgciklid så det kommer att ta tid innan jag blir fullt komfortabel (som det heter på nysvenska) med uttrycket.
                        Jag räknar absolut multisar till dvärgcikliderna. Fast det är väl som du skriver, att i folkmun så är det väl framförallt de Sydamerikanska dvärgarna (Apistos, Microgeophagus, Laetacara m.fl.) samt möjligen de olika paletterna från Västafrika som räknas som dvärgciklider. Det har väl förmodlingen att göra med att det är de som normalt hålls i sällskapskar.

/Jocke
                        Senast redigerad av Banderad; 18 January 2010, 13:20.

Kommentar

• Engelholm Audio
                          Användare
                          • August 2009
                          • 366

Fjärilscikliden är härlig. Köpte 5 st till mitt 540 och inom 1 vecka lekte dom med frisimmande som resultat. Kanske inte den ultimata utmaningen - men vackra, lättskötta fiskar med kul beteende.

Hemma har jag kakkaduaciklids par. Jag är inte så imponerad av dom, men det kanske är förutsättningarna som är fel!??
                          Vänliga hälsningar, Pär!
                          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av Banderad
                            Det har väl förmodlingen att göra med att det är de som normalt hålls i sällskapskar.
                            Jag skulle gissa att det är viktigt att termen är äldre än "massimporten" från Malawi och Tanganyika.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag skulle gissa att det är viktigt att termen är äldre än "massimporten" från Malawi och Tanganyika.
                              Jo, så kan det mycket möjligt vara. Men när man håller Tanganyika eller Malawiciklider tror jag att det är vanligare med biotoprena kar (rent fiskmässigt) än om man håller t.ex. Apistos eller Paletter. Nu har jag inte riktigt koll på hur länge de olika Rift Valleyarterna har funnits i Sverige men Golden är väl t.ex. en ganska gammal ciklid i hobbyn? Fast det var iof kanske vanligare på 70-talet att man höll Malawis i "vanliga" sällskapskar än idag (just p.g.a. den artrikedom vi har att frossa i idag till skillnad från då)? Jag föddes så sent på 70-talet så jag har dålig koll på hur hobbyn var då (och tidigare).

/Jocke

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Golden är "ny".

Jag har för mig att firrar som M. auratus, P. elongatus och J. ornatus tas upp som dvärgciklider på 60- och 70-talet. Tropheus duboisi kallas för "en ny dvärgciklid" i någon av mina böcker.

Jag kallar snäcklekarna för dvärgciklider utan att tveka. Jag skulle nog kunna kalla J. transcriptus och J. ornatus för dvärgciklider också.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...