Vanliga "ovanliga" barber ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Vanliga "ovanliga" barber ?

    Det finns en del barber som ofta finns på grossisternas listor men som man sällan ser i akvarieaffärerna och ännu mer sällan hos akvariekompisar.
    Jag tänker på arter som korsbarb,clownbarb,indianbarb och pandabarb.
    Är det någon som har dem? eller har haft dem ??. Som sagt så begriper jag inte hur de kan vara så vanliga på listorna men så ovanliga i butikerna ?.
  • endymion

    #2
    Butiken här i stan har rödbandsbarb inne, riktigt snygga men väldigt ovanliga. De säljer också mycket barber eftersom de är tåliga och lätthållna fiskar.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Sådant som sällan finns i butikerna säljer oftast inte särdeles bra. För barber tror jag det är kopplat till att de har ett (oförtjänt) dåligt rykte, eftersom det finns några arter bråkstakar bland dem. Folk som testat t ex Tigerbarb, guldbarb och Odessabarb vill helt enkelt inte ha fler barber, "eftersom de bråkar/är fenbitare/för aktiva".

      Nu finns det ju flera snälla barber också, så det är synd på det oförtjänta ryktet. Kopparbarb, nätbarb, fembandsbarb, indianbarb, Lipstick mfl är rätt små och väldans trevliga. De större barberna har jag inte testat, vet inte hur de är i humöret. Som sällskap till många större ciklider torde de fungera ypperligt i de flesta fall.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Affärerna kanske skulle göra lite mer reklam för de "snälla" barberna!
        Skriv snäll barb på rutan!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

          #5
          Är de så ovanliga, eller blir det att man missar dem bara? Jag kanske är hemmablind, men jag kan tala mig varm för manipurensis, daruphani, laterstriga, schwanenfeldii, fasciatus, everetti osv osv.

          Finast av dem alla kanske; P.vittatus?
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • February 2004
            • 1082

            #6
            Min favvo http://www.transfish.de/barbenasiaen...s-mahecola.jpg

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • November 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av Gabbi
              Är de så ovanliga, eller blir det att man missar dem bara? Jag kanske är hemmablind, men jag kan tala mig varm för manipurensis, daruphani, laterstriga, schwanenfeldii, fasciatus, everetti osv osv.

              Finast av dem alla kanske; P.vittatus?
              P,vittatus??, har bara sett den på bild och då såg de rätt så färglösa ut.
              Puntius filamentosus är en barb jag gärna skulle vilja se fullvuxen då den gör sig väldigt bra på bild..
              Visst välsorterade affärer som akvarielagret kan ju ha i princip vilka raritteter som helst hemma men vanliga landsortsaffärer har oftast bara tiger och kopparbarber, möjligen guld och prakt,odessa men i övrigt är det rätt så tomt
              Senast redigerad av HåkanM; 19 January 2010, 13:54. Anledning: felstavning

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                ............ men vanliga landsortsaffärer har oftast bara tiger och kopparbarber, möjligen guld och prakt,odessa men i övrigt är det rätt så tomt
                Men man kan be dessa landsortsaffärer att ta hem de fiskar man vill ha.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  P,vittatus??, har bara sett den på bild och då såg de rätt så färglösa ut.
                  Jag har haft ett gäng som jag plockade hem från Indien 1997 i generationer. Mina är en dvärgvariant. Detta är den minst spektakulära fisk jag någonsin haft, skygga och utan färg förutom lite svart och rött i ryggfenan, svart fläck vid stjärtroten och svart anus. Det senare gör att det ser ut som om de bajsar hela tiden.

                  Nu har det börjat dyka upp e massa andra dvärgar men i början var det förstås haftigt med en firre som aldrig blev större än två centimeter.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...