Tips på Ciklider till 60l akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D-jess
    Användare
    • November 2009
    • 36

    #16
    ser inte honan ut som bilden under hanen menar du?

    Kommentar

    • endymion

      #17
      Ursprungligen postat av D-jess
      ser inte honan ut som bilden under hanen menar du?
      Visst det gör den men på första kortet är det två hanar

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • December 2005
        • 484

        #18
        Ursprungligen postat av D-jess
        Hallå!
        Många fiskar har fått flytta hemma hos mig. Mina malawisar har fått ett större boende på 375 liter.
        • 4st Sciaenochromis Fryeri Ahli Iceber
        • 4st Pseudotropheus Demasoni
        • 4st Pseudotropheus Saulosi
        • 1st Golden nugget
        • 2st Groteska (förra ägaren kallde dem hajmal? men jag vet inte. Dem kom med det nya akvariet.) på säkert 35 cm. Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem?! Visst verkar dem trivas men akvariet ser på tok för litet ut för dem.


        Hej

        Undrar om inte ett Par Thomas skulle fungera.
        Fast det är väl en Afrikan?

        Hur som, de är väldigt fina och jag har haft dem i 80 l.

        Mvh

        Håkan

        När dessa flyttade blev mitt 152 liters akvarium ledigt och då valde jag att flytta alla fiskar ifrån mitt 60 liters akvarium då det blivit riktigt överbefolkat när det även kom med 7 eller 8 stycken Prinsessan av Burundi från den förra ägaren av 375 Liters akvariet.
        Så i 152 litaren gå nu
        • ca 18st tetror
        • 5st Platy
        • 5st Svärtdbärare
        • 4st Scalarer
        • 2st Små Malar
        • 7st Prinsessan av Burundi


        Så nu när 60 litern står tom funderade jag på om det fanns någon ciklidart som kunde trivas i ett så litet akvarium? Dvärgciklider? Någon som har några tips på gärna färgglada och vackra småciklider?
        Hej

        Thomascikliden är väldigt fin och trevlig.
        Fast det är väl en Afrikan?

        Höll sådana i ett 80 l för många år sedan

        Mvh

        Håkan

        Kommentar

        • Anna Österman
          Användare
          • March 2006
          • 282

          #19
          Ursprungligen postat av Håknil
          Hej

          Thomascikliden är väldigt fin och trevlig.
          Fast det är väl en Afrikan?

          Höll sådana i ett 80 l för många år sedan

          Mvh

          Håkan
          Jag kan rekommendera tomas-cikliden. Höll den i ett 92-liters akvarium innan jag gick över till malawi.
          Fiskar är vänner-inte mat!

          Kommentar

          • Museo12
            Användare
            • October 2005
            • 153

            #20
            Ursprungligen postat av endymion
            Pseudocrenilabrus multicolor victoriae tror jag är det hetaste tipset som funkar i ett så litet akvarium, men den är svår att få tag på.
            Skulle man då kunna 1+2 eller rekomenderas 1+1? Skulle man kunna ha någon annan fisk också typ någon fredligare snäckskalslekare? Biotopvidrigt förstås, men.... Har också ett 60 liters akvarium.
            Senast redigerad av Museo12; 01 February 2010, 20:26.

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

              #21
              Ursprungligen postat av Museo12
              Skulle man då kunna 1+2 eller rekomenderas 1+1? Skulle man kunna ha någon annan fisk också typ någon fredligare snäckskalslekare? Biotopvidrigt förstås, men.... Har också ett 60 liters akvarium.
              Borde väl fungera med någon kolonisnäckis typ multisar eller similis. Brevis och signatus upplever jag som ganska snälla med. Nu har jag inte full koll Victoriaen, men om du tillgodoser båda arternas behov (stenar, samt öppen sand med tomma snäckskal) så borde det väl bli en trevlig och ovanlig besättning (och om du inte stör dig på biotopkonflikten gör det ju inget).

              /Jocke

              Kommentar

              • Museo12
                Användare
                • October 2005
                • 153

                #22
                Ursprungligen postat av Banderad
                Borde väl fungera med någon kolonisnäckis typ multisar eller similis. Brevis och signatus upplever jag som ganska snälla med. Nu har jag inte full koll Victoriaen, men om du tillgodoser båda arternas behov (stenar, samt öppen sand med tomma snäckskal) så borde det väl bli en trevlig och ovanlig besättning (och om du inte stör dig på biotopkonflikten gör det ju inget).

                /Jocke
                Har haft multisar och upplevde de lite aggro. Hur är Lamprologus stappersi i kynnet? De är väl också kolonilekare? Brevis och Signatus ska jag kolla upp.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

                  #23
                  Ursprungligen postat av Museo12
                  Har haft multisar och upplevde de lite aggro. Hur är Lamprologus stappersi i kynnet? De är väl också kolonilekare? Brevis och Signatus ska jag kolla upp.
                  Stappersin har jag odlat mycket och jag måste nog säga att den ofta kan upplevas som ganska aggressiv. Framförallt är hannar tuffa mot varandra. Jag har hittills inte lyckats hålla två hannar i samma kar utan att det ena blir ihjälslagen. Mitt senaste försök att hålla flera hannar i samma kar var i ett 375-liters, och det fungerade inte. Det är inte en kolonilekare utan snäckskalen ska vara utspridda helst i hela karet. Det är bra om det är lite stenar och så i vägen så att fiskarna inte ser varandra hela tiden. 1 hanne och 2-3 honor går dock att hålla i ett mindre kar. Det är en arg yngelförsvarare som anfaller betydligt större fiskar för att skydda sin avkomma. Den har mycket gemensamt med ocellatusens lynne. Dock en stor favorit...

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • February 2006
                    • 3479

                    #24
                    Ursprungligen postat av Museo12
                    Har haft multisar och upplevde de lite aggro. Hur är Lamprologus stappersi i kynnet? De är väl också kolonilekare? Brevis och Signatus ska jag kolla upp.
                    Brevis är lite intressant eftersom det är den enda snäckisen där både honan och hannen delar på ett snäckskal.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Museo12
                      Användare
                      • October 2005
                      • 153

                      #25
                      Då har man lärt sig något nytt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...