Ni som använder vitlök. Hut hur mycket tillsätter ni?
Gurkmeja i räkmix
Kollaps
X
-
-
När jag använde färsk vitlök tillsatte jag två klyftor till 3kg färdig räkmix.
Nu kör jag med frystorkad vitlök som i konsistens liknar grovsalt och då tillsätter jag en matsked till 3kg räkmix. Skulle tippa på att det ligger över vad två färska klyftor gav, men det har fungerat bra hittills.Kommentar
-
När jag använde färsk vitlök tillsatte jag två klyftor till 3kg färdig räkmix.
Nu kör jag med frystorkad vitlök som i konsistens liknar grovsalt och då tillsätter jag en matsked till 3kg räkmix. Skulle tippa på att det ligger över vad två färska klyftor gav, men det har fungerat bra hittills.Kommentar
-
Nu är det främst ämnet allicin som jag vill ha i räkmixen, den del av vitlöken som är antiseptisk. Jag tror att det är bra för fiskarnas inre organ och för att inte låta bakterier, parasiter och flagellater få för stort fäste som senare bryter ut i sjukdomar...t ex bukvattensot.Kommentar
-
Gurkmeja
Länk:http://alternativbehandlingar.ifokus...0-b88f6184c005
Gurkmeja - Curcuma longa L.
Gurkmejan är en vanlig krydda med stora egenskaper, nästan snudd på magisk!
Gurkmejan växer i Asien, Afrika och Amerika. Den tillhör ingefärsväxterna och den del som man använder är rotengurkmejarot.jpg och som ni ser är dengurkmejaört.jpg väldigt lik ingefäran förutom att den är gul när man skär i den.
De verksamma beståndsdelarna är 3-5% curcuminoider samt 2-7% eterolja. Curcuminoiderna utgör ett gult pigment som i alkohollösning utgör ett mörkgult pigment och som blir rödbrun om man tillsätter något alkaliskt ämne. E100 kurkumin är en godkänd livsmedelstillsats. Curcuminoiderna löses bäst i olja eller alkohol men inte i vatten.
Vid farmakologiska studier har curcuminoiderna visat sig ha lika stark inflammationshämmande effekt som kortison och fenylbutazon. Vid en inflammation ökar aminotransferaserna ASAT och ALAT i blodet. De här enzymerna återgår till sina normalvärden efter intag av curcumin. Curcumin förhindrar även leverskador av giftiga ämnen och verkar även antibakteriellt. Viss effekt på vissa cancertumörer har också inrapporterats och då vid laboratorieförsök. Curcuminet och eteroljan stimulerar även gallproduktionen, gallflödet och magsaftproduktionen.
Medicinsk användning: Gurkmeja används främst vid akuta eller kroniska inflammationer i leder, muskler eller andra organ. t ex vid ledgångsreumatism, artros, lumbago(ont i korsryggen), kolecystit(inflammation i gallblåsan) med eller utan gallsten. Gurkmeja används även för att stimulera aptiten och produktionen av matsmältningssafter.
Beredning och dosering: mald rot av gurkmeja ca 1-3 gram, 3 gram motsvarar 1 tsk, intas bäst tillsammans med en måltid 2-3 ggr om dagen och gärnagurkmeja mald.jpg blandad i maten. Dosen kan gradvis öka upp till 20 gram om dagen för att uppnå önskad effekt. Gör uppehåll efter en månad i några dagar och se om besvären kommer tillbaka och isåfall vid behov fortsätta ytterligare en månad.
Till häst som en kur rekommenderas ca ½ dl/dag i 30 dagar.
Fakta hämtad från boken Fytomedicin av Hans Bertil JunebyKommentar
-
Vitlök
Källa: Nyfiken Vital
Vitlök mot bakterier, virus och svampar
1858 visade Louis Pasteur att vitlök har antibakteriella egenskaper. Under första och andra världskriget behandlade man sår med vitlök som skydd mot röta.
Försök i provrör och på djur har visat att vitlök är verksamt mot flera typer av bakterier, virus, svampinfektioner och inälvsparasiter. Man tror att vitlök kan hjälpa till att understödja immunförsvaret och förebygga infektioner i människor.
Vitlök kan normalt kombineras med vanlig antiobiotika. Vitlök innehåller ämnen som understödjer de nyttiga bakterierna i kroppen som skadas av antibiotika. Vidare kan vitlök understödja den effekt mot infektionen som antibiotikan har genom att själv motverka bakterierna.Vitlök stärker immunförsvaret
Vitlök stärker immunförsvaret. Detta sker bl.a. genom att vitlöken är probiotisk och prebiotisk. Att vitlök är prebiotisk innebär att den innehåller näringsämnen som de nyttiga bakterierna i kroppen behöver och att den är probiotisk innebär att vitlök bär med sig nya nyttiga bakterier in i kroppen.
Vitlök stärker immunförsvaret också genom att stimulera macrofager och T-celler att angripa bakterier och virusinfektion.
Vid sänkt motståndskraft mot infektioner är en vitlökskur ett bra val som en del av återhämtningen.
Vitlök mot tarmparasiter
Vitlök har traditionellt använts mot alla typer av tarmparasiter. Studier understödjer detta och har visat att rå vitlök har effekt mot Ascaris lumbricoides.
Generellt vid konstaterade tarmparasiter är moderna mediciner överlägset mer effektiva än kända naturliga alternativ. Effekten är fortfarande intressant i samband med perioder där man lägger mer energi på att generellt rena kroppen från gifter och sjukdomsalstrare, inte minst genom att vitlök har en viss effekt mot så många olika sjukdomsalstrare.Färsk vitlök är rik på ett flertal vitaminer och mineraler
* Kalcium.
* Folat.
* Järn.
* Magnesium.
* Mangan.
* Fosfor.
* Kalium.
* Selen.
* Zink.
* B1-vitamin.
* B2-vitamin.
* Niacin.
* C-vitamin.
I vitlök finns högvärdiga näringsämnen och komplexa föreningar som bidrar till dess positiva effekt på hälsan. Ett stort antal ämnen har identifierats i vitlök. Ämnen Alliin är en svavelförening som är luktlös. Ämnet omvandlas i kontakt med luft till allicin som tros stå för en del av vitlökens effekt på hälsan. Allicin ger förövrigt vitlöken dess lukt.Kommentar
-
Gurkmeja
Länk:http://alternativbehandlingar.ifokus...0-b88f6184c005
Ni får ursäkta, men det i fet stil fick mig att skratta lite av föranledd anledning...
När det gäller vitlök tror inte jag att två klyftor per kilo är i närheten av överdosering, men det skulle nog inte vara bra att mata fisken med ren vitlök.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Någon som provat Goji-bär i Räkmixen?
C-vitaminbomba
Gojibär kallas även wolfberries, och är riktiga små C-vitaminbomber. Ett färskt bär sägs motsvara en hel apelsin! Gojibär kommer ursprungligen från Himalaya och smakar som en blandning mellan russin och körsbär. De innehåller mer betakaroten än någon annan känd växt, är rika på B-vitaminer och innehåller 21 olika spårämnen, som koppar, järn och selen.
I runt 2 000 år har de använts som stärkande medel för immunförsvar, potens och fertilitet. De kan även lindra illamående vid graviditet.
Man blir ju iaf helt röd i käften när man äter dom. men det blir man ju iofs om man käkar falu rödfärg oxå..Senast redigerad av Fritte; 26 January 2010, 01:17.Kommentar
-
Ingen aning men det funkar rätt bra iaf. Astaxanthin ska ju vara den starkaste antioxidanten av dem alla. Frukt är ju även känt för att innehålla gott om antioxidanter.Kommentar
-
Eftersom räkor ingår i fodret finns det redan astaxanthin naturligt i fodret (räkmixen). Vid laxodling tillsätts astaxanthin för att få den kraftiga röda färgen i muskelaturen. En del har börjat ifrågasätta tillsatsen av astaxanthin i laxfodret då färgen är allt för stark och kostnaderna är stora. Spirulina skall även bra för att öka intensiteten hos den röda färgen, gav detta till mina ciklider för många år sedan och det röda i färgteckningen framträdde bra.Kommentar
-
Japp, nu igår så blev det en ny sats räkmix enligt tips i denna tråd.
400 g ärtor, 800 g räkor, 8 klyftor vitlök, 1 msk astataxin, 1 msk gurkmeja , 1 msk paprikapulver + lite gelatin. Så nu får vi se hur det går med färgerna.....Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Riktigt fina gula färger, speciellt på min Yellow belly1000l CA..... i trappen!!!Kommentar
-
Som sagt Goji-bär hittar du i dom flesta välsorterade livsmedelsbutikerna dock handlar det då oftast inte om "äkta" gojibär, annars finns det många sidor på nätet där dom säljer. Men det är dyrt som guld.....
Jag tror iaf stenhårt på goji-bären och kommer nog att prova att använda det i nästa sats.Kommentar
Kommentar