Gurkmeja i räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Ursprungligen postat av Malawe
    Nu pratar vi ju inte direkt om ämnen som utvinns genom upptag eller förädling utan ämnen som är antiseptiska. Så frågan är mer om vitlökens egenskaper slutar fungera om fisken äter upp det? Tror inte det...ämnet tas nog mer upp av fiskens organ..men som sagt..bevis har jag inte när det gäller akvariefisk. Frågan är varför jag måste ha bevis? Vad ska jag behöva bevisa?

Om man tar sig en titt på stora producenter av foder så kommer vitlök mer och mer som ingrediens. Ser faktiskt liknande ut som när astaxanthin fick sitt fäste som färgförstärkare för inte alltför länge sedan.

Hallå Hur många här är föräldrar o matar sina barn med majs.
    Och hur många har sedan bytt blöjan. Facit är majs kommer ut i samma skick som det gick in. Dvs att intag o upptag inte är samma sak . Finns det någon studie som visar foder akvariefisk (mer än en human studie då) så vore det intressant o ta del av den.
    Senast redigerad av kaj.p; 22 January 2010, 01:48.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1607

Jag

Nu pratar vi ju inte direkt om ämnen som utvinns genom upptag eller förädling utan ämnen som är antiseptiska. Så frågan är mer om vitlökens egenskaper slutar fungera om fisken äter upp det? Tror inte det...ämnet tas nog mer upp av fiskens organ..men som sagt..bevis har jag inte när det gäller akvariefisk. Frågan är varför jag måste ha bevis? Vad ska jag behöva bevisa?

Om man tar sig en titt på stora producenter av foder så kommer vitlök mer och mer som ingrediens. Ser faktiskt liknande ut som när astaxanthin fick sitt fäste som färgförstärkare för inte alltför länge sedan.
      håller nog med Malawe i denna debatt! Inga direkta krav på bevis för hur nyttiga alla de andra ingredienserna är som vi stoppar ner i räkmixen, men vitlöken krävs det mångårig forskning på innan den kan tros vara bra som smakhöjare och som antibakteriellt skydd i fiskmaten.

När det gäller fiskarnas kärlek till nls så tror jag att det beror mycket på att vitlök använts som antibakteriellt skydd, och smaksättare(om det nu var planerat). Så jag kommer att stoppa i vitlök hädanefter och se om fiskarna blir lika galna i räkmix som nls

Kommentar

• rent vatten
        Användare
        • November 2005
        • 530

Ursprungligen postat av rent vatten
        Om ni vill ha C- vitamin i räkmixen och göra en billig mix kan jag rekomendera maskrosblad. Har aldrig provat själv men en duktig akvarist har sagt det till mig.
        Ps måste förvälas först.
        Han har odlat fisk redan på 60 talet och använder fortfarande samma recept.

Kommentar

• rent vatten
          Användare
          • November 2005
          • 530

Ursprungligen postat av doohan
          håller nog med Malawe i denna debatt! Inga direkta krav på bevis för hur nyttiga alla de andra ingredienserna är som vi stoppar ner i räkmixen, men vitlöken krävs det mångårig forskning på innan den kan tros vara bra som smakhöjare och som antibakteriellt skydd i fiskmaten.

När det gäller fiskarnas kärlek till nls så tror jag att det beror mycket på att vitlök använts som antibakteriellt skydd, och smaksättare(om det nu var planerat). Så jag kommer att stoppa i vitlök hädanefter och se om fiskarna blir lika galna i räkmix som nls
          Har alltid vitlök i mixen som smakförstärkare, men om de har bra egenskaper så är det ett +

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av nicson
            http://www.shenet.se/ravaror/eovitlok.html - Varför denna? Jo, här refereras bl a till en undersökning på marinsoldater - närmre fiskar än så har jag inte hittat ngn undersökning...det kanske kommer. Jag har bara varit vitlöksintresserad en kvart. Själv är jag lat o liten i maten och kör Imazos färdiga.
            Vet att vitlöksklyftor delades ut ganska friskt under första världskriget (Med tanke på militärkopplingen i ditt inlägg) då det är billigt och lätt att bära med sig men användes väl då främst för dess antiseptiska egenskaper vid sårskador och andra utvärtes problem...Tippar iofs att man redan hade koll på det där långt tidigare. Huruvida det verkligen stärker immunsystemet vid förtäring är väl dock en annan frågeställning och kring det råder det uppenbarligen delade meningar - Även när det gäller fisk...Kan dock inte se några direkta nackdelar med att använda det och delar uppfattningen en del akvarister har att det funkar bra som smaksättare samt iaf tycks hålla igång mage/tarmar i gott skick...

Ursprungligen postat av kaj.p
            Hallå Hur många här är föräldrar o matar sina barn med majs.
            Och hur många har sedan bytt blöjan. Facit är majs kommer ut i samma skick som det gick in. Dvs att intag o upptag inte är samma sak
            ...Viktigt å lära ungarna att tugga innan de sväljer!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

För mig räcker det med att fisken verkar gilla räkmixen bättre med vitlök i. I övrigt _tror_ jag den har positiva egenskaper för fisken också, men bevis har jag inte. Tydligen smakar/luktar den bättre i allafall, därom är jag inte i tvivel efter mina observationer.

Vore skoj att se något vetenskapligt på detta, men det kan ju dröja. Hur man som akvarist avgör vitlökens nyttighet för fisken är ju lite lurigt - hade fisken blivit sjuk om det _inte_ var vitlök i fodret, liksom? Klart man kan göra ett test med en kontrollgrupp, men hur lika man än sköter burkarna så visar min erfarenhet på att det ändå kan skilja en hel del mellan två burkar. Svårt med slutsatser då.

Nå, som sagt - för mig räcker det med att mixen tilltalar fisken bättre, resten är bonus.

För att ha någon koppling till gurkmeja också, så är det snart dags för en ny batch. Ska prova med gurkmeja då, men har ingen övertro på det. Rätt övertygad om att det är själva grunden i mixen (räkor/grönt + ev. fisk) som gör susen. Övrigt är finlir.

Hilsen,

/P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Sjödin
                Användare
                • August 2003
                • 514

Ursprungligen postat av rent vatten
                Han har odlat fisk redan på 60 talet och använder fortfarande samma recept.
                Maskrosblad fungerar finfint. Jag vill ha en energifattigare "gröndel" i min mix (jfr alger) så jag har provat att skippa ärtorna och istället använda maskrosblad, klöver och vicker. Förutom ett lägre energiinnehåll så får man även högre fiberhalt vilket inte är fel.

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Jag har ingen aning om hur vitlök påverkar fiskar och blir lite förvånad när jag läser att många ger det för att räkmixen ska smaka bättre för fiskarna. Vet inte men mina fiskar kastar sig över mixen som tokiga så någon smakförstärkare tycker jag mig inte behöva. Vad har ni i mixen som gör att fiskarna inte vill äta? Håller man sig till räkor musslor vitfisk och ärtor så försvinner allt i en rasande fart.

En anledning att jag känner mig skepptisk till vitlöken är att det visat sig att ämnet tiousulfat som oxå finns i vitlök är direkt skadligt för hästar i för hög dos. Kan sluta med att dom får problem med syreupptagning, röda blodkroppar samt till slut mjälten.

Nu kanske man inte ska jämföra hästar och fiskar, lika lite som mäniskor och fiskar. Men typ troffar o hästar kan man väl kalla gräsätare lite skojsamt.

Visst i liten dos är vitlök säkert ingen fara men frågan är väl om det överhuvudtaget gör någon nytta då? Kanske kan det vara bra som medicin vid problem, men det får andra ta reda på för lite rädd om mina firrar är jag allt.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Jag håller mig till vetenskapligt bevisad information. Närmare sanningen än så kommer man inte, men vill man inte ta till sig det så behöver man inte. Det handlar inte om artiklar skrivna av personer som har egetintresse att sälja vitlök...men du får givetvis tro vad du vill om detta.

Inga fel i utveckling...
                    Ibland finns det bevis ibland inte. Hur menar du egentligen? Kanske jag som fattar tungt Men ibland är inte allt svart eller vitt. Lite respekt för varandra kan vara bra att ha kanske, ska försöka bättra mig.
                    Men varför tycker du att jag är tramsig? bara för att jag ifrågasätter sånt som för en del är självklart?
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Det finns över 3000 studier runt vitlök och dess nyttigheter. Det är bevis nog för mig utöver det att fiskarna faktiskt gillar det och vad jag erfarit håller sig friskare.

Bevis finns som sagt...men behöver jag redovisa det? Varför ska jag alltid behöva motivera och bevisa det jag påstår? Jag är inte själv om att använda vitlök eller ens förespråka det.

Självklart ska man ifrågasätta och diskutera, men när man ger sig in i tramsigheter som du gjorde med bluffteorierna samt hur du ironiskt gjorde dig lustig över Asien och deras matkultur. Kändes som du gjorde det för att provocera, men men..jag kan ha haft fel och då får jag ursäkta mig.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Tyvärr sitter jag hemma och jobbar och kommer inte åt databaserna, men jag är nästan helt säker på att det under kontrollerade former har visats att vitlök i fodret ger mindre magproblem. Nyttan borde alltså ligga i den direkta kontakten mellan vitlöken och "otyget" i magen. Jag får ta en titt på det på måndag.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 22 January 2010, 14:37.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Markus_A
                          Användare
                          • December 2005
                          • 418

Jag gjort en snabb litteratursökning och hittar någon enstaka studie gjord på fisk. Al-Salahy (2002) gav vitlök- resp. lök-juice till Clarias Lazera med bla. följande slutsatser av vitlöksbehandlingen:
                          - En tillfällig hypoglukemi (onormal säkning av blodsocker) och sänkning av muskelglykogen i levern, samtidigt som muskelglykogen hödes i vita muskelceller (troligen pga. ökad glukoneogenesis (nedbrytning av främst protein eller fett som omvandlas till glukos) i vita muskelceller)
                          - Ökat upptag av glukos i vita muskelceller
                          - Minskning av cirkulerande aminosyror (vilket kan tyda på ett ökad upptag av aminosyror i vita muskelceller)

Metwally (2009) utvärderade en tillsats av olika typer av vitlök (naturlig, olja och pulver) och kom fram till att de som fick vitlök hade högre tillväxt och överlevnad jämfört med kontrollgruppen.

Det som skulle bidra till vitlöks eventuella hälsoeffekt kan vara de svavelhaltiga aminosyror som vitlöken innehåller.

Till däggdjur har man sett att både hundar och hästar kan drabbas av blodbrist (blodkroppar kluddar ihop sig till sk. Heinz kroppar)om de får överskott av lök/vitlök, och dessvärre inte kunnat hitta några tydliga bevis på hälsosamma effekter (kan bero på för få/felaktiga studier). Man har även sett positiva effekter in vitro (i provrör), men ej fått samma resultat in vivo (levande organism) annat än på möss. (Det senare från diskussion kring fikabordet så det kan finnas senare studier som visar annat).

Ola: har ni inte VPN på GU, det är super!
                          Mvh
                          Markus

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av Markus_A
                            Ola: har ni inte VPN på GU, det är super!
                            Mvh
                            Markus
                            Jag jobbar i princip aldrig hemma så jag har inte tagit tag i det. Jag ska kunna koppla upp mig hemmifrån på allting egentligen.

Jag har för mig att det finns en studie på diskus och vitlök i fodret. Just det där med blodbrist och liknande gör att jag är försiktig med aktiva substanser. Man vet aldrig vad de hittar på. Jag hade aldrig vågat ha i gurkmeja om jag inte hört att folk kört med det i åratal som t ex paprika. Även där skulle jag vara rädd för överdos då åtminstone chili har en anticeptisk effekt.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 22 January 2010, 16:58.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• laestander
                              Användare
                              • April 2009
                              • 71

räkmix

hur ser era recept ut hur mycket och vad har ni i. helt ny på det här området men väldigt sugen på att prova. nån som har en mer utförlig beskrivning på hur man ska gå till väga

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Är det någon som kollat hur gurkmeja fungerar i stora doser? Är det riskfritt eller kan man överdosera?

Kommentar

Arbetssätt...