Gurkmeja i räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

Jag

ska börja med vitlök i räkmixen f,o,m nästa gång jag gör räkmix. Dels så verkar den göra räkmixen mer begärlig/godare, och lär ha bra antibakteriella egenskaper. Nls härskar Så nu är det räkmix, nls, flingfoder och ibland lite cyklops som står på troffarnas meny

Kommentar

• kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

Tycker ni förutsätter att det som är bra för oss är bra för fisken.
      Intag o upptag är långt ifrån samma sak dvs alla fiskarter har väl knappast samma enzymprofil i tarmen som.
      Så en human studie är nog helt meningslös o hänvisa till.
      Sedan när det gäller vitlök föredrar jag färsk av den anledningen att fisk går mycket på lukt och jag tror det är det som triggar.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av olof

Enligt min mening är färskt att föredra framför frystorkat eller pulver enligt den gamla grundregeln att ju mer processad en matvara är desto mer av näringsvärdet går förlorat.

mvh

olof

Håller med dig att färskt är att föredra, men för mig funkar det inte att blanda färsk vitlök med räkmixen för den blir för dåligt fördelad i räkmixen. Då är det bättre med frystorkat. Sedan vet jag inte om jag kan hålla med om att man tappar så mycket från färskt till frystorkat. Bibehållningen och t o m förädlingen via processen har ju varit och är en av frystorkat egenskaper som man gärna förespråkar...

Kaj: Det doftar av den frystorkade när den lösts upp och blandats i räkmixen. En ytterliggare fördel med den frystorkade är att den inte dränker räkmixen med vitlöksdoft.
        Senast redigerad av StefanL; 20 January 2010, 23:47.

Kommentar

• HåkanM
          NCS Medlem

• November 2005
          • 1296

Ja nu är 100 gram mild paprikapulver inhandlad på Willys för 10 kr. Det blir
          en dos i nästa sats räkmix.

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Jag skall i vilket fall prova mad gurkmeja när det är dax med ny mix, blir spännande om man kan se någon skillnad på firrarna.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ursprungligen postat av Malawe
              Vitlöken används oerhört mycket i Asien. Det finns i de flesta rätter och om man tar t ex Thailand som jag känner till en hel del så är de mycket medvetna om vitlökens egenskaper. För övrigt så skulle jag vilja säga att Thailand med länder i deras närhet, har mycket bra kostlära. Chilin är nyttig för ämnesomsättningen. Ingefära har upptäckts innehålla många bra egenskaper. Vitlöken har ju som bekant diskuterats en del här och skrivs ofta ha gynnsamma egenskaper.

Det är en matkultur som gått i generationer i hundratals år.
              Jorå det håller jag med om precis som pärer och fläsk här hemma. Det klarar man sig bra på i minusgradernas rekordvinter.

En liten länk om vitlökens förlovande land.

Ursprungligen postat av Wilhelm
              Nu minns jag inte vilket land / vilka länder det var under Svinflunsans värsta tid i europa och länder öster om.
              Vitlöken började ta slut och folket hamstrade när priserna steg mot himlen.
              De trodde att vitlöken var ett bra medel mot svinflunsan. Förmodligen var det sant då det inget hörts från dessa länder att det blev pandemi där.
              Ni menar väl inte på fullaste allvar att vetenskapen har tagit fram ett vaccin på rekordtid som obeprövat sprutas in i stora delar av befolkningen jorden runt, istället för att odla mera vitlök som enligt er skulle funka precis lika bra

Visst innehåller vitlök en massa nyttigheter precis som det mesta vi stoppar i oss, frågan är väl om fisken tillgodogör sig något av den och om i vilken dos då.

Men låt oss nu hålla oss till trådämnet Gurkmeja i räkmix.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Vad är anledningen till att vara hånfull i inläggen? Trams...

Den artikel som du länkar till påvisar att 10 000 drabbats av svininfluensan i Thailand..och 70 dött. Wow..det var fruktansvärda siffror som bevisar att vitlök är en bluff och att chili bara är rent skit. Kan inte annat än att skratta åt okunskapen. Thailand har närmare 66 miljoner invånare...66 000 000!

Diskuterar gärna gurkmeja och annat foder på ett seriöst sätt. Tramsiga provokationer undanbedes...
                Senast redigerad av StefanL; 21 January 2010, 20:11.

Kommentar

• dalinad
                  Användare
                  • October 2008
                  • 63

tege:
                  Det inlägget fick faktiskt mig att tänka om lite, ska strax göra min första räkmix och nu lutar det åt icke vitlök i. Stämmer ju faktiskt det du skrev.
                  4451 l

Kommentar

• rent vatten
                    Användare
                    • November 2005
                    • 530

Ursprungligen postat av dalinad
                    tege:
                    Det inlägget fick faktiskt mig att tänka om lite, ska strax göra min första räkmix och nu lutar det åt icke vitlök i. Stämmer ju faktiskt det du skrev.
                    Har inte läst alla inlägg, men undrar varför gurkmeja har bättre egenskaper än vitlök?

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Jag tänker också testa gurkmeja, men gör det med vitlök i min räkmix.

En liten tanke bara...

Varför är det så rätt att tro på vad man kan läsa om Gurkmeja, men inte vad det står om Vitlök?

Sedan kan ni ju alla googla fram allicin...ämnet i vitlök som anses vara den största bidragande orsaken till vitlökens goda egenskaper.

Kommentar

• nicson
                        Användare
                        • January 2010
                        • 639

Om engelska går bra rekommenderas allicin.com - Glöm inte att dragéra så allicinet klarar magsyran...

http://www.shenet.se/ravaror/eovitlok.html - Varför denna? Jo, här refereras bl a till en undersökning på marinsoldater - närmre fiskar än så har jag inte hittat ngn undersökning...det kanske kommer. Jag har bara varit vitlöksintresserad en kvart. Själv är jag lat o liten i maten och kör Imazos färdiga.

Kommentar

• kaj.p
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2294

Jag tänker också testa gurkmeja, men gör det med vitlök i min räkmix.

En liten tanke bara...

Varför är det så rätt att tro på vad man kan läsa om Gurkmeja, men inte vad det står om Vitlök?

Sedan kan ni ju alla googla fram allicin...ämnet i vitlök som anses vara den största bidragande orsaken till vitlökens goda egenskaper.
                          Hallå igen
                          Gurkmeja var ett förslag till färgförstärkning inget annat.
                          Skulle inte tro att det finns studier på det heller..
                          Och det är väl ungefär samma förhållande med vitlök.
                          Men har du studerier Malawe på allacinets positiva inverkan på akvariefisk så är jag intresserad av dem.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ursprungligen postat av kaj.p
                            Hallå igen
                            Gurkmeja var ett förslag till färgförstärkning inget annat.
                            Skulle inte tro att det finns studier på det heller..
                            Och det är väl ungefär samma förhållande med vitlök.
                            Men har du studerier Malawe på allacinets positiva inverkan på akvariefisk så är jag intresserad av dem.
                            Nu pratar vi ju inte direkt om ämnen som utvinns genom upptag eller förädling utan ämnen som är antiseptiska. Så frågan är mer om vitlökens egenskaper slutar fungera om fisken äter upp det? Tror inte det...ämnet tas nog mer upp av fiskens organ..men som sagt..bevis har jag inte när det gäller akvariefisk. Frågan är varför jag måste ha bevis? Vad ska jag behöva bevisa?

Om man tar sig en titt på stora producenter av foder så kommer vitlök mer och mer som ingrediens. Ser faktiskt liknande ut som när astaxanthin fick sitt fäste som färgförstärkare för inte alltför länge sedan.

Kommentar

• rent vatten
                              Användare
                              • November 2005
                              • 530

Nu pratar vi ju inte direkt om ämnen som utvinns genom upptag eller förädling utan ämnen som är antiseptiska. Så frågan är mer om vitlökens egenskaper slutar fungera om fisken äter upp det? Tror inte det...ämnet tas nog mer upp av fiskens organ..men som sagt..bevis har jag inte när det gäller akvariefisk. Frågan är varför jag måste ha bevis? Vad ska jag behöva bevisa?

Om man tar sig en titt på stora producenter av foder så kommer vitlök mer och mer som ingrediens. Ser faktiskt liknande ut som när astaxanthin fick sitt fäste som färgförstärkare för inte alltför länge sedan.
                              Håller med dig.

Kommentar

• rent vatten
                                Användare
                                • November 2005
                                • 530

Om ni vill ha C- vitamin i räkmixen och göra en billig mix kan jag rekomendera maskrosblad. Har aldrig provat själv men en duktig akvarist har sagt det till mig.
                                Ps måste förvälas först.

Kommentar

Arbetssätt...