Gurkmeja i räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av Tony Tiger
    Färska rödbetor???? Någon som provat??
    Färgar ju som satan!!!
    Vet inte om det verkligen fungerar som färgförstärkare även om det färgar bra. Sedan vet jag inte heller om rödbetor är bra som fiskfoder.

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Ursprungligen postat av Malawe
      1. Vitlöken är frystorkad ren vitlök och är alltså lämpad för vem som helst men säljs för hästar...i stora burkar. Jag hittade den på ÖB och mailade med Sörgårdens för svar om det var bra att använda för mitt ändamål och killen svarade att det var ren vitlök som kan användas av vem som helst...i måttliga mängder..men att deras målgrupp var hästar.

2. Vitlöken är bevisat bra för hjärtat och för immunförsvaret enligt flertalet studier. Vitlök är antiparasitiellt vilket gör att parasiter och bakterier har svårare att få fäste.

3. Anledningen till att jag anser att frystorkat är bättre än färsk vitlök är att den är mycket enklare och bättre att fördela i räkmixen. Den är också mer koncentrerad (vilket allt frystorkat är) vilket gör den drygare och effekten större på mindre mängd. Har man färsk vitlök och pressar i det så kan man få delar av räkmixen med större mängd vitlök, medans andra områden kanske inte alls har vitlök. Jag ser bara fördelar med Sörgårdens vitlök och har testat den under en längre tid med mina fiskar.

4. NLS, det mycket populära fodret till ciklider, innehåller bl a vitlök och jag skulle vilja påstå att vitlöken i fodret är en stor del av hemligheten med att man får så bra resultat av det.
      Å jag som trodde vitlök bara var bra mot vampyrer.

Men de e klart tror man på något så ska man använda det. Jag gör det inte, tror mer på vetenskap än gamla huskurer och tvivelaktiga försäljningsknep.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av tege
        Å jag som trodde vitlök bara var bra mot vampyrer.

Men de e klart tror man på något så ska man använda det. Jag gör det inte, tror mer på vetenskap än gamla huskurer och tvivelaktiga försäljningsknep.
        Öh? Kanske läsa på lite innan du dömer ut saker.
        Det här handlar inte om någon nasare som lurat på mig saker. Klicka lite på Google om vitlök så har du fin läsning att pyssla med ikväll.

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Googlar man så ser man troligen dom artiklar man själv vill se, jag ser dom som handlar om vitlöksbluffen och du tvärt om.

Tänker varken döma ut eller försvara något, men det jag vet är att det funkar helt ok utan vitlök.

Men Gurkmeja låter intressant om man har gula fiskar.

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Googlar man så ser man troligen dom artiklar man själv vill se, jag ser dom som handlar om vitlöksbluffen och du tvärt om.

Tänker varken döma ut eller försvara något, men det jag vet är att det funkar helt ok utan vitlök.

Men Gurkmeja låter intressant om man har gula fiskar.
            Jag håller mig till vetenskapligt bevisad information. Närmare sanningen än så kommer man inte, men vill man inte ta till sig det så behöver man inte. Det handlar inte om artiklar skrivna av personer som har egetintresse att sälja vitlök...men du får givetvis tro vad du vill om detta.

Inga fel i utveckling...

Kommentar

• Tony Tiger
              Användare
              • December 2009
              • 182

Ha ha.. kan förstå att folk har konspirations teorier om typ 9/11 eller nåt men "Vitlöksbluffen"???
              1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Ursprungligen postat av Malawe
                Jag håller mig till vetenskapligt bevisad information. Närmare sanningen än så kommer man inte, men vill man inte ta till sig det så behöver man inte. Det handlar inte om artiklar skrivna av personer som har egetintresse att sälja vitlök...men du får givetvis tro vad du vill om detta.

Inga fel i utveckling...
                Vart finns din vetenskapligt bevisade information då? Länka gärna.

Kommentar

• mantis777
                  Användare
                  • October 2008
                  • 204

Ha ha.. kan förstå att folk har konspirations teorier om typ 9/11 eller nåt men "Vitlöksbluffen"???
                  Kan inte någon prova köra två grupper under ett års tid med och utan vitlök och se ifall det gör någon skillnad? Hade varit intressant. Går det inte söka nån form av sponsring av NCS för en sån sak?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                  Inget akvarium för tillfället...

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Ha ha det var ju oxå en jämförelse.

Det jag menar var att allt som det går att göra lättförtjänta pengar på sånt saluför man med vilka medel som helst.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Vart finns din vetenskapligt bevisade information då? Länka gärna.
                      Finns oerhört många studier som man kan läsa om vitlökens goda egenskaper. Du får finna det själv för jag har inget att behöva bevisa. Om du är intresserad så hittar du säkert samma information som jag hittat en gång i tiden. Det är för slappt att sitta och gapa "länk länk länk"...och konstant be folk bevisa och understryka sina påståenden.

Du verkar vara en vaken kille så du hittar säkert bra info. Du har säkert också hört talas om vitlökens egenskaper men av någon anledning förskjuter du uppgifterna.

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Jorå jag har oxå hört om en del som vitlöken är bra mot. Men bara för det behöver det inte vara sant. Det finns mycket som är bra men oftast finns det ju en baksida oxå. Eller så blir det rena giftet i för stora doser.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

http://www.expressen.se/halsa/1.1640...lning-en-bluff

Jorå jag har oxå hört om en del som vitlöken är bra mot. Men bara för det behöver det inte vara sant. Det finns mycket som är bra men oftast finns det ju en baksida oxå. Eller så blir det rena giftet i för stora doser.
                          På den övre länken har vitlöken fungerat, men de hittar ändå en utväg att förneka att det var just vitlöken som var skillnaden. Det känns som en agenda att bara gå emot strömmen.

Röstningen påvisar att 60% tycker att vitlök hjälper. Tillsammans med 17% som tror att den fungerar men som inte märkt skillnad konkret så blir det hela 77% som ändå tror på effekten.

Tittar man sedan på faktorn "Nej det luktar" så kan man mycket väl placera in den i kategorin "inte märkt skillnad"...vilket då skulle ge ja-sidan förkrossande 91%!

Endast 9% anser att det är bluff. Hur många av dessa som sitter på nätet och med vilja röstar emot för att det är roligt att ställa omröstningar på tvären vet ingen..men det är en del.

Den nedre länken är det en man som trots påvisade resultat propsar på att studien inte gjorts på rätt sätt...hm...ser man en koppling mellan dessa? Ja..att resultat har visats men att de som skrivit artiklarna tydligt är misstänksamma och emot resultaten.

För mycket av något är alltid för mycket och överdosering är aldrig bra...

Jag fortsätter absolut att köra med vitlök för jag tror på de dokumenterade egenskaperna. Vitlök funkar på mig och det funkar på mina fiskar.
                          Senast redigerad av StefanL; 20 January 2010, 21:50.

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Nu minns jag inte vilket land / vilka länder det var under Svinflunsans värsta tid i europa och länder öster om.
                            Vitlöken började ta slut och folket hamstrade när priserna steg mot himlen.
                            De trodde att vitlöken var ett bra medel mot svinflunsan. Förmodligen var det sant då det inget hörts från dessa länder att det blev pandemi där.
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Vitlöken används oerhört mycket i Asien. Det finns i de flesta rätter och om man tar t ex Thailand som jag känner till en hel del så är de mycket medvetna om vitlökens egenskaper. För övrigt så skulle jag vilja säga att Thailand med länder i deras närhet, har mycket bra kostlära. Chilin är nyttig för ämnesomsättningen. Ingefära har upptäckts innehålla många bra egenskaper. Vitlöken har ju som bekant diskuterats en del här och skrivs ofta ha gynnsamma egenskaper.

Det är en matkultur som gått i generationer i hundratals år.

Kommentar

• olof
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1823

Hej!

Om vitlök är jättebra i räkmix eller inte spelar mindre roll. Om den inte är jättebra så gör den i vart fall knappast någon skada.

Jag vill hävda att det som är bra med vitlök som antibakteriella egenskaper, antiparasitella egenskaper och aptitstärkande fås bäst ju färskare vitlöken är. Jag har läst att någon av de Asiatiska diskusodlarna gjort jämförande studier och sett att vitlökens effekt inte märks efter att den varit fryst (i räkmix) men däremot varit tydlig om den tillsatts direkt innan matning.

Enligt min mening är färskt att föredra framför frystorkat eller pulver enligt den gamla grundregeln att ju mer processad en matvara är desto mer av näringsvärdet går förlorat.

mvh

olof
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...