Gurkmeja i räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

1 struken matsked per kilo mix alltså av den söta sorten paprika inte den starkaste.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

Ursprungligen postat av Wilhelm
      1 struken matsked per kilo mix alltså av den söta sorten paprika inte den starkaste.

Helt rätt Wille glömde skriva det.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

Kommentar

• endymion

Jag skulle säga att det funkar precis lika bra att mala ner fruktrester i mixen. Alltså typ banan, äpple, päron, vindruvor, apelsin mm. Man får inte riktigt samma färg som med astaxanthin men inte långt i från.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av endymion
          Jag skulle säga att det funkar precis lika bra att mala ner fruktrester i mixen. Alltså typ banan, äpple, päron, vindruvor, apelsin mm. Man får inte riktigt samma färg som med astaxanthin men inte långt i från.
          Nu handlar det väl ändå om helt olika sorters tillskott. Vad är det för ämnen i de frukterna som kan jämställas med astaxanthin som man tillsätter i räkmix?

Kommentar

• Håkan Olsén
            NCS Medlem

• August 2009
            • 91

Eftersom räkor ingår i fodret finns det redan astaxanthin naturligt i fodret (räkmixen). Vid laxodling tillsätts astaxanthin för att få den kraftiga röda färgen i muskelaturen. En del har börjat ifrågasätta tillsatsen av astaxanthin i laxfodret då färgen är allt för stark och kostnaderna är stora. Spirulina skall även bra för att öka intensiteten hos den röda färgen, gav detta till mina ciklider för många år sedan och det röda i färgteckningen framträdde bra.

Kommentar

• Tony Tiger
              Användare
              • December 2009
              • 182

Hmm... har kombinerat fram ett recept som jag tror ska passa både för mina CA och SA.
              *1kg räkor med skal
              *0,5 kg gröna ärtor
              *1msk pressad Citron
              *1msk Vitlökspulver
              *50g Gelatin pulver
              *1dl vatten
              *1dl rött flingfoder
              *150g frysta Pilgrimsmusslor (Lite lyx ska dom ha )
              Tänkte även prova att ha i 1msk Gurkmeja o prova lite.
              Vad tror ni?? Kom gärna med synpunkter
              1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Ursprungligen postat av Tony Tiger
                Hmm... har kombinerat fram ett recept som jag tror ska passa både för mina CA och SA.
                *1kg räkor med skal
                *0,5 kg gröna ärtor
                *1msk pressad Citron
                *1msk Vitlökspulver
                *50g Gelatin pulver
                *1dl vatten
                *1dl rött flingfoder
                *150g frysta Pilgrimsmusslor (Lite lyx ska dom ha )
                Tänkte även prova att ha i 1msk Gurkmeja o prova lite.
                Vad tror ni?? Kom gärna med synpunkter
                Lite kommentarer till receptet;
                vad är citronen bra för?
                vitlökspulver kan inte ersätta färsk vitlök då den inte innehåller de näringsämnen man vill åt.
                är vattnet för att lösa gelatinet, annars gör det mer skada än nytta med kladdig mix som resultat.
                Pilgrimsmusslor? funkar inte alaska pollok lika bra?

Lycka till med mixen!

mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Tony Tiger
                  Användare
                  • December 2009
                  • 182

Hej Olof.
                  Vad gäller vitlöken så vill jag slippa lukten som blir, därav Citronen.
                  Ska nog byta till färsk Vitlök som du sa, ligger nåt i de
                  Mmm... tog nog i lite väl på vattnet, lagom till o lösa gelatinet blir nog bra.
                  Pilgrimsmusslorna får jag till riktigt bra pris, endast därför.

Tack för tipsen

/Tony

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Inga fel med citron då C-vitamin är både bra och hjälper till att behålla räkmixens fräschör längre.

Torkad vitlök fungerar bra då det har alla ingredienser kvar. Jag vet inte hur det är med vitlökspulver, men vill gärna veta vad det är för näringsämnen som försvinner mot färsk?

Hur tillsatte du vattnet?

När man blandar gelatin så är det inte mycket med 1dl vatten...

Kommentar

• Tony Tiger
                      Användare
                      • December 2009
                      • 182

Hej hej.
                      Vattnet va tänkt till gelatinet
                      Blir o kolla vidare på vitlökspulvret, känns ändå som en smidig lösning om man inte tappar så mycke näringsämnen.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ursprungligen postat av Tony Tiger
                        Hej hej.
                        Vattnet va tänkt till gelatinet
                        Blir o kolla vidare på vitlökspulvret, känns ändå som en smidig lösning om man inte tappar så mycke näringsämnen.
                        Det här kanske låter dumt, men hur blandar du gelatinet? Du värmer väl upp det och blandar med vatten innan du blandar det med övriga räkmixen?

Jag kör med Sörgårdens Vitlök till hästar som finns i frystorkad variant. Endast 100% ren vitlöksprodukt som innehåller mycket B-vitamin och Allicitin.

Kommentar

• Tony Tiger
                          Användare
                          • December 2009
                          • 182

Ja de stämmer, gelatinet har jag i vattnet o sen ner i mixen.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Ursprungligen postat av Malawe
                            Det här kanske låter dumt, men hur blandar du gelatinet? Du värmer väl upp det och blandar med vatten innan du blandar det med övriga räkmixen?

Jag kör med Sörgårdens Vitlök till hästar som finns i frystorkad variant. Endast 100% ren vitlöksprodukt som innehåller mycket B-vitamin och Allicitin.
                            Jag använder själv ingen vitlök i min mix, tror inte riktigt på nyttan med det.

Det jag undrar är vad är det för fel på helt vanlig färsk vitlök. Varför köpa pulver, eller frystorkad för hästar? Hur vet man om vitlöken är för hästar eller mäniskor.

Varför inte bara mala med ett par färska vitlöksklyftor, kan det bli enklare än så. Finns garanterat att köpa i närmaste butik oxå.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Tony Tiger
                              Användare
                              • December 2009
                              • 182

Färska rödbetor???? Någon som provat??
                              Färgar ju som satan!!!

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ursprungligen postat av tege
                                Jag använder själv ingen vitlök i min mix, tror inte riktigt på nyttan med det.

Det jag undrar är vad är det för fel på helt vanlig färsk vitlök. Varför köpa pulver, eller frystorkad för hästar? Hur vet man om vitlöken är för hästar eller mäniskor.

Varför inte bara mala med ett par färska vitlöksklyftor, kan det bli enklare än så. Finns garanterat att köpa i närmaste butik oxå.
                                1. Vitlöken är frystorkad ren vitlök och är alltså lämpad för vem som helst men säljs för hästar...i stora burkar. Jag hittade den på ÖB och mailade med Sörgårdens för svar om det var bra att använda för mitt ändamål och killen svarade att det var ren vitlök som kan användas av vem som helst...i måttliga mängder..men att deras målgrupp var hästar.

2. Vitlöken är bevisat bra för hjärtat och för immunförsvaret enligt flertalet studier. Vitlök är antiparasitiellt vilket gör att parasiter och bakterier har svårare att få fäste.

3. Anledningen till att jag anser att frystorkat är bättre än färsk vitlök är att den är mycket enklare och bättre att fördela i räkmixen. Den är också mer koncentrerad (vilket allt frystorkat är) vilket gör den drygare och effekten större på mindre mängd. Har man färsk vitlök och pressar i det så kan man få delar av räkmixen med större mängd vitlök, medans andra områden kanske inte alls har vitlök. Jag ser bara fördelar med Sörgårdens vitlök och har testat den under en längre tid med mina fiskar.

4. NLS, det mycket populära fodret till ciklider, innehåller bl a vitlök och jag skulle vilja påstå att vitlöken i fodret är en stor del av hemligheten med att man får så bra resultat av det.

Kommentar

Arbetssätt...