Har en Pseudotropheus polit-hona som har tuggad ett bra tag nu (räknade ut att ynglen borde vara mogna i slutet av veckan). Så jag satte upp ett 60-liters spott/yngelakvarie för henne som jag flyttade henne till i går (efter att ha plockad ut all inredning i mitt 450L och jagat runt efter henne med två håvar hur länge som helst! *Pust*
Var jätteglad för att hon behöll ynglen och inte spottade i håven, och i morse såg jag minst 3 st rätt stora yngel (utan äggsäck) som gömde sig bakom filtret.
...och när jag kom hem ikväll, plockade ur det ena stenen i akvariet och plockade bort filtret, värmaren... tomt... bara honan kvar! Ingen chans att ynglen skulle ha kommit sig in i filtret (eller ut av akvariet), hoppades ett lite tag att hon plockat in dom i munnen igen trots att hon såg tom ut, men en nogran undersökning med bl.a lätt vold och en ficklampa visade att hon var ren.
Kan bara tolka det som att hon under dagen ätit upp sina egna yngel.
Hur vanligt är det att honan kanibaliserar på sina egna yngel?
Var jätteglad för att hon behöll ynglen och inte spottade i håven, och i morse såg jag minst 3 st rätt stora yngel (utan äggsäck) som gömde sig bakom filtret.
...och när jag kom hem ikväll, plockade ur det ena stenen i akvariet och plockade bort filtret, värmaren... tomt... bara honan kvar! Ingen chans att ynglen skulle ha kommit sig in i filtret (eller ut av akvariet), hoppades ett lite tag att hon plockat in dom i munnen igen trots att hon såg tom ut, men en nogran undersökning med bl.a lätt vold och en ficklampa visade att hon var ren.
Kan bara tolka det som att hon under dagen ätit upp sina egna yngel.
Hur vanligt är det att honan kanibaliserar på sina egna yngel?
Kommentar