Nu är mitt 720 igång och fiskarna leker redan, fiskarna verka gilla alla springor mellan mina egentillverkade moduler förutom då de simmar ikapp längs med framrutan finns det något mer rogivande än att sitta framför ett akvarium? tiden bara försvinner
Äntligen!
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Snygga moduler!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Kommentar
-
Kommentar
-
Är fiskarna precis nyisläppta?
Mina stimmar bara när dom är hungriga, övrig tid är alla jämnt utspridda.Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.Kommentar
-
-
-
Kommentar
-
Vad är epotex? heter cementet Finja? jag har tittat lite på nätet om olika projekt, ska bygga en bakgrund själv med frigolit. kul att du har gjort det...
men det va inga problem att hålla ner det i vattnet? blir det tungt med cementet? silikonar du fast bakgrunden mot bakrutan också?
MvhTropheus VF kasakalawe
Kommentar
-
epotex heter lacken som du lägger på kan köpas här http://www.exoherp.net/ jag köpte största satsen men hade räckt med storleken mindre, att få modulerna att fästa var inga problem till mitt 720 användes 6 tuber sika - e silicon svart du kan ju oxå efter du lagt på ett par lager med cement (märke finja) gröpa ur modulerna (flytkraften minskar) och göra en liten ingång så att cikliderna kan simma in glöm inte att borra ett litet hål i toppen på modulen och ett i botten så att luften kan komma ut när du fyller på vatten, men innan du börjar bygg en träram som vars innermått motsvarar bakrutan på ditt akvarium sen skär du ut frigolit som passar i ramen inte tajt utan lämna ca: 2-3cm runt om sen ritar du ut mönstret som du vill ha och börjar karva ut dina moduler....Kommentar
-
glöm inte att lämna ca:3-4cm bred kant på modulerna när du karvar så du har nåt kvar att silicona fast med...Kommentar
-
epotex heter lacken som du lägger på kan köpas här http://www.exoherp.net/ jag köpte största satsen men hade räckt med storleken mindre, att få modulerna att fästa var inga problem till mitt 720 användes 6 tuber sika - e silicon svart du kan ju oxå efter du lagt på ett par lager med cement (märke finja) gröpa ur modulerna (flytkraften minskar) och göra en liten ingång så att cikliderna kan simma in glöm inte att borra ett litet hål i toppen på modulen och ett i botten så att luften kan komma ut när du fyller på vatten, men innan du börjar bygg en träram som vars innermått motsvarar bakrutan på ditt akvarium sen skär du ut frigolit som passar i ramen inte tajt utan lämna ca: 2-3cm runt om sen ritar du ut mönstret som du vill ha och börjar karva ut dina moduler....
Epotex, lackar du modulerna med den? och vad har den för funktion? kan man inte bara ha cement?
Borra hål, menar du bara rätt igenom från framsida till baksida? inte från topp till botten?...
Jag har tänkt på att bygga en ram, samma storlek som akvariet, har sett det på nätet någonstans. Samlar nu info inför mitt projekt som ska påbörjas inom kort. Bra med råd från personer med erfarenheter....
MvhTropheus VF kasakalawe
Kommentar
-
vattnet fylls ju nerifrån och upp så ett hål på lägsta punkten i urgröpningen och ett på högsta punkten går bra att borra med 7-10mm borr frigoliten kommer att smula sig en aning i hålet men ta en gammal eker från cykel eller dyligt och värm upp den och stoppa ner i hålet så du smälter frigoliten lite, epotexet gör så att ytan blir stenhård tror inte ens malar klarar av att tugga sig igenom om man applicerar den rätt ett tips när du lackar är att klippa av borsten på penseln så det bara återstår max 3cm lättare att få ut lacken med en styv pensel köp ett gäng billiga penslar på typ byggmax (går åt ett par stycken)Kommentar
-
-
Tackar för alla tips...kommer bli ett kul projekt...ska börja inom snar framtid....mvhTropheus VF kasakalawe
Kommentar
Kommentar