Dra in el i ett rum som inte har anslutning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • February 2007
    • 697

Håller med endymion. Jag har ett hus från -68 och vi har bytt ut all el i somras. Jag hade svarta, vita, röda, blå, bruna, gula och gröngula trådar i huset. Jag gjorde den mesta dragningen själv. (har fått viss behörighet på gymnasiet, men jobbar inte så mycket med el nu, därför lite osäker) En elektriker kontrollerade så att allt var ok, innan jag skruvade igen dosorna. Elektrikern kopplade även centralen åt mig. Jag har tur som har en hel del elektriker som kollegor och kompisar...
    Men som sagt, du kan ju koppla själv och ta dit en elektriker som kopplar i centralen och kollar så att det är ok. Det blir nog inte så dyrt heller. Kolla med vaktmästaren förresten.

Edit: Utanpåliggande kabel kanske är smidigast. Och om man nu måste visa "rummet" åt folk, så ska dom ju titta i karen och inte på kabeldragningen...

Kommentar

• polle
      Användare
      • May 2008
      • 197

Måste du gå ända till centralen?
      Det finns inte något uttag strax utanför som du kan låta strömmen gå vidare från? Lite beroende på hur mycket du tänker belasta.
      I så fall är det bara att knapra hål på det gamla uttaget och koppla kabeln till nästa.
      EKRK (kulo) är styv och blir snygg på plats men är bara godkänd för torra utrymmen, EKK är mjukare och blir aldrig riktigt rak.
      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

Kommentar

Arbetssätt...