Hej!Jag har ett akvarium på 450liter.Och jag har haft det i ett år och har lässnat.Ska åka till Göteborgs trakten nångång på våren.Finns det någon rolig fisk som är ständigt aktiv som jag kan köpa där?Funderade på Pirayor men har ni något bättre förslag?
Osäker
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Vi hinner nog inte med universeum. Men ge gärna tips år Einar, Sen ska vi andra bombardera honom med våra egna idéer under resan ner. (Det blir nog ganska tufft med 15h resa med en Malawikille, en Tanganyikafantast och en som är galen i alla biotoper.)Kommentar
-
-
Pirayor är det ju inte speciellt mycket liv i + om man inte har ett gäng på ca 20 eller flera så är de några riktiga fegisar. =)Newbie December 2009
Malawi: 450 liter
Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano
Järfälla/StockholmKommentar
-
Tack så mycket för alla svaren.Jag tror att för min del så blir det något sydamrikanskt eller nordamrikanskt.Kom igen nu fler svar jag har bara haft akvarium i ett år så nu får ni hjälpa.Henrik håller bättre koll än vad jag gör på den resan dit ner.450liter guppyKommentar
-
Vad är det du har lessnat på ???, inte väl golden ???Kommentar
-
Jag skulle inte rekommendera pirayor. De är ganska inaktiva och ägnar den största delen av tiden åt att stå och vänta på nästa måltid. Det är visserligen kul att mata dem men om du vill att det skall hända saker i akvariet så skulle jag nog rekommendera mbunas från Malawisjön. De är väl beprövade firrar som ger "mycket fisk för pengarna".
Jag skaffade mbunas första gången för 30 år sedan och det är den fiskgrupp som jag alltid brukar återvända till. Nu har jag inte haft några malawiciklider på ett drygt år pga ett gäng SA-ciklider men jag känner att jag måste nog ordna plats till ett Mbunakar snart igen.
30-50 malawiciklider (mbunas) av kanske 5-6 arter ger ett fantastiskt akvarium. Om man väljer fiskar ur släkten som inte påminner så mycket om varandra så brukar det fungera bäst. Mitt råd är dock att hålla dig enbart till de klipplevande cikliderna (mbunas). De är anpassade till liknande miljöer vad gäller revirkonkurrens och liknande. Många sandlevande arter, som man kan hitta fina bilder av på nätet, klarar inte riktigt stressen av att konkurrera med de tuffare klippfirrarna.
En annan fördel är att man kan komplettera med fler firrar även i vår landsända. De grossister som säljer till affärerna i norr har ofta en hel del mbunas i sina listor.
En personlig åsikt är att de lite tuffare arterna är roligare. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i golden och liknande. Jag föredrar fisk från släktena Melanochromis, Labeotropheus, Metraclima, Petrotilapia o dyl - men det är ju en smaksak.Kommentar
-
Får ju som vanligt slå ett slag för alla vackra jordätare, tycker du bör kika lite på dessaOver and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
Tack för alla bra svar!Nä jag har inte direkt lässnat på mina golden som jag fick av dig Håkan.Men dom är lite trokiga när dom åker in bakom bergväggen så den ska ut.Sen när det gäller nytt inköp så ska jag nog köpa någon stor sydamrikan tillexempel oskar eller hantelciklid.Sen så köpar man en massa små fisk.Jag ska kolla lite närmare på jordätarna.
Kom gärna med fler förslag.450liter guppyKommentar
-
Småfiskar ihop med Oscar? Lycka till!Over and out // Mathias
Jordätare - Eartheater - DustsmaskerKommentar
-
Jag älskar hantlar och jordätare, passar bra ihop tycker jag. Hantlar är väldigt intressanta och får stora kullar av yngel upp till 1000 st.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Okej du kom med en väldigt bra förslag ska kolla lite närmre på det.Var finns det bäst fakta förutom artregistret här på ciklid.org?450liter guppyKommentar
-
Hej!
Som nuvarande Tanganyika nörd kan jag bara säga
"skaffa featherfins" (Ophtalmotilapia ventralis (flera varianter), boops)
Tillsammans med en grupp häftiga Cyprichromis leptosoma (finns massor av fina varianter) Kanske en grupp snäcklekare som kompliment på botten så kommer du få en balja med ständig rörelse och fartMvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Jag får besluts ångest men det får helt enkelt bli ett till akvarium i framiden.Men som Henrik skrev så kommer jag få massa goda råd på vägen ner.450liter guppyKommentar
Kommentar