SA-Bilder - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    Sorry att jag snöat in på detta, men jag undrar om någon vet vad den gula hantelcikliden är en odlingsvariant av? Överallt på nätet så verkar det stå Heros severus ,men den gula verkar ju inte vara munruvare och då måste ju det vara fel. I så fall är väl istället sannolikt den gula en odlingsvariant av H. efasciatus, eller?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      Där finns ett par varianter ren albino som kan hända dyka upp i naturen sedan finns golden severum som är en odlingsvariant vad jag vet.

      att den kallas severum är en gammal kvarleva och har inget med Heros severus att göra.

      A long time staple of the fishkeeping hobby, the Golden Severum is a beautiful and fun cichlid! The Golden Severum is one of a slew of varieties derived from the common and popular Severum Cichlid. All Severum Cichlids are easily recognized and popular with both beginner and advanced aquarists. Severum Cichlids tend to resemble their […]
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        Ursprungligen postat av DaRe
        Där finns ett par varianter ren albino som kan hända dyka upp i naturen sedan finns golden severum som är en odlingsvariant vad jag vet.

        att den kallas severum är en gammal kvarleva och har inget med Heros severus att göra.

        http://animal-world.com/encyclo/fres...denSeverum.php
        Nej severum har inte med det att göra - det kallas dom ju för allihopa, men golden brukar faktiskt anges som Heros severus .
        T.ex. i den länk som du själv anger så heter den Heros severus (se under fotot) och den är inte munruvare - dvs ett motsatsförhållande.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 July 2011, 12:59.

        Kommentar

        • Uffe Lindström
          Användare
          • May 2005
          • 285

          [QUOTE=Kjell Fohrman;843078]Sorry att jag snöat in på detta, men jag undrar om någon vet vad den gula hantelcikliden är en odlingsvariant av? Överallt på nätet så verkar det stå Heros severus ,men den gula verkar ju inte vara munruvare och då måste ju det vara fel. I så fall är väl istället sannolikt den gula en odlingsvariant av H. efasciatus, eller?[/QUOTE

          Precis så "tror" jag det är. Kroppsformen verkar vara precis som H. efasciatus. De Severus jag sett verkar vara lite "smäckrare" i kroppsformen...
          www.youtube.com/user/Uffelimpan

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            Efter en stunds sökande på nätet så hittade jag själv svaret. Såväl albinon, den gula och den vita är H. efasciatus-varianter/former och det står alltså fel på de flesta ställen (t.ex. i den länk som DaRe la in) eftersom de där anges som H. severus.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              Alla golden jag läst om är substratruvare och jag skulle tippa på odlingsform av Heros efasciatus
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                Oj sen var jag. Jag tror Heros severus eller Heros Severum används till allt vad gäller Heros i många fall.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • oaken
                  Användare
                  • January 2008
                  • 269

                  Det är väl ganska väl känt att Heros efasciatus har sålts som Heros severus under många år nu? Apropå gula hantelciklider så finns det ju däremot en ganska gul hantelciklid (eller egentligen inte) vid namn Heroina isonycterina .

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    Googlade lite på Heroina isonycterina och det stämmer en ljus hantel ser det ut som. Någon som har en eller har haft en?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      Hittade ett inlägg av Erik Åhlander som var intressant också:
                      Jag hittade lite information om detta släkte som jag vill dela med mig av. I vårt eget nummer av Ciklidbladet står det lite om hantelciklid i 2008/4, sen hittade jag mer information på en rysk sida, http://www.american.cichlids.ru/articles/article.php?&art_id=237&cat=6 där det finns bilder och namn. Jag översatte
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Oscar_
                        Användare
                        • December 2008
                        • 6

                        Bild från förra sommaren.

                        Gick förbi pirayatanken på jobbet en morgon och såg att det var ett "moln" av pirayor på ett byte. "jag har inte matat? " tänkte jag.. sen såg jag denna stackars brud. Tog upp henne när hon fortfarande levde!

                        Kommentar

                        • Oscar_
                          Användare
                          • December 2008
                          • 6

                          Hmm fick visst inte upp bilden o.O

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            Prova igen. Kolla din JPG maxstorlek i uppladdningsrutan.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • May 2006
                              • 1816

                              Några nytagna diskusbilder.

                              Kommentar

                              • classe
                                NCS Medlem
                                • April 2007
                                • 1147

                                Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                                Några nytagna diskusbilder.
                                nice snyggt diskus fiskar den.. är den turkos??
                                375 LITER Malawi arter..
                                74 Liter Malawi yngel...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...