Sorry att jag snöat in på detta, men jag undrar om någon vet vad den gula hantelcikliden är en odlingsvariant av? Överallt på nätet så verkar det stå Heros severus ,men den gula verkar ju inte vara munruvare och då måste ju det vara fel. I så fall är väl istället sannolikt den gula en odlingsvariant av H. efasciatus, eller?
SA-Bilder - del 2
Kollaps
X
-
-
Där finns ett par varianter ren albino som kan hända dyka upp i naturen sedan finns golden severum som är en odlingsvariant vad jag vet.
att den kallas severum är en gammal kvarleva och har inget med Heros severus att göra.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Där finns ett par varianter ren albino som kan hända dyka upp i naturen sedan finns golden severum som är en odlingsvariant vad jag vet.
att den kallas severum är en gammal kvarleva och har inget med Heros severus att göra.
http://animal-world.com/encyclo/fres...denSeverum.php
T.ex. i den länk som du själv anger så heter den Heros severus (se under fotot) och den är inte munruvare - dvs ett motsatsförhållande.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 July 2011, 12:59.Kommentar
-
[QUOTE=Kjell Fohrman;843078]Sorry att jag snöat in på detta, men jag undrar om någon vet vad den gula hantelcikliden är en odlingsvariant av? Överallt på nätet så verkar det stå Heros severus ,men den gula verkar ju inte vara munruvare och då måste ju det vara fel. I så fall är väl istället sannolikt den gula en odlingsvariant av H. efasciatus, eller?[/QUOTE
Precis så "tror" jag det är. Kroppsformen verkar vara precis som H. efasciatus. De Severus jag sett verkar vara lite "smäckrare" i kroppsformen...Kommentar
-
Efter en stunds sökande på nätet så hittade jag själv svaret. Såväl albinon, den gula och den vita är H. efasciatus-varianter/former och det står alltså fel på de flesta ställen (t.ex. i den länk som DaRe la in) eftersom de där anges som H. severus.Kommentar
-
Alla golden jag läst om är substratruvare och jag skulle tippa på odlingsform av Heros efasciatusKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Oj sen var jag. Jag tror Heros severus eller Heros Severum används till allt vad gäller Heros i många fall.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Det är väl ganska väl känt att Heros efasciatus har sålts som Heros severus under många år nu? Apropå gula hantelciklider så finns det ju däremot en ganska gul hantelciklid (eller egentligen inte) vid namn Heroina isonycterina .Kommentar
-
Googlade lite på Heroina isonycterina och det stämmer en ljus hantel ser det ut som. Någon som har en eller har haft en?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Hittade ett inlägg av Erik Åhlander som var intressant också:
Jag hittade lite information om detta släkte som jag vill dela med mig av. I vårt eget nummer av Ciklidbladet står det lite om hantelciklid i 2008/4, sen hittade jag mer information på en rysk sida, http://www.american.cichlids.ru/articles/article.php?&art_id=237&cat=6 där det finns bilder och namn. Jag översatteKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Bild från förra sommaren.
Gick förbi pirayatanken på jobbet en morgon och såg att det var ett "moln" av pirayor på ett byte. "jag har inte matat? " tänkte jag.. sen såg jag denna stackars brud. Tog upp henne när hon fortfarande levde!Kommentar
-
-
Prova igen. Kolla din JPG maxstorlek i uppladdningsrutan.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Kommentar
Kommentar