Vortexfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaJ
    Användare
    • August 2003
    • 584

Vortexfilter

Finns det någon här som har erfarenhet av (eller t.om har en ritning över ett) Vortexfilter? Jag funderar på att bygga ett stort sådant till min kommande centralfilteranläggning, detta för att syresätta vatten som skall stå i några dagar och "gona" till sig innan det skall ut i systemet. Jag tänkte bereda några kubik i veckan med osmosvatten mm innan det skall ut i centralfiltren.

Eller ni har några andra ideér om hur jag syresätter detta vatten optimalt innan användning?
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx
  • pny
    Användare
    • April 2002
    • 210

Hur menar du? Ett vortexfilter används för att rena vatten från partiklar genom sedimentering... Ditt osmosvatten innehåller knappast några partiklar som ett vortexfilter kan ta bort...(?)
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• olaJ
      Användare
      • August 2003
      • 584

Ursprungligen postat av pny
      Hur menar du? Ett vortexfilter används för att rena vatten från partiklar genom sedimentering... Ditt osmosvatten innehåller knappast några partiklar som ett vortexfilter kan ta bort...(?)
      Ett vortexfilter är också ytterst effektivt för att syresätta vattnet vilket är det primära i min idé. Eller är jag helt ute och cyklar??
      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• olaJ
        Användare
        • August 2003
        • 584

Och om det inte är så så vill jag i alla fall koppla på ett sådant på centralfiltret..så ritningar och idéer emottages tacksamt.

Kommentar

• pny
          Användare
          • April 2002
          • 210

Några länkar jag funnit intressanta:

Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Ola,
            jag har mängder med idéer och uppslag, men det mesta finns inte på papper - och de som finns på papper är hastiga skisser för att jag ska komma ihåg hur jag tänkt. Testat har jag inte hunnit.

I vilket fall, ett Vortex är svårt att bygga själv om det ska bli bra och klart overkill för enbart syresättning. Du kommer ruskigt långt med ett par kraftiga syrestenar i fullt flås i mitten av en tunna (du vill åt cirkulationen, bubblorna i sig är oviktiga).

Får du in ett Vortex i själva systemet är det iaf klockers, men det ska vara fett (ca 1m i diameter) och du behöver ett par dm fritt undertill. Det ska sitta allra först i din filteranläggning, där skitvattnet kommer in.

I övrigt säger jag som jag brukar att vi borde tjöta lite mer avslappnat någon dag. Om du bygger system för mjukt vatten så behöver du lite andra lösningar, och där har jag också en del tips som funkar verkligt bra.

PS Karen är beställda!! DS

Hilsen,

/P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• olaJ
              Användare
              • August 2003
              • 584

Se där, både intressanta länkar och lite förklarande svar. Tack för det PNY och Patrik. Jag får kanske tänka om lite grann, men plats finnes definitivt till ett stort vortex i systemet, om det kniper har jag avsatt ca 10 kvm golvyta i lokalen till olika filterlösningar. Jag får väl köpa hem en platta avslappnande tills karen kommer Patrik , så skall vi nog kunna testa dina teorier och skisser.

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Hörredu, "avsatt ca 10 kvm golvyta i lokalen till olika filterlösningar"...nu dreglade jag ner mig alldeles, och blev inte ett dugg avis!!

Ja, det vore trevligt med ett längre tjöt om filter till större anläggningar, inte särdeles många som sitter på info om sådant. Dessutom skoj att se vad du trixar med numera, det är alldeles för många år sedan jag var nere i dina gömmor... *s*

Hilsen,

/P

Kommentar

• olaJ
                  Användare
                  • August 2003
                  • 584

Du är välkommen, hojta till när karen kommer, nu blir det lite offtopic men det kändes som om vortexfiltren var färdigdiskuterade. Kan ni behålla dom på pallen så kommer jag ner med en av lastbilarna och bara kör dom rakt in.

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Jag får ringa och kolla, är sjukskriven just nu efter lite dumheter... *morr*

Hilsen,

/P

Kommentar

• olaJ
                      Användare
                      • August 2003
                      • 584

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Jag får ringa och kolla, är sjukskriven just nu efter lite dumheter... *morr*

Hilsen,

/P
                      Pulkaåkning eller nyårsfirande ?

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Ursprungligen postat av olaJ
                        Pulkaåkning eller nyårsfirande ?
                        Ingetdera... fick en bakteriell infektion som slog ut min vänstra fot, av alla kroppsdelar. Har tillbringat fem dagar på akuten med ett bra gäng muppar (menar inte personalen, de var bra). Otroligt vilka människor det går runt i Malmö... och dessutom har jag sett/hört det äckligaste jag varit med om, men det vågar jag inte ens skriva om. Snart på banan igen, hoppas jag.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          .. och dessutom har jag sett/hört det äckligaste jag varit med om, men det vågar jag inte ens skriva om.
                          Har du sagd A, får du väl säga B också!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Nee du, Wilhelm. Vi kan ta det live någon gång. Kanske.

Hilsen,

/P

Kommentar

• 56ovwal
                              Användare
                              • March 2004
                              • 664

Jag anmäler mig till er mysafton med diskussioner om centralfilter och andra akvaristiska spörsmål över en platta godis. Kanske kan bidra med en flaska eldvatten?
                              Pigge
                              Bygger ny akvarielokal:
                              http://ovwali.blogg.se/
                              Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

Arbetssätt...