Vattenberedning.. En gång för alla..
Kollaps
X
-
-
Vatten från naturen är sällan bra som dricksvatten pga för höga eller fel bakteriehalter. För fiskens del är det däremot en jämrans skillnad. Just klor/kloraminer är verkliga bovar i dramat - bra för att minska bakteriehalterna (dricksvatten) men kan vara dödligt för fisken. Kopparhalterna i kranvattnet är också farliga, många gånger.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Men räcker det inte med kolfilter ?, det är ju billigare än vattenberedningsmedel. En del verkar ju använda både och och då undrar jag
vad kolfiltret missar som vattenberedningsmedlet tar ?Kommentar
-
/JockeKommentar
-
En intressant grej är också att när filterpatronen är helt ny verkar det som om jag inte behöver vattenbredningsmedel (då blir kullarna helt ok). Men efter några månader behövs det definitivt.
/JockeKommentar
-
Nope, generellt räcker det inte enbart med kolfilter. Det tar enbart hand om klordelen, har man kloraminer blir ammonium kvar, vilket ger en viss del ammoniak om man har pH över 7. I verkliga växtkar spelar detta ingen större roll (men kan trigga alger), men för vanliga sjöciklidkar utan växter kan det ge trist effekt på fisken.
Kolfilter är heller inte bättre än hur man sköter dem - jag har tre st seriekopplade och byter en patron i månaden ungefär (även om jag inte hunnit med på sistone). Jag kör med Clas Ohlssons modell, men det finns andra varianter där man inte behöver byta kol lika ofta. Vattenberedningsmedlen neutraliserar både klor och ammonium om jag inte minns fel.
Kolfilter + zeolit använder jag på kranvattnet som ska direkt ut i mitt stora system.
Vattenberedningsmedel använder jag för att förbereda mindre mängder kranvatten som ska blandas med osmosvatten i fristående kar.
Hilsen,
-
Hej Patrik.
Hur ofta byter du zeoliten?Till en damm så har den en viss livslängd.
mvh MatsKommentar
-
Har aldrig bytt den, kört i ca ett år med den. Har dock så jag kan byta, borde nog göra det snart. Den går dock att ladda om i koksaltlösning, så man behöver bara två omgångar (egentligen bara en, det tar ca 24 timmar att ladda den, och man kan vänta med vattenbyte tills den är laddad igen).
Hilsen,
-
Hej.
Det är så att när jag köpte zeoliten sa försäljaren att man måste byta efter tre säsonger,den blir liksom mätad.Som du skrev så skall man köra den i en lösning på ett kilo salt till tio liter vatten och ett dygn.
mvh MatsKommentar
-
Jag har läst någonstans att Zeolithfilter funkar dåligt med tillsättning av bikarbonat. Någon som vet exakt hur det är med det?Kommentar
-
Nope, generellt räcker det inte enbart med kolfilter. Det tar enbart hand om klordelen, har man kloraminer blir ammonium kvar, vilket ger en viss del ammoniak om man har pH över 7. I verkliga växtkar spelar detta ingen större roll (men kan trigga alger), men för vanliga sjöciklidkar utan växter kan det ge trist effekt på fisken.
Kolfilter är heller inte bättre än hur man sköter dem - jag har tre st seriekopplade och byter en patron i månaden ungefär (även om jag inte hunnit med på sistone). Jag kör med Clas Ohlssons modell, men det finns andra varianter där man inte behöver byta kol lika ofta. Vattenberedningsmedlen neutraliserar både klor och ammonium om jag inte minns fel.
Kolfilter + zeolit använder jag på kranvattnet som ska direkt ut i mitt stora system.
Vattenberedningsmedel använder jag för att förbereda mindre mängder kranvatten som ska blandas med osmosvatten i fristående kar.
Hilsen,
/P
Om har ph under 7 så bildas det inte ammoniak?
Klarar man sig då med kolfilter?Kommentar
-
Kommentar
-
deelay,
det där var nytt för mig - bryts kloraminerna ned vid lågt pH? Har du mer info om det? Mycket intressant!!
Annars rätt, i pH under sju förekommer inte ammoniak. Det är rent fysikaliska lagar som styr hur stor andel ammoniak det blir i relation till pH. Man bör då klara sig bra med kolfilter, ffa om man har fisk som trivs i mjukt vatten. De brukar ha stor tolerans för ammonium, och dessutom är det i princip ogiftigt för fisken. Det enda man riskerar är en fet algblomning om ammoniumhalterna drar iväg för mycket eller är svajiga.
Hilsen,
-
Hilsen,
-
Kommentar