Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #16
    Ursprungligen postat av Malawe
    Sjunker ned till botten och det tar en timme tills de blir aktiva igen?

    Då gör du för stora vattenbyten...
    Det räcker om jag byter lite mer än hälften för att det ska inträffa, byter jag med tempererat kan jag byta rubbet utan att någon far illa.
    Sen beror det förstås hur låg temp det är på kallvattnet.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av tege
      Det räcker om jag byter lite mer än hälften för att det ska inträffa, byter jag med tempererat kan jag byta rubbet utan att någon far illa.
      Sen beror det förstås hur låg temp det är på kallvattnet.
      Varför byter du så mycket varje gång du gör vattenbyte? Jag byter alltid max 20% av hela akvariets vattenvolym. En gång per vecka...

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

        #18
        Ursprungligen postat av Malawe
        Varför byter du så mycket varje gång du gör vattenbyte? Jag byter alltid max 20% av hela akvariets vattenvolym. En gång per vecka...

        Desto mer jag byter desto gladare blir fisken, skit ut friskt in

        De e klart småduttar man då kan man ta kallvatten. Sen om det spelar någon roll kallt eller varmt?
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av tege
          Desto mer jag byter desto gladare blir fisken, skit ut friskt in

          De e klart småduttar man då kan man ta kallvatten. Sen om det spelar någon roll kallt eller varmt?
          Det är just den effekten man får om man byter 20% av vattnet med kallt vatten. Jag har alltid fått fiskarna glada och aktiva vid vattenbyten av den mängden.

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

            #20
            Ursprungligen postat av Malawe
            Det är just den effekten man får om man byter 20% av vattnet med kallt vatten. Jag har alltid fått fiskarna glada och aktiva vid vattenbyten av den mängden.
            Rent teoretisk så får du kvar mer gammalt dåligt vatten, eller?
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #21
              Ursprungligen postat av tege
              Rent teoretisk så får du kvar mer gammalt dåligt vatten, eller?
              Varför måste det vara dåligt vatten?

              Risken med att göra för stora vattenbyten ligger ju i det du redan sagt..dvs att de riskerar bli nedkylda, men du kan få andra effekter också om vattnet du byter med är dåligt. Tidvis så klagar folk högljutt på att det verkar som att vattnet har en större halt klor än normalt och då har det förödande effekt om man byter så stora volymer.

              Fungerar det bra för dig, vilket det tydligen gör, så ska du fortsätta med det...men jag håller mig till mindre påverkan av ett fungerande system genom att göra partiella vattenbyten på 20% per vecka.

              Kommentar

              • Marcus Karlsten
                Användare
                • January 2013
                • 318

                #22
                Man ska ju inte dricka varmvatten ur kranen, utan värma kallvatten.
                Varmvatten ur kranen smakar heller inget vidare.

                Samma princip borde ju gälla fiskarna med. Jag bytter kalt men har i.o.f SA
                www.marcuskarlsten.se
                -www.mobelspecialen.se-

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

                  #23
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Varför måste det vara dåligt vatten?

                  Risken med att göra för stora vattenbyten ligger ju i det du redan sagt..dvs att de riskerar bli nedkylda, men du kan få andra effekter också om vattnet du byter med är dåligt. Tidvis så klagar folk högljutt på att det verkar som att vattnet har en större halt klor än normalt och då har det förödande effekt om man byter så stora volymer.

                  Fungerar det bra för dig, vilket det tydligen gör, så ska du fortsätta med det...men jag håller mig till mindre påverkan av ett fungerande system genom att göra partiella vattenbyten på 20% per vecka.
                  Varför byta vatten om du inte vill förbättra vattenkvaliteten?

                  Visst har man klor i vattnet då råder helt andra förhållanden, därför har vi helt olika åsikter om det här. Kanske bör man klargöra sånt innan man talar om för folk hur man bör göra.

                  Eftersom jag har klorfritt vatten så byter jag alltid med tempererat vatten och ganska stor mängd. Tror inte för en sekund att jag förstör något bara för att jag tömmer burken på så mycket skit som möjligt för att kunna fortsätta hålla jättehög kvalitet på mitt akvarievatten.

                  De e klart har man div klor o annan skit i kranvattnet då blir ju själva akvariet en egen liten reningsanläggning som man kanske stör mer än hjälper om man byter större mängder.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Zircons
                    Användare
                    • November 2006
                    • 43

                    #24
                    Ursprungligen postat av tege
                    Varför byta vatten om du inte vill förbättra vattenkvaliteten?

                    Visst har man klor i vattnet då råder helt andra förhållanden, därför har vi helt olika åsikter om det här. Kanske bör man klargöra sånt innan man talar om för folk hur man bör göra.

                    Eftersom jag har klorfritt vatten så byter jag alltid med tempererat vatten och ganska stor mängd. Tror inte för en sekund att jag förstör något bara för att jag tömmer burken på så mycket skit som möjligt för att kunna fortsätta hålla jättehög kvalitet på mitt akvarievatten.

                    De e klart har man div klor o annan skit i kranvattnet då blir ju själva akvariet en egen liten reningsanläggning som man kanske stör mer än hjälper om man byter större mängder.
                    har fått för mig att man pajjar dom goda bakterierna om man byter så möe vatten! även att man stressar sönder fiskarna, men de kanske bara är jag som är ute o cyklar..........ja byter ialla fall ca 50% en gång i veckan 40% vid ett tillfälle 10% vid de ändra tillfället o de lilla är bara för att suga upp skit o gammal räkmix då ja matar ganska hårt, funkar bra för mig regelbunden lek(de är troffar ja har)

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ursprungligen postat av tege
                      Varför byta vatten om du inte vill förbättra vattenkvaliteten?
                      Öh? Vart står det att jag inte vill förbättra vattenkvaliteten? Det gör jag ju med partiella vattenbyten...

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

                        #26
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Öh? Vart står det att jag inte vill förbättra vattenkvaliteten? Det gör jag ju med partiella vattenbyten...
                        Tolkningsfråga som jag glömt.

                        Visst förbättrar vi vattenkvaliteten bägge två. På lite olika sätt bara.

                        (Eftersom du har dåligt kranvatten så småduttar du och har en halvbra vattenmiljö hela tiden. Jag har superkvalitet i kranarna så för mig lönar det sig att byta större mängder, måste hålla igen bara pga vattenförbrukning och dyr el till vattenberedaren. (ta det här sista med en liten nypa salt))
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Ursprungligen postat av tege
                          Tolkningsfråga som jag glömt.

                          Visst förbättrar vi vattenkvaliteten bägge två. På lite olika sätt bara.

                          (Eftersom du har dåligt kranvatten så småduttar du och har en halvbra vattenmiljö hela tiden. Jag har superkvalitet i kranarna så för mig lönar det sig att byta större mängder, måste hålla igen bara pga vattenförbrukning och dyr el till vattenberedaren. (ta det här sista med en liten nypa salt))
                          Hehe...jag har inget dåligt kranvatten. Men det finns en risk för vikande vattenkvalitet och den kalkylerar jag med.

                          Det skulle varit lite roligt att se om dina mastodonta vattenbyten i verkligheten gynnar ditt akvarium såpass mycket mer att det är värt skillnaden mellan det vattenbytet och ett på 20-30%.

                          Kommentar

                          • nicson
                            Användare
                            • January 2010
                            • 639

                            #28
                            Byta 20% eller 50% beror väl på vilken biologisk balans/obalans man har? Har du exempelvis ett nitritvärde på 1mg/l är det en fråga om du vill sänka det till 0,8 eller 0,5mg/l med ditt vattenbyte.

                            Min erfarenhet av svenskt kranvatten är att vi generellt har en fantastisk kvalitet från VV i jämförelse med t ex USA. Problemet är att många av oss har varmvattenberedare med offeranoder i zink eller ännu värre invändig kopparbeklädnad (illa, illa).

                            Valet står således mellan köldchock med rent vatten eller en vältempererad metalljons-chock...

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

                              #29
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Hehe...jag har inget dåligt kranvatten. Men det finns en risk för vikande vattenkvalitet och den kalkylerar jag med.

                              Det skulle varit lite roligt att se om dina mastodonta vattenbyten i verkligheten gynnar ditt akvarium såpass mycket mer att det är värt skillnaden mellan det vattenbytet och ett på 20-30%.
                              Jaså ska det vara 30% nu helt plötsligt var det inte 20% du sa tidigare
                              Givetvis är det så att dom stora vattenbytena gynnar mitt akvarium, annars skulle jag inte göra det,tror du jag är dum eller?

                              Men jag gör det i dom burkar som är rejält överbefolkade med massor av yngel mm. i dom burkarna matas det rejält för att alla ska växa och må bra, jag byter normalt 60-80% i dom burkarna. I mina mer normalt belastade burkar byter jag normal som mest hälften, i dom burkarna finns det rovfisk som håller ner beståndet.

                              Enligt dina teorier borde mina fiskar vara förgiftade eftersom jag byter med tempererat vatten och det är det jag tycker är snicksnack, det är helt fel att råda folk att byta med enbart kallvatten som är riktigt jädrans iskallt så här års, utan att veta förutsättningarna innan. Vattenkvalitet på inkommande vatten spelar stor roll. Även om jag byter med tempererat vatten så är mängden iskallt vatten betydligt större än det uppvärmda som ligger runt 90grader så procentuellt så får man i alla fall mest rent kallvaten i sin burk. Blandningen sker i slangen på väg till akvariet 5gradigt kallvatten och säg 60gradigt hetvatten, hetvattnet blandas redan vid varmvattenberedaren med friskt kallvatten från ca: 90 till 60 grader.
                              Så om jag fyller upp min burk med tempererat vatten typ 23-24grader är mängden hetvatten ganska liten.

                              De e klart eftersträvar man någon sorts totalharmoni i sin burk då vore det bästa att byta en liten skvätt per dag. Själv håller jag Malawi o Tanganyika o i sådana burkar blir det lätt lite överbefolkat.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              • tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

                                #30
                                Ursprungligen postat av nicson
                                Byta 20% eller 50% beror väl på vilken biologisk balans/obalans man har? Har du exempelvis ett nitritvärde på 1mg/l är det en fråga om du vill sänka det till 0,8 eller 0,5mg/l med ditt vattenbyte.

                                Min erfarenhet av svenskt kranvatten är att vi generellt har en fantastisk kvalitet från VV i jämförelse med t ex USA. Problemet är att många av oss har varmvattenberedare med offeranoder i zink eller ännu värre invändig kopparbeklädnad (illa, illa).

                                Valet står således mellan köldchock med rent vatten eller en vältempererad metalljons-chock...
                                Typ av varmvattenberedare är nog inte något problem den är oftast anpassad till vilken vattenkvalitet vi har på vattnet. Eftersom jag själv har en kopparfodrad så finns det förstås en anledning till det och det är att koppar är mest livskraftigt med den typ av vatten jag har, kalkrikt hårdhet 12 och Ph på 7,8. Skulle jag ha ett vatten som var mer surt då skulle det fräta på kopparmanteln förstås, därför är det bättre med emaljerade och zinkanod på vissa ställen i landet. Koppar är inget problem om du har rätt kvalitet på vattnet.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                                Kommentar

                                Arbetssätt...