Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Göran Å
    Innan jag skickade in mitt första kort till fototävlingen i Feb-08 hade jag en lång tid suttit och tittat på tidigare fina kort av alla olika sorters fiskar.

När jag väl hade börjat med min bidrag och kände att detta var kul så fick jag blodad tand för fotografering.

Hade ju mina fotograf förebilder här på forumet såsom Stiffe, Delay,Micke mm.

Nu är det ju bara Stiffe som är kvar av de gamle...

Mina målsättningar med mina tävlingskort är att försöka att skicka in händelsekort (vilket dels är lite svårare än vanliga helsidor) samt att de förhoppningsvis förmedlar något.

Att försöka att komma ifatt Stiffe ang inskickade totala tävlingskort, är på god väg tycker jag.

Att vara öppen med om hur jag fotar och vilken teknik som jag använder. Om någon frågar mig så försöker jag alltid att vara behjälplig. Kanske hjälper jag igång en ny intresserad fiskfotograf.

Annars så håller jag på och delar upp mina fotointressen mellan akvarium och den Svenska djurvärlden.

Hoppas att nästa år kommer att ge mig mer tid för mina intressen efter att under 1års tid hållit på med husrenovering (snart klar).

Kanske man kommer att investera i lite nyare kamerautrustning (vem vet vad tomten kommer med).

Mvh Göran
    Tja du är väl ett levande bevis på hur fort man kan utvecklas som fotograf, att varje månad hinna få in förstklassiga bilder till tävlingen är beundransvärt.
    Tycker det är tråkigt att vissa på forumet tillåts klanka ner på typ dig och Stiffe som hela tiden skickar in bidrag där den ena är bättre än den andra. Ibland undrar jag om inte ni missar poäng bara för att det är så självklart vilka bilder som är era, man röstar med hjärtat(mot dom bästa) istället för med hjärnan. Det är tragiskt isåfall tycker jag(jag vet inte att det är så men man undrar ibland)
    Hoppas du och Stiffe fortsätter skicka in fina bilder till tävlingen utan er medverkan så kanske det rinner ut i sanden.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Om man nu tar fram statistik på t ex Tropheus så vore det trevligt om statistiken var komplett med t ex statistik över hur många Discus som representerats, hur många Scalare...hur många Sebraciklid..hur många Röd Zebra. Först då kan man komma med den statistik som nu redovisats.

Tropheus statistiken är ställd mot alla andra ciklider som varit i tävlingen så då förstår man ju ganska snabbt, om man förstår sig på statistik, hur snedvriden den sammanställningen faktiskt är.

Men...statistik är bra...för man kan manipulera den så att den gynnar ens syfte.

Kommentar

• Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

Ursprungligen postat av StefanL
        Om man nu tar fram statistik på t ex Tropheus så vore det trevligt om statistiken var komplett med t ex statistik över hur många Discus som representerats, hur många Scalare...hur många Sebraciklid..hur många Röd Zebra. Först då kan man komma med den statistik som nu redovisats.

Tropheus statistiken är ställd mot alla andra ciklider som varit i tävlingen så då förstår man ju ganska snabbt, om man förstår sig på statistik, hur snedvriden den sammanställningen faktiskt är.

Men...statistik är bra...för man kan manipulera den så att den gynnar ens syfte.
        Såklart att den är snevriden men jag förväntar mig att du,som förståsigpåare av statistik, snart lägger fram en mer rättvis statistik som gämför arten Röd zebra vs släktet Tropheus

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Ni som tror att utrustningen är viktig kanske har rätt ändå... Kolla här vad en extra megapixel kan göra: http://www.veryfunnypics.com/pics/ge...ges/camera.jpg
          Senast redigerad av Zaphi; 06 October 2010, 08:41.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Ursprungligen postat av Zaphi
            Ni som tror att utrustningen är viktig kanske har rätt ändå... Kolla här vad en extra megapixel kan göra: http://www.veryfunnypics.com/pics/ge...ges/camera.jpg
            Ja nu kommer det att bli tyst i tråden då det visar sig att alla som tycker det är orättvist i fototävlingen även verkar ha väldigt rätt. Vilken skillnad.

Kommentar

• knockout
              Användare
              • July 2008
              • 82

Men smaken är väl som baken även i detta fall?

(en del föredrar vildfångat andra hybrider)
              Senast redigerad av knockout; 06 October 2010, 13:31.

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Har inte NCS en tävlingsledare som bara kan utvärdera allt detta och PUSHA för tävlingen? Jag tror inte på restriktioner, jag tror istället man skall motivera! Motivera folk till att fotografera, motivera folk till att tävla, motivera folk till att utvecklas! Starta en workshop för foto på Ciklidstämman eller dela ut pris till årets fotograf där! Det finns massor man kan göra.

NCS behöver en eldsjäl! Kolla på Ola exempelvis. Han kör ju järnet med tidningen och pushar folk att skriva etc. Jag vet att det är svårt att hitta folk, men faktum är att det är det som krävs. I en förening, även en så stor som NCS, räcker den med EN GUBBE som verkligen, genuint brinner för uppgiften så går det oftast väldigt mycket bättre. Kolla på när Stefan Larsen körde sitt race, då hände det grejer minsann!

Frågan är om någon är sugen på uppgiften?

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Har inte NCS en tävlingsledare som bara kan utvärdera allt detta och PUSHA för tävlingen? Jag tror inte på restriktioner, jag tror istället man skall motivera! Motivera folk till att fotografera, motivera folk till att tävla, motivera folk till att utvecklas! Starta en workshop för foto på Ciklidstämman eller dela ut pris till årets fotograf där! Det finns massor man kan göra.

NCS behöver en eldsjäl! Kolla på Ola exempelvis. Han kör ju järnet med tidningen och pushar folk att skriva etc. Jag vet att det är svårt att hitta folk, men faktum är att det är det som krävs. I en förening, även en så stor som NCS, räcker den med EN GUBBE som verkligen, genuint brinner för uppgiften så går det oftast väldigt mycket bättre. Kolla på när Stefan Larsen körde sitt race, då hände det grejer minsann!

Frågan är om någon är sugen på uppgiften?
                  Håller med dig och har väl så gjort i hela tråden. Men faktum kvarstår att det finns vissa som tycker att tävlingsresultatet är beroende på yttre faktorer som utrustning och möjligheter att fota rätt sorts fiskar. En liten frågelåda skulle ju kunna ge svar om det är många som tycker på det viset. Om det nu är så så får väl den som är ansvarig ta sig an det problemet.
                  Senast redigerad av Mikael W; 06 October 2010, 23:30.

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

I alla tävlingar fungerar vissa bilder rent generellt bättre än andra. I vissa unika tävlingar kan vissa motiv fungera bättre, speciellt om man vet vem som bedömer. Det kommer vi aldrig ifrån och med tiden kanske folk som tävlar lär sig knepen. Det handlar ju om att charma de som röstar, eller hur? Vill man vinna får man väl fota Tropheus, eller vad det nu är som fungerar. Med tiden tröttnar folk på vissa bilder ändå, det där går i vågor.

De som tror att utrustningen spelar roll får väl investera 2000 kr i en begagnad systemkamera. Det bör väl de flesta kunna göra.

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

De som tror att utrustningen spelar roll får väl investera 2000 kr i en begagnad systemkamera. Det bör väl de flesta kunna göra.
                      Jag inte bara tror att den spelar roll för att ta en bra bild med min kompaktkamera verkar ju vara ganska svårt. Visst, det är inte lätt att få till en bra bild men om själva bilden är bra (alltså motivet man har lyckats fånga) men kvaliteten (kamerans begränsningar) suger så tröttnar man ju ganska fort.

Jag har sagt det tidigare, jag tycker inte att det är orättvist att vissa har systemkamera och andra inte. De som inte har det har helt enkelt svårare att få med en bild som har chans att vinna. Det är iaf min uppfattning. Kanske kommer jag att köpa en systemkamera för jag vill verkligen få till bra bilder på mina firrar. Jag blir riktigt inspirerad av att se andras foton här. Det blir ju ganska frustrerande när en del här hävdar att utrustningen inte spelar någon roll alls, sen när man provar så inser man ju ganska snabbt att kameran spelar roll. Och det finns väl olika nivå på kompaktkameror också va?

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Jag inte bara tror att den spelar roll för att ta en bra bild med min kompaktkamera verkar ju vara ganska svårt. Visst, det är inte lätt att få till en bra bild men om själva bilden är bra (alltså motivet man har lyckats fånga) men kvaliteten (kamerans begränsningar) suger så tröttnar man ju ganska fort.

Jag har sagt det tidigare, jag tycker inte att det är orättvist att vissa har systemkamera och andra inte. De som inte har det har helt enkelt svårare att få med en bild som har chans att vinna. Det är iaf min uppfattning. Kanske kommer jag att köpa en systemkamera för jag vill verkligen få till bra bilder på mina firrar. Jag blir riktigt inspirerad av att se andras foton här. Det blir ju ganska frustrerande när en del här hävdar att utrustningen inte spelar någon roll alls, sen när man provar så inser man ju ganska snabbt att kameran spelar roll. Och det finns väl olika nivå på kompaktkameror också va?
                        Klart att utrustningen hjälper en på traven, det är väl det som gör att man sucktar efter bättre prylar, sen vad som är bättre prylar beror på intresse och val av vad man helst fotograferar. Men en hygglig kompakt måste inte ge sämre teknisk kvalitet på en bild i 1000pixlar jämfört med vad en systemkamera gör, men samtidigt är det väl självklart att den halkar efter en system kamera utrustad med micro-objektiv och externa blixtar rent tekniskt. Men rent bildmässigt behöver inte kompakten vara en loser på förhand.
                        Hur än det förhåller sig med alla fördelar man kan ha utav utrustningen så finns det inget som säger att det inte duger med en kompakt för att lyckas. Helt klart krävs det mer tålamod att få till det med en enklare utrustning, men som Gunde brukar säga "ingenting är omöjligt"
                        Senast redigerad av tege; 07 October 2010, 15:12.

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Ursprungligen postat av Erik Österlund

Visst finns det olika nivåer på kompaktkameror. De bästa är helt klart likvärdiga med en bra systemkamera, enda skillnaden är att du inte kan byta ut objektivet.

Men fixar du till ordentligt med ljus, och då menar jag mycket ljus (själv började jag med 2 st 500 W halogen lampor) så kommer det det att bli markant bättre bilder.
                          Även om du investerar i en systemkamera och inte ser till att du har ordentligt med ljus så får du inte mycket bättre bilder för det.

Sen är det vad du ser i sökaren som avgör om en bild blir bra eller inte. Eller med andra ord det gäller att välja tillfället när man knäpper bilden, och då är det inte bara att fisken står i rätt läge.
                          Hur ser det ut runt omkring? Är det en doppvärmare i bakgrunden som stör? Finns det några andra fiskar i närheten som kan tänkas störa, har ofta råkat ut för att en andra fiskar passar på att simma in i bilden när jag knäpper.
                          Är akvarieglaset rengjort både in och utvändigt? Ögat har en bra förmåga att kunna kompensera för såna orenheter, kameralinsen avslöjar dem obarmhärtigt.

Det var några exempel som inte hade med kamerautrustningen att göra.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• endymion

Glöm inte bort att rösta och skicka in nya bilder till nästa månads fototävling.

Kommentar

• Kimmy-
                              Användare
                              • June 2010
                              • 458

Sådär mitt första bidrag är inskickat
                              Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• endymion

Sista dagen att skicka in bilder och att rösta.

Kommentar

Arbetssätt...