Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
    Det speglar väl bara vad folk VILL rösta på?...att säga att de andra bilderna blir orättvist dissade fattar jag inte!
    Inte?

Om en art är populärare bland de som röstar (typ 20 personer eller nått däråt) trots att fotot kanske är sämre än en annan art så är det väl att dissa orättvist?! Fotot på en Blå ciklid var kanske bättre komponerat men pga Tropheus popularitet så får den ändå de bästa rösterna.

Kommentar

• knockout
      Användare
      • July 2008
      • 82

Ursprungligen postat av StefanL
      Inte?

Om en art är populärare bland de som röstar (typ 20 personer eller nått däråt) trots att fotot kanske är sämre än en annan art så är det väl att dissa orättvist?! Fotot på en Blå ciklid var kanske bättre komponerat men pga Tropheus popularitet så får den ändå de bästa rösterna.
      Om det var 200 (i stället för 20) röstande så skulle ilsket röda malawiciklider (kanske) få flest poäng!

Bättre?

Kommentar

• Niklas Olsson
        Användare
        • February 2003
        • 1156

Inte?

Vem bestämmer att fotot "kanske är sämre" då? Bara för att den blå cikliden skulle vara "bättre" komponerad så kanske Tropheusen vinner för att den gör sig bättre på bild (inget jag säger att jag tycker utan bara en tanke) helt enkelt och tilltalar de som röstar? Så KAN det ju vara så att fototekniken (hur dom fångar fisken m.m) som vissa har är det som är hett just nu
        //Niklas

www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Vem bestämmer att fotot "kanske är sämre" då? Bara för att den blå cikliden skulle vara "bättre" komponerad så kanske Tropheusen vinner för att den gör sig bättre på bild (inget jag säger att jag tycker utan bara en tanke) helt enkelt och tilltalar de som röstar? Så KAN det ju vara så att fototekniken (hur dom fångar fisken m.m) som vissa har är det som är hett just nu
          Kanske...men det är inte min teori eller analys.

Kommentar

• Robbe
            Användare
            • February 2003
            • 527

Det är inte personer som ogillar Tropheus som uppmärksammat "problemet" utan det är en iakttagelse på vad som är det vinnande konceptet. Artfoton och Tropheus är det som ofta röstas fram till topplaceringar, vilket gör att andra arter och foton kanske blir orättvist dissade.

Man ska komma ihåg att det antal som röstar är litet vilket gör att spridningen inte blir särskilt stor på vad medlemmar i forumet tycker. Om det då är medlemmar som är förtjusta i Tanganyikaciklider och kanske Tropheus speciellt så förstår man ett foto på Tropheus ligger bra till om övrig kvalitet är liknande konkurrerande foton.
            Vad har du för belägg för detta påstående????
            Stiffe visade ju upp ren fakta på att så inte var fallet

Ursprungligen postat av stiffe
            Lite fakta om den Tropheus dominerande fototävlingen
            2005 var där inget Tropheus foto med i årsfinalen.
            2006 var där 2st Tropheus foton i årsfinalen, varav den bästa som trea.
            2007 var där 3st Tropheus foton i årsfinalen, varav det bästa som nr två.
            2008 var där 3st Tropheus foton i årsfinalen av 22st, varav det bästa som nr två.
            2009 var där 7st Tropheus foton i årsfinalen, varav det bästa som nr sex.
            2010 är där än så länge två och ett halvt Tropheus foto i årsfinalen

Kommentar

• Robbe
              Användare
              • February 2003
              • 527

Jag kollade lite själv bl a på årsfinalen 2009 där det är 7 bilder på troffar med.
              Dom 4 sista placeringarna är bilder på troffar....där är även en artbild på en blå Malawi högre placerad än en actionbild på troffar på placering 7.
              Senast redigerad av Mikael W; 06 October 2010, 22:51.

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Ursprungligen postat av knockout
                Mycket kritik i denna tråd gäller bilder på Tropheus (för många sådana/ för hög kvalité på dessa foton!!!/ för många gillar Tropheus/ och liknande).

Denna typ av kritik är verkligen ett lågvattenmärke. Jag är främst intresserad av Sydamerika men gillar bra bilder, även på Tropheus. Ni som fotar dessa fortsätt snälla, lyssna inte på trådens missriktade kritik. Ni som inte gillar Tropheus eller är allmänt avundsjuka, bli bättre fotografer eller taktikrösta på dåliga foton av annat slag än Tropheus.
                Ja visst är det en liten märklig anledning att klaga på vissa bilder bara för att det är artbilder på troffar, finns inget förbud mot artbilder mig veterligen.
                I år ser jag egentligen bara en månadsvinnare som man verkligen kan kalla en artbild. 2 månadsvinnare innehåller enbart tropheus, 2 månadsvinnare innehåller enbart Tanganicodus och 2 månadsvinnare innehåller enbart Callochromis. Verkar som det finns fler vinnarrecept än att fota tropheus, 10 troffebilder har inte vunnit.
                Har man svårt att acceptera att den som får flest röster vinner kanske man ska avstå att vara med. Men visst vore det trevligare med fler deltagare och fler som röstar, det är väl där skon klämmer som ja ser det, lyckas man locka fler deltagare fotografer/röstare så kan det bli en rolig tävling igen. Men att skriva ner vissa sorters bildtyper här på forumet och påstå att vissa bilder är mindre värda tror jag kan ge bakvänd reaktion på tävlingen.
                Desto högre kvalitet på bilderna desto bättre för tävlingen, anser man inte det kan man väl lika bra lägga ner tävlingen.
                Senast redigerad av tege; 04 October 2010, 22:02.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Niklas Olsson
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1156

Är med i en fotoklubb där jag hört det sägas "nä, jag tycker inte det är någon idé att vara med och tävla för jag har ändå ingen chans att vinna". Resoneras det så här på ciklidforumet tycker jag det är trist för det är ju ändå inte på liv och död detta med fototävlingen. Ett trevligt inslag för folk som tycker om att fota sina fiskar ska det ju vara detta med tävlingen. Ta kort på fisken man tycker om och sen ser man hur det går...vinner den så är ju det kul men gör den det inte så var inte tiden mogen för den helt enkelt eller så är det inte folk som röstat som tycker om just såna bilder den gången.
                  //Niklas

www.nofoto.se
                  Nofoto på Facebook

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Är med i en fotoklubb där jag hört det sägas "nä, jag tycker inte det är någon idé att vara med och tävla för jag har ändå ingen chans att vinna". Resoneras det så här på ciklidforumet tycker jag det är trist för det är ju ändå inte på liv och död detta med fototävlingen. Ett trevligt inslag för folk som tycker om att fota sina fiskar ska det ju vara detta med tävlingen. Ta kort på fisken man tycker om och sen ser man hur det går...vinner den så är ju det kul men gör den det inte så var inte tiden mogen för den helt enkelt eller så är det inte folk som röstat som tycker om just såna bilder den gången.
                    Är man inte med i tävlingen så får man aldrig veta vad och hur andra tycker om sin bild. Det är ju därför det är kul att delta. Bara för att man inte vinner är man inte kass utan det var någon annan som fick fler röster och därför utsågs till vinnare.
                    Anledningen till att jag ledsnat på NCS fototävling är att man aldrig får några kommentarer till sin bild det är ju det man vill höra, bra eller dålig och varför.

Kommentar

• Niklas Olsson
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1156

Håller med till fullo tege...kommentarerna/kritiken tror jag är bland det viktigaste att försöka få upp i antal. Detta kan ske efter röstningen avslutats ifall det påverkar hur andra röstar tror jag. (eller att det är dolt fram till avslutningen iaf.)
                      //Niklas

www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Håller med till fullo tege...kommentarerna/kritiken tror jag är bland det viktigaste att försöka få upp i antal. Detta kan ske efter röstningen avslutats ifall det påverkar hur andra röstar tror jag. (eller att det är dolt fram till avslutningen iaf.)
                        Det är redan idag dolt tills tävlingen är avslutad, men tyvärr är det nästan inga som skriver något. Fegt eller ointresse?
                        Egentligen borde det nästan vara tvång att ge någon sorts kommentar när man röstar men jag tror sånt skrämmer mer än lockar.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ursprungligen postat av tege
                          Ja visst är det ett litet märkligt anledning att klaga på vissa bilder bara för att det är artbilder på troffar, finns inget förbud mot artbilder mig veterligen.
                          I år ser jag egentligen bara en månadsvinnare som man verkligen kan kalla en artbild. 2 månadsvinnare innehåller enbart tropheus, 2 månadsvinnare innehåller enbart Tanganicodus och 2 månadsvinnare innehåller enbart Callochromis. Verkar som det finns fler vinnarrecept än att fota tropheus, 10 troffebilder har inte vunnit.
                          Har man svårt att acceptera att den som får flest röster vinner kanske man ska avstå att vara med. Men visst vore det trevligare med fler deltagare och fler som röstar, det är väl där skon klämmer som ja ser det, lyckas man locka fler deltagare fotografer/röstare så kan det bli en rolig tävling igen. Men att skriva ner vissa sorters bildtyper här på forumet och påstå att vissa bilder är mindre värda tror jag kan ge bakvänd reaktion på tävlingen.
                          Desto högre kvalitet på bilderna desto bättre för tävlingen, anser man inte det kan man väl lika bra lägga ner tävlingen.
                          Haha..ok. Jag orkar inte....

Jag klagar inte...jag analyserar läget som har fått folk att sluta skicka in bidrag och fått folk att sluta rösta.

Jag älskar själv Tropheus så jag mår verkligen inte illa av att se foton på arten om det nu var någon som trodde det.

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Ursprungligen postat av Robbe
                            Jag kollade lite själv bl a på årsfinalen 2009 där det är 7 bilder på troffar med.
                            Dom 4 sista placeringarna är bilder på troffar....där är även en artbild på en blå Malawi högre placerad än en actionbild på troffar på placering 7.
                            Ja med tanke på hur mycket troffebilder det är som deltar, och då oftast av riktigt hög kvalitet så undrar man om det inte är tvärt om. Det är en stor nackdel att tävla med troffebilder.
                            Det kanske finns någon grupp här på NCS som medvetet dissar alla troffebilder
                            Senast redigerad av Mikael W; 06 October 2010, 22:53.

Kommentar

• Göran Å
                              Användare
                              • December 2005
                              • 1295

Innan jag skickade in mitt första kort till fototävlingen i Feb-08 hade jag en lång tid suttit och tittat på tidigare fina kort av alla olika sorters fiskar.

När jag väl hade börjat med min bidrag och kände att detta var kul så fick jag blodad tand för fotografering.

Hade ju mina fotograf förebilder här på forumet såsom Stiffe, Delay,Micke mm.

Nu är det ju bara Stiffe som är kvar av de gamle...

Mina målsättningar med mina tävlingskort är att försöka att skicka in händelsekort (vilket dels är lite svårare än vanliga helsidor) samt att de förhoppningsvis förmedlar något.

Att försöka att komma ifatt Stiffe ang inskickade totala tävlingskort, är på god väg tycker jag.

Att vara öppen med om hur jag fotar och vilken teknik som jag använder. Om någon frågar mig så försöker jag alltid att vara behjälplig. Kanske hjälper jag igång en ny intresserad fiskfotograf.

Annars så håller jag på och delar upp mina fotointressen mellan akvarium och den Svenska djurvärlden.

Hoppas att nästa år kommer att ge mig mer tid för mina intressen efter att under 1års tid hållit på med husrenovering (snart klar).

Kanske man kommer att investera i lite nyare kamerautrustning (vem vet vad tomten kommer med).

Mvh Göran
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Robbe
                                Användare
                                • February 2003
                                • 527

Ursprungligen postat av Göran Å
                                Innan jag skickade in mitt första kort till fototävlingen i Feb-08 hade jag en lång tid suttit och tittat på tidigare fina kort av alla olika sorters fiskar.

När jag väl hade börjat med min bidrag och kände att detta var kul så fick jag blodad tand för fotografering.

Hade ju mina fotograf förebilder här på forumet såsom Stiffe, Delay,Micke mm.

Nu är det ju bara Stiffe som är kvar av de gamle...

Mina målsättningar med mina tävlingskort är att försöka att skicka in händelsekort (vilket dels är lite svårare än vanliga helsidor) samt att de förhoppningsvis förmedlar något.

Att försöka att komma ifatt Stiffe ang inskickade totala tävlingskort, är på god väg tycker jag.

Att vara öppen med om hur jag fotar och vilken teknik som jag använder. Om någon frågar mig så försöker jag alltid att vara behjälplig. Kanske hjälper jag igång en ny intresserad fiskfotograf.

Annars så håller jag på och delar upp mina fotointressen mellan akvarium och den Svenska djurvärlden.

Hoppas att nästa år kommer att ge mig mer tid för mina intressen efter att under 1års tid hållit på med husrenovering (snart klar).

Kanske man kommer att investera i lite nyare kamerautrustning (vem vet vad tomten kommer med).

Mvh Göran
                                Härlig inställning Göran, kanske att du kan smitta av dig även på dom "gamle" då hade det kunnat bli bra tävlingar.

Kommentar

Arbetssätt...