Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av stiffe
    Denna månaden är det 52:a gången som jag deltager i fototävlingen med mina artbilder av Tropheus. Jag har vunnit 4 deltävlingar varav 3 med min sk dåliga utrustning(Canon powershot G5) och en gång med min system kamera och macro objektiv.
    Lite fakta om den Tropheus dominerande fototävlingen
    2005 var där inget Tropheus foto med i årsfinalen.
    2006 var där 2st Tropheus foton i årsfinalen, varav den bästa som trea.
    2007 var där 3st Tropheus foton i årsfinalen, varav det bästa som nr två.
    2008 var där 3st Tropheus foton i årsfinalen av 22st, varav det bästa som nr två.
    2009 var där 7st Tropheus foton i årsfinalen, varav det bästa som nr sex.
    2010 är där än så länge två och ett halvt Tropheus foto i årsfinalen

Enligt mina erfarenheter så tycker jag att det är svårare att vinna med en sk artbild av en Tropheus med eller utan systemkamera, t om lite svårare med system kamera
    Världen är inte alltid så rättvis som den borde, men det är sånt man får leva med. En del, sådana som du står upp ändå och fortsätter att leverera fina bilder, medan förlorarna skriker om att allt är orättvist och det är därför dom inte vinner.

Hoppas du fortsätter att skicka in dina bilder för dom är lite i en klass för sig tycker jag.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Lägg ut en gallup om varför medlemmar inte tycker det är intressant att tävla så får vi alla svar på frågan.
      Senast redigerad av Mikael W; 06 October 2010, 22:46.

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Ursprungligen postat av StefanL
        Lägg ut en gallup om varför medlemmar inte tycker det är intressant att tävla så får vi alla svar på frågan.
        Jag och många medlemmar med mig har redan kommit med massor av anledningar till varför intresset kanske har dalat. Tror inte vi är helt fel ute. Tar styrelsen tag i det så kommer kanske fototävlingen igång igen.
        Senast redigerad av Mikael W; 06 October 2010, 22:46.

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Jag är morronpigg idag. Den 1/10 tittar in på fototävlingsbilderna:
          citat:
          OBS !!! Nytt sätt att rösta sedan 2009. Utse de fem främsta bilderna.
          Tilldela 7 till bästa, 6 till näst bästa, 5 till tredje bästa, 4 till fjärde bästa, 3 till femte bästa.
          Övriga kvarstår på 1. Vid felaktig röstning kommer felmeddelande.

Denna månad har ett tävlingstema: Oktober - Ej klart
          Tema ej publicerat ännu.

Övriga temamånader är: Mars, Juli och Oktober.
          För mer information om kriterier för månadstävling läs här.
          Idag är det den 1:de.
          Det är 27 dagar kvar att rösta. Tävlingen avslutas klockan 23:59 den 27/10

Aktuell tävling

>> Gå till stor visning (1000px) av tävlingsbilder Tävlingen har inte startat ännu !!

slut citat.
          Sen trycker jag på läs här.

Citat:
          Varje månad väljer moderator ut 20 av de foton som kommit in, som sedan deltager i månadstävling.
          Det bidrag som vinner "Månadens bild" går vidare till tävlingen för "Årets bild".
          Under året genomförs tre tematävlingar; Mars, Juli, och September.

Om din bild inte kommit med i uttagningen så kan du försöka igen nästkommande månadstävling.

Senast inlämning av foto är den 27:de kl 23.59 .
          Röstning i en tävling pågår till och med den 27:de kl 23.59.

Tävlingskriterier för deltävling med specifikt tema:

Mars.
          Temat för Mars är hona, alltså en bild som visar enbart en hona

Juli.
          .Temat för Juli är ätande ciklid
          .

September.
          Temat för september är lekbild.
          Slut citat.

Är det jag som är trött eller bara fattar tungt, eller kanske det finns en lättförklarad orsak till antal inskickade bilder.

Kommentar

• Kimmy-
            Användare
            • June 2010
            • 458

Ursprungligen postat av tege
            Jag är morronpigg idag. Den 1/10 tittar in på fototävlingsbilderna:
            citat:
            OBS !!! Nytt sätt att rösta sedan 2009. Utse de fem främsta bilderna.
            Tilldela 7 till bästa, 6 till näst bästa, 5 till tredje bästa, 4 till fjärde bästa, 3 till femte bästa.
            Övriga kvarstår på 1. Vid felaktig röstning kommer felmeddelande.

Denna månad har ett tävlingstema: Oktober - Ej klart
            Tema ej publicerat ännu.

Övriga temamånader är: Mars, Juli och Oktober.
            För mer information om kriterier för månadstävling läs här.
            Idag är det den 1:de.
            Det är 27 dagar kvar att rösta. Tävlingen avslutas klockan 23:59 den 27/10

Aktuell tävling

>> Gå till stor visning (1000px) av tävlingsbilder Tävlingen har inte startat ännu !!

slut citat.
            Sen trycker jag på läs här.

Citat:
            Varje månad väljer moderator ut 20 av de foton som kommit in, som sedan deltager i månadstävling.
            Det bidrag som vinner "Månadens bild" går vidare till tävlingen för "Årets bild".
            Under året genomförs tre tematävlingar; Mars, Juli, och September.

Om din bild inte kommit med i uttagningen så kan du försöka igen nästkommande månadstävling.

Senast inlämning av foto är den 27:de kl 23.59 .
            Röstning i en tävling pågår till och med den 27:de kl 23.59.

Tävlingskriterier för deltävling med specifikt tema:

Mars.
            Temat för Mars är hona, alltså en bild som visar enbart en hona

Juli.
            .Temat för Juli är ätande ciklid
            .

September.
            Temat för september är lekbild.
            Slut citat.

Är det jag som är trött eller bara fattar tungt, eller kanske det finns en lättförklarad orsak till antal inskickade bilder.
            lika rörigt för mig iaf
            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ursprungligen postat av Kimmy-
              lika rörigt för mig iaf
              Skönt att det inte beror på mig.

Sen kan man ju lugnt undra vart är bilderna, eller blir det ingen tävling den här månaden helleeeer!!!!

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Det är tragiskt att se förfallet...för det är inget annat än ett förfall när man inte kan hålla sajten uppdaterad och hålla ordning på saker och ting.

Det är så oerhört många delar runt NCS och ciklid.org att man undrar vad som skett...

Kritik mot föreningens styrelse? Jag har inte viljat kritisera tidigare för jag förstår vilken tid det tar av ideellt arbete att hålla sakerna igång, men detta är oförståeligt och man anar ett organisatoriskt kaos om jag ska vara helt uppriktig.

Som medlem är jag förvånad och besviken. Det känns som endast en sak fungerar just nu och det är Ciklidbladet. Hänger det också på en skör tråd?

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Det är tragiskt att se förfallet...för det är inget annat än ett förfall när man inte kan hålla sajten uppdaterad och hålla ordning på saker och ting.

Det är så oerhört många delar runt NCS och ciklid.org att man undrar vad som skett...

Kritik mot föreningens styrelse? Jag har inte viljat kritisera tidigare för jag förstår vilken tid det tar av ideellt arbete att hålla sakerna igång, men detta är oförståeligt och man anar ett organisatoriskt kaos om jag ska vara helt uppriktig.

Som medlem är jag förvånad och besviken. Det känns som endast en sak fungerar just nu och det är Ciklidbladet. Hänger det också på en skör tråd?
                  Välkommen i klubben.

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Nåja, kaos är kanske att ta i. Men det stämmer att alla de förslag, både om fototävlingen och om hemsidan i övrigt, som kommit in på senaste tid inte ännu är processade och mogna för beslut om vilka vi ska förverkliga. Det är dock under arbete.

Det är självfallet alltid ok att kritisera styrelsen (och andra funktionärer, men kanske då i första hand styrelsen). Och finns det konkret hjälp att få bland medlemmarna är det ytterst välkommet. Jag upprepar här det Ola tidigare skrivit, att vi behöver hjälp av någon/några med kompetens i att programmera för hemsidan eller annan kunskap i t ex webbdesign, SQL, Acess eller nått annat databasprogramspråk som vi skulle kunna ha nytta av samt som har tid att lägga ner ideellt arbete på vår sida.

Vi kunde också ha nytta av nån med kunskap om hur man bygger ett modernt medlemsregister.

Till Ciklidbladet behöver vi framför allt artiklar och fotografier, men även ett par duktiga korrekturläsare och några som hjälper till med att klistra adresslappar mär ett nytt nummer kommer från trycket.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Ursprungligen postat av Mikael W
                      Nåja, kaos är kanske att ta i. Men det stämmer att alla de förslag, både om fototävlingen och om hemsidan i övrigt, som kommit in på senaste tid inte ännu är processade och mogna för beslut om vilka vi ska förverkliga. Det är dock under arbete.

Det är självfallet alltid ok att kritisera styrelsen (och andra funktionärer, men kanske då i första hand styrelsen). Och finns det konkret hjälp att få bland medlemmarna är det ytterst välkommet. Jag upprepar här det Ola tidigare skrivit, att vi behöver hjälp av någon/några med kompetens i att programmera för hemsidan eller annan kunskap i t ex webbdesign, SQL, Acess eller nått annat databasprogramspråk som vi skulle kunna ha nytta av samt som har tid att lägga ner ideellt arbete på vår sida.

Vi kunde också ha nytta av nån med kunskap om hur man bygger ett modernt medlemsregister.

Till Ciklidbladet behöver vi framför allt artiklar och fotografier, men även ett par duktiga korrekturläsare och några som hjälper till med att klistra adresslappar mär ett nytt nummer kommer från trycket.

Är Christian Alfredsson i arbete med det han erbjöd sig att göra eller har det runnit ut i sanden?

Korrekturläsning kan jag göra...om ni behöver hjälp med det.

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Är Christian Alfredsson i arbete med det han erbjöd sig att göra eller har det runnit ut i sanden?

Ja, Christian är på gång.

Jag meddelar Ola att han tar med Dig på korrläsarlistan.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Christian Alfredsson
                          NCS Medlem

• April 2002
                          • 4179

Jag inväntar lite beslut om vad som ska göras. Albin har messat mig och sagt att han ska jobba en del i helgen. Jag inväntar vad han kommer fram till.
                          Christian Alfredsson
                          http://www.zoopet.com
                          http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Christian Alfredsson
                            NCS Medlem

• April 2002
                            • 4179

När det gäller fototävlingen så kan man kanske använda det script som finns på zoopet för röstning: http://www.zoopet.com/tavlingar/rosta.php

Jag har gjort det själv och delar gärna med mig.
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Efter allt snack om utrustningens betydelse, börjar jag helt plötsligt hålla med mer än tidigare.
                              Ska man titta på bilder via skärm måste man ha en skärm som är någorlunda ok. Ett ljust rum och dålig skärm kan få den bästa bilden att likna en urblekt diskhanduk med fiskmotiv. Sitter just nu vid en tillfällig låneskärm......Skrämande vilken skillnad det är.

Kommentar

• Kimmy-
                                Användare
                                • June 2010
                                • 458

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                                Jag inväntar lite beslut om vad som ska göras. Albin har messat mig och sagt att han ska jobba en del i helgen. Jag inväntar vad han kommer fram till.
                                är det designen du håller på med? Kan man få see en liten screen, har hållt på med webdesign för några år sen
                                Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

Arbetssätt...