Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • June 2010
    • 458

Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Grejen är att jag har gett upp innan jag ens börjat eftersom de gångerna jag provat med min kompaktkamera så blir det bara skit. Det var faktiskt lättare att få fram vettiga bilder med systemkameran som jag lånade, ärligt! Men det beror ju som sagt inte på utrustningen utan på mig själv (ironi) .

Men nu ska jag ge det en ärlig chans med min kompakt, eftersom proffsen säger att det ska funka så måste det gå att få till det. Den här gången ska jag satsa mer och inte ge upp
    haha jag hade samma problem innan jag fick inte till några bra bilder med min gammla kompakt kamera, men jag tror att jag hade kunnat få till riktigt bra bilder med den om jag var insatt i kameran nyttjandet av den var ungefär såhär: Åhh det vill jag ha ett kort på på med kameran, ta kort, stänga av kameran och då blire ju inga kanonbilder
    Så jag gick o köpte mig en bra amatörkamera (bra enligt mig) En Olympus E450 när MM sålde dom assabilligt Så jag åkte hem och tänkte att nu får jag till sånna kalasbilder som göran (Gillar starkt hans bilder) Men den besvikelsen jag fick när jag såg mitt resultat var som att få godispapperet istället för godiset

Så när min lillasyster kom på besök så sa jag att det är ngt fel på min systemkamera den vill inte leverera bra kort Tror faktiskt inte jag blivit mer utskrattad av min egna familj xD så hon tog kameran och lyckades få till några Okej bilder, sen rullade det på. Nu har jag märkt att det ger en fördel med extern blixt så det är beställt (billigt skit från kina) funkar för mig på min nivå

Lära sig utrustningen är A och O, det håller jag på med när tid ges
    Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av Zaphi
      Det är givet, men vi skriver ju även detta. Det är klart att en bladare för en kvartsmiljon har bättre upplösning och passar till mode som ofta trycks stort och att en 7D med 8 bps är bättre till fotboll än bladaren. Ingen har sagt något annat.

De lär dock inte spela speciellt stor roll för tävlingsresultatet i ciklid.se fototävling och det är det som denna diskussion handlar om...
      Varför inte? Det är väl exakt samma sak...även om man inte slåss med denna superkvalitet så är det stor skillnad på en kompaktkamera mot t ex Canon 450D...

Om jag tar samma foto med brorsans Canon Ixus mot vad jag tar med min Olympus E-450 så ser jag tydliga skillnader i fotokvalitet så nog fan spelar utrustning roll!

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Det är givet, men vi skriver ju även detta. Det är klart att en bladare för en kvartsmiljon har bättre upplösning och passar till mode som ofta trycks stort och att en 7D med 8 bps är bättre till fotboll än bladaren. Ingen har sagt något annat.

Jag tror vi alla kan enas om att olika kameror är bra på olika saker, men de lär dock inte spela speciellt stor roll om man tittar inom ramen för fotograferandet inför tävlingen på ciklid.se och det är det som denna diskussion handlar om...
        OK då är jag med, det handlar alltså om att olika kameror är anpassade efter vilka bilder man ska ta/använda bilderna till.

Tror du inte då att det även kan ha betydelse för resultatet när man fotar i ett akvarium att ha de inställningsmöjlighetera som en systemkamera har i jämförelse med en kompaktkamera? Att man har möjlighet att ha en extern blixt?

Kommentar

• Kimmy-
          Användare
          • June 2010
          • 458

Ursprungligen postat av StefanL
          Varför inte? Det är väl exakt samma sak...även om man inte slåss med denna superkvalitet så är det stor skillnad på en kompaktkamera mot t ex Canon 450D...

Om jag tar samma foto med brorsans Canon Ixus mot vad jag tar med min Olympus E-450 så ser jag tydliga skillnader i fotokvalitet så nog fan spelar utrustning roll!
          har du en E450 så tror jag inte du använder den rätt!!! Jag tycker jag får till bra bilder med min som garanterat skulle passa i fototävlingen!!!
          Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Ursprungligen postat av deelay

En bra bild behöver rätt kamerautrustning, rätt ljus. rätt motiv. Sedan kan man ju ha olika definitioner på vad en bra bild är.

Glömde en viktig sak.
            Vad man än har för utrustning så måste man lära känna den man har, det kan ofta vara bättre än att köpa en ny om man inte kan den nya.
            Visst håller med, men för det inte sagt att just den dyraste utrustningen är bäst. Absolut inte för tävlingsbilder i 1000pixlar.

Klart man måste kunna hantera sin utrustning, just därför kan det nog vara bättre med inte för avancerade grejor. Just därför kanske inte resultatet måste bli bättre bara för att man köper en systemkamera istället för att fortsätta fota med din kompakt, även om det blir lite roligare då.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av Kimmy-
              har du en E450 så tror jag inte du använder den rätt!!! Jag tycker jag får till bra bilder med min som garanterat skulle passa i fototävlingen!!!
              Jag har precis skaffat den och skickat in ett foto till tävlingen. Diskussionen handlar inte om mina fotokunskaper utan om hur det fungerat i Fototävlingen och hur personer röstat på stereotypa artfoton samt vilken skillnad man kan se på inskickade foton då de tagits med olika utrustning..dvs de tävlar inte med samma förutsättningar. Nej det kan man inte få och det är inte min strävan utan jag ville bara belysa problematiken runt Fototävlingen.

Jag kände mig chanslös (hade en Canon Ixus förut) med att ta bra foton i akvarium, dels pga min egna brist på skicklighet men även kamerans brister för akvariefotografering.

Jag har tidigare haft dessa kameror:

Minolta DiMage Z3
              Nikon D50
              Canon 450D
              Canon Ixus 80IS
              Olympus E-450 (nuvarande)

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Är du med i diskussionen nu igen Stefan? Det känns gött tycker jag!

Det beror i så fall på att du inte vet hur du hanterar kameran, klart man kan ta superbilder med en IXUS! Med lite tålamod och kunskap skulle du kunna producera jättebra akvariebilder med din ixus (se bilden Kjell snackar om). Det kanske är svårare, men visst går det.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Jag klistrade in den här kameran igår, http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=LX1 En simpel kompaktkamera, det roliga är att det sitter samma bildsensor i den här som i tex Görans systemkamera Nikon D300.

Även till många kompaktkameror funkar det med externa blixtar.
                  Senast redigerad av tege; 30 September 2010, 11:14.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    OK då är jag med, det handlar alltså om att olika kameror är anpassade efter vilka bilder man ska ta/använda bilderna till.

Tror du inte då att det även kan ha betydelse för resultatet när man fotar i ett akvarium att ha de inställningsmöjlighetera som en systemkamera har i jämförelse med en kompaktkamera? Att man har möjlighet att ha en extern blixt?
                    Skall du blåsa upp en bild för att täcka en 10 meter lång och 5 meter hög vägg inne på H&M så vore det ganska dumt att använda en mobil till att ta bilden, ja. Skall du fota fotboll så är inte en Hasselblad så smidig, nej.

Vad gäller blixt så kan alla sätta en spot eller annan stark lampa på sitt akvarium, inga problem. Det kan man göra vilken kamera man än använder. Allt handlar om du förstår att du SKALL ljussätta, HUR du ljussätter och att du vet att du får tillräckligt med ljus. Att ha externa blixtar är ingen större fördel, förutom bekvämlighetsmässigt.

Hade jag bara orkat hade jag kunnat visa bra bilder genom att sätta spottar på mitt akvarium, ladda min Rolleicord från 1952 med 6x6-film och framkallat allt själv i lab...men helt ärligt, så orkar jag inte det :/
                    Senast redigerad av Zaphi; 30 September 2010, 11:18.

Kommentar

• Niklas Olsson
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1156

Jag får en känsla som jag hoppas de med "billigare" utrustning INTE får...(har du inte avancerad utrustning så är det ingen idé du ställer upp i tävlingen). Synd ifall folk får den bilden i så fall! Det viktigaste tycker jag är att trigga folk att medverka i tävlingen vilket jag tror börjar med att säga att man inte MÅSTE ha en exklusiv utrustning för att delta utan man kan få till bra bilder med enklare lösningar men med mycket tålamod. Alla måste börja nånstans och det är synd om man inte får den möjligheten tycker jag.
                      Hade detta varit en tävling för att ta fram reklambilden för nästa Volvon så kunde man ha en gallring bland bilderna för att få fram "eliten" men denna tävlingen ser iaf. jag som en kul grej bara.

Och ja...jag är naturligtvis medveten om att för vissa bilder underlättar det självklart med "rätt" utrustning för ändamålet. Sen tycker jag det är kul att handla nytt också
                      //Niklas

www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Är du med i diskussionen nu igen Stefan? Det känns gött tycker jag!

Det beror i så fall på att du inte vet hur du hanterar kameran, klart man kan ta superbilder med en IXUS! Med lite tålamod och kunskap skulle du kunna producera jättebra akvariebilder med din ixus (se bilden Kjell snackar om). Det kanske är svårare, men visst går det.
                        Vilka är det som skickat in bidrag till Fototävlingen? Är det du Viktor som fotograferat i åratal som vet hur man hanterar en kamera eller är det vanliga akvarister som tyckt det varit kul att delta eller att visa sina foton oavsett kvalitet? Efter en stund dör känslan ut när man får dåliga betyg för sina foton och ser att de som vinner är miltals ifrån det som man själv kan uppnå.

Det är skillnader i fotokunskap som avgör tävlingarna men också skillnad i utrustning. Att ens försöka skjuta bort betydelsen av utrustning är riktigt främmande för mig.

Jag citerar Erik Österlunds högst träffande kommentar. "Det är som att en miljonär snackar om att pengar inte är allt".

I övrigt tycker jag att Deelay är mycket träffande i sitt inlägg runt det hela vilket jag tackar för.
                        Senast redigerad av Mikael W; 06 October 2010, 22:40.

Kommentar

• Niklas Olsson
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1156

Efter en stund dör känslan ut när man får dåliga betyg för sina foton och ser att de som vinner är miltals ifrån det som man själv kan uppnå.
                          Se det som en trigger istället för egen utveckling Stefan!
                          //Niklas

www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                            Jag får en känsla som jag hoppas de med "billigare" utrustning INTE får...(har du inte avancerad utrustning så är det ingen idé du ställer upp i tävlingen). Synd ifall folk får den bilden i så fall! Det viktigaste tycker jag är att trigga folk att medverka i tävlingen vilket jag tror börjar med att säga att man inte MÅSTE ha en exklusiv utrustning för att delta utan man kan få till bra bilder med enklare lösningar men med mycket tålamod. Alla måste börja nånstans och det är synd om man inte får den möjligheten tycker jag.
                            Hade detta varit en tävling för att ta fram reklambilden för nästa Volvon så kunde man ha en gallring bland bilderna för att få fram "eliten" men denna tävlingen ser iaf. jag som en kul grej bara.

Och ja...jag är naturligtvis medveten om att för vissa bilder underlättar det självklart med "rätt" utrustning för ändamålet. Sen tycker jag det är kul att handla nytt också
                            Jag vill ha en tävling där skapandet står i centrum och där man får en upplevelse av bilden..en berättelse.

MEN...så har det inte varit på Fototävlingen. Där har det mer och mer resignerats till bildkvalitet och utrustning pga att alla foton tas på liknande sätt (artfoton) och där vissa fotokvaliteter röstas fram mer än andra.

Det är detta som är problemet. Personerna som röstar fokuserar mer och mer på skärpa och färger än på en bild med en berättelse...ett händelseförlopp.

Tropheus har ofta röstats fram som vinnarobjekt och frågan är om inte Tropheusfantaster röstar mer än andra i Fototävlingen? Det är inte mördande mängder med röster inlämnade så man kan ju tolka det som att det är samma personer som röstar om och om igen...

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                              Se det som en trigger istället för egen utveckling Stefan!
                              Jag har inte haft en kamera på en stund och inte heller haft fiskar så jag har börjat nu igen så det känns roligt, men jag förstår de som slutat skicka in bidrag...

Det är ofta samma personer som skickat in bidrag, ofta med liknande motiv och ofta med samma placeringar efter röstningar. Efter en stund blir det slentrian...det är oundvikligt. Ser man sedan att samma personer röstar...om och om igen..så hamnar hela tävlingens fokus in på utrustningen mer än på fotografens skicklighet. Det är min uppfattning om vad som skett.

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

Efter en stund dör känslan ut när man får dåliga betyg för sina foton och ser att de som vinner är miltals ifrån det som man själv kan uppnå.
                                Där har vi väl alla varit och faktum är att den där känslan kommer man nog ha hela livet, kolla bara på de bästa bilderna på photo.net så är det ju som om man vill slänga kameran i sjön. Det är bara att vänja sig och sträva efter att utvecklas.

Det är skillnader i fotokunskap som avgör tävlingarna men också skillnad i utrustning. Att ens försöka skjuta bort betydelsen av utrustning är riktigt främmande för mig.
                                Ok, vill du tro att utrusningen är viktigt, gör det, det kommer inte påverka något annat än din egna utveckling.
                                Senast redigerad av Mikael W; 06 October 2010, 22:41.

Kommentar

Arbetssätt...