Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • June 2010
    • 458

Ursprungligen postat av Zaphi

Men du kanske har rätt om utrustningen. Vi ger Peter Forsberg en billig träklubba så är han kanske inte så bra längre?
    ahha du menar en gubba käpp
    Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Ursprungligen postat av StefanL
      Har man 118 likadana foton så tittar man ju på det som har bäst skärpa, bästa ljus och bästa färgerna och ger det bästa betyget.
      I vilken tävling är det 118 likadana bilder, även om dom liknar varandra så finns det alltid skillnader, om du då väljer ut den bilden med bäst skärpa så är det ju upp till dig du måste ju i så fall tycka att den bästa skärpebilden är bäst. Inget fel i det det är upp till dig.

Men det finns ju inget i hela världen som säger att den bilden är tagen med den utrustning som något kameratest anser vara bäst, skärpa är inte bara kameradata, det kan lika gärna handla om en illusion av friläggning av motiv från bakgrunden, stor bländare litet skärpedjup, bildkunnande hos fotograf mm. mm. Det finns mycket kul att lära sig om foto om man är intresserad av bilder. Prova vettja, istället för att ständigt haka upp dig på utrustningsnivå, foto blir mycket roligare då.
      Senast redigerad av tege; 30 September 2010, 10:27.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av Kimmy-
        haha samma här får ta typ hundratals kort innan jag hittar 1 som man kan jobba vidare med
        Ja sen ska man ju fixa med bilden i efterhand också. Det blir som sagt bara värre och värre när jag redigerar . Men det är som med allt annat, övning ger färdighet. Det skulle behövas någon som visar hur man gör, att läsa sig till hur man gör är ju inte så lätt. Men vi kan kanske dela med av oss av våra försök i bildkritiktråden så kan proffsen hjälpa till att få ordning på oss .

Kommentar

• Kimmy-
          Användare
          • June 2010
          • 458

Jamen sluta nu med att haka dig på småsaker.

Peter Forsberg skulle inte vara lika bra om han inte hade samma utrustning. Han skulle ändå vara riktigt bra då han har talang för ishockey (bollsporter), men även i hockey spelar andra saker in som material, träning, medspelare och tränare.

Detsamma gäller en fotograf. Utrustningen är ett hjälpmedel för fotografen att uppnå den nivå han/hon önskar med sin känsla för bild. Jag skulle tro att en riktigt duktig fotograf i världsklass kan jämföras med en anfallsspelare i fotboll eller ishockey där en del "bara har" känslan och kunskapen att göra mål. Det är som en medfödd kunskap som sitter i benmärgen.

Nu lägger jag ned min del i denna diskussion för det kommer ingenvart.
          håller med dig, men tror att du ska se det såsom att det är inte din utrustning som sätter gränserna det är du själv!
          Om du ger det en chans att lära dig din kamera och kanske börjar leka med bilder i ett redigeringsprogram så kanske resultatet kmr bli bättre änn du förväntar dig
          Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Utrustningen är ett hjälpmedel för fotografen att uppnå den nivå han/hon önskar med sin känsla för bild.
            Ingen kamera, ingen bild. Men du kan uppnå samma nivå med alla kameror (i princip).

Nu lägger jag ned min del i denna diskussion för det kommer ingenvart.
            Tredje gången du säger detta i denna tråd...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

haha samma här får ta typ hundratals kort innan jag hittar 1 som man kan jobba vidare med
              Du låter som vilket fotoproffs som helst, grejen är att när en bild blir bra vill man att nästa ska vara ännu bättre. En på hundra är inget att skämmas över.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kimmy-
                Användare
                • June 2010
                • 458

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Ja sen ska man ju fixa med bilden i efterhand också. Det blir som sagt bara värre och värre när jag redigerar . Men det är som med allt annat, övning ger färdighet. Det skulle behövas någon som visar hur man gör, att läsa sig till hur man gör är ju inte så lätt. Men vi kan kanske dela med av oss av våra försök i bildkritiktråden så kan proffsen hjälpa till att få ordning på oss .
                Själv är jag ju sådan att är det nu ngt jag vill. som tex att fota fina kort, så brukar jag kunna sitta och pilla med det i timtal tills man får en hum om det sen blir allt bara lättare o lättare
                Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kimmy-
                  Användare
                  • June 2010
                  • 458

Ursprungligen postat av tege
                  Du låter som vilket fotoproffs som helst, grejen är att när en bild blir bra vill man att nästa ska vara ännu bättre. En på hundra är inget att skämmas över.
                  Nää här skäms vi inte man måste ju börja någon stans ju mera man fotar ju mera chanser till bra kort
                  Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kimmy-
                    Användare
                    • June 2010
                    • 458

Hahahaha kom precis på ett bra citat från den käre Gunde Svann: "INGENTING ÄR OMÖJLIGT!"
                    Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Jamen sluta nu med att haka dig på småsaker.

Peter Forsberg skulle inte vara lika bra om han inte hade samma utrustning. Han skulle ändå vara riktigt bra då han har talang för ishockey...
                      Att säga att Peter Forsberg har "talang" för hockey är årets underdrift! Han skulle vara "riktigt bra" skriver du? Haha... Jag kan påstå att han skulle vara lika bra, kanske 99,5%, men ok, vill du haka upp dig på detaljer så...

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Klart utrustning påverkar resultatet. Varför skulle det annars finnas kameror för 250 000 som många proffs använder? varför kör dom inte ne nikon D90 isf? Skillnaden kan vara enorm på vad dessa olika kameror kan prestera.
                        I Sverige är det fult att prata om utrustning oavsett branch verkar det som eftersom i Sverige är det bara personlig skill som kan avgöra, utomlands resonerar man ofta lite annorlunda enligt min erfarenhet.

Vissa kameror är bättre i vissa lägen och vissa i andra precis som med en del annan teknisk utrustning.

Att fråga efter utrustning när man ser något man gillar är en sundhetstecken, skrattar man åt en sådan fråga så är det nog mest för att man inte tycker man får samma erkännande som sin utrustning vilket jag kan förstå men man bör komma över det =)

En bra bild behöver rätt kamerautrustning, rätt ljus. rätt motiv. Sedan kan man ju ha olika definitioner på vad en bra bild är.

Zaphi
                        Vi ger Peter Forsberg en billig träklubba så är han kanske inte så bra längre?

Han kommer att vara precis lika bra men resultatet kommer säkerligen bli annorlunda.

Jag tävlade en del i slalom som liten och nya skidor gjorde stor skillnad i resultatet.

Glömde en viktig sak.
                        Vad man än har för utrustning så måste man lära känna den man har, det kan ofta vara bättre än att köpa en ny om man inte kan den nya.
                        Senast redigerad av deelay; 30 September 2010, 10:35.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Själv är jag ju sådan att är det nu ngt jag vill. som tex att fota fina kort, så brukar jag kunna sitta och pilla med det i timtal tills man får en hum om det sen blir allt bara lättare o lättare
                          Grejen är att jag har gett upp innan jag ens börjat eftersom de gångerna jag provat med min kompaktkamera så blir det bara skit. Det var faktiskt lättare att få fram vettiga bilder med systemkameran som jag lånade, ärligt! Men det beror ju som sagt inte på utrustningen utan på mig själv (ironi) .

Men nu ska jag ge det en ärlig chans med min kompakt, eftersom proffsen säger att det ska funka så måste det gå att få till det. Den här gången ska jag satsa mer och inte ge upp

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ursprungligen postat av Zaphi
                            Att säga att Peter Forsberg har "talang" för hockey är årets underdrift! Han skulle vara "riktigt bra" skriver du? Haha... Jag kan påstå att han skulle vara lika bra, kanske 99,5%, men ok, vill du haka upp dig på detaljer så...
                            Foppa har inte varit lika bra på länge Viktor...varför? Jo för att han har haft skadeproblem och genom detta fått problem med utrustningen (skridskor).
                            Senast redigerad av Mikael W; 06 October 2010, 22:38.

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Ursprungligen postat av deelay
                              Klart utrustning påverkar resultatet. Varför skulle det annars finnas kameror för 250 000 som många proffs använder? varför kör dom inte ne nikon D90 isf? Skillnaden kan vara enorm på vad dessa olika kameror kan prestera.
                              Det är givet, men vi skriver ju även detta. Det är klart att en bladare för en kvartsmiljon har bättre upplösning och passar till mode som ofta trycks stort och att en 7D med 8 bps är bättre till fotboll än bladaren. Ingen har sagt något annat.

Jag tror vi alla kan enas om att olika kameror är bra på olika saker, men jag hävdar bestämt att det lär inte ha spela någon om man tittar inom ramen för fotograferandet inför tävlingen på ciklid.se och det är det som denna diskussion handlar om, speciellt med tanke på att visa vill säga att tävlingen är något orättvis på grund av utrustningen.
                              Senast redigerad av Zaphi; 30 September 2010, 11:04.

Kommentar

• Erik Österlund
                                Användare
                                • January 2005
                                • 3788

Något som blir lite intressant när man pratar om utrustningens betydelse eller inte är ju som sagt varför man köper en kamera för samma pengar man kan köpa en bil för om det är helt onödigt. Vad är det som får utvecklingen att gå framåt inom fotoutrustning om de bästa bilderna är tagna på 50 talet? Är det bara för att underlätta för fotografen i form av att man inte behöver ta lika många bilder för att få fram en bra bild eller vad?

Kommentar

Arbetssätt...