Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ursprungligen postat av tege

Konkurens skapar och driver utveckling annars vore det väl tråkigt om det jämnt var tio oskarpa bilder att rösta på.
    Kanonskärpa, kanonfärg och bra ljus går att trolla fram i vilken utrustning du vill, det är din egen fantasi som sätter gränserna.
    Huvudet på spiken, eller vad det nu heter...
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Ursprungligen postat av StefanL
      Fortsätt gärna diskutera Fototävlingen och varför inte skicka in ett varsitt bidrag nu när ni visar så stort intresse?

Jag har förklarat mig nu och jag tycker det räcker.
      Nej, det har du inte...men jag tror att vi får svaret så småningom ändå.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Detta är en jämförelse mellan två systemkamerors kvalitet på Jpeg formatet och hur de skiljer sig...

The recent boom in DSLR sales has seen all the major manufacturers adding bulked-up or stripped-down entry level models, repositioning their offerings to make sure that anyone willing to put up with the size and weight of a DSLR will look at one of their models. The whole thing has often left existing DSLR owners a little lost - 'why isn't there a direct replacement for my camera?' - but has undoubtedly meant there are many more attractive, accessible cameras on the market just waiting to entice first-time DSLR owners.

Man ser skillnader och det är dessa skillnader jag pratar om...inget annat!

Sätt sedan en Nikon D5000 mot en mobilkamera eller en kompaktkamera och ta samma foto och påstå sedan att utrustning inte har någon betydelse.

Det är detta jag menar...och det är denna effekt jag anser att Fototävlingen haft pga att det blivit så sterilt med artfoton och ofta artfoton på Tropheus, vilket gör att man röstar på fotot med bästa bildkvalitet och kanske inte alls det med bästa "bildberättelsen".

Jag har röstat...jag har deltagit. Jag är en glad amatör som inte vet så jäkla mycket om foto, men jag diskuterar här med personer som har fotograferandet nära sitt hjärta och som en stark hobby. Alla är jag övertygad om har bra kamerautrustning och ser på sitt fotograferande på ett helt annat sätt än en vanlig kille/tjej som lånat sin kompis kompaktkamera eller tagit foto med sin mobil. Kanske sitter dom med en gammal systemkamera som farsan haft liggande på hyllan länge och som håller medioker kvalitet.

Jag ger mig inte i denna fråga...utrustning har betydelse..men det är inte det viktigaste utan där är givetvis skickligheten som fotograf mer vägande. I Fototävlingen har det inte varit så enligt mig utan det har resignerats till artfoton och då på t ex Tropheus. Mycket pga lågt deltagande och att samma personer tävlat om och om igen.
        Det är skillnad på bildkvalitet och kameradata.

Vill vi ha en fototävling så måste det få vara just en fototävling, annars blir det något annat. "sämsta bilden" "Kornigast" "gråast"
        Vi visar bara bilder som är förminskningar från vad kamerorna klarar av och just därför handlar det inte om vad kamerorna klarar av och sånna här jämförelsetester betyder inte så mycket för en bild i bara 1000pixlar.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Jag ger mig inte i denna fråga...utrustning har betydelse..men det är inte det viktigaste utan där är givetvis skickligheten som fotograf mer vägande. I Fototävlingen har det inte varit så enligt mig utan det har resignerats till artfoton och då på t ex Tropheus. Mycket pga lågt deltagande och att samma personer tävlat om och om igen.
          Här har du en bra poäng!!
          Att det har stagnerat till artfoton kan bero på de som röstar. Det räcker helt enkelt med artfoton för att vinna, och då är det de som röstar som fäller avgörandet.

Har själv någon gång försökt med lite mer "konstnärlig" utformning på bilden.
          Tog en väldigt mörk bild på en guldsöm där bara den röda sömmen i fenorna samt de iriserande prickarna lyste upp ordentligt. Den hamnade långt ned på listan
          (dock så har jag för mig att jag fick positiv kritik från dig, och sånt värmer).

Likadant med en managuense, också långt ned på listan.

Jag hade tidigare ett förslag där man kunde invitera de som har foto som yrke att bedöma bilderna och komma med konstruktiv kritik. Tror att det hade blivit andra bilder som hade vunnit i så fall.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Ursprungligen postat av jinnarparen
            Nej, det har du inte...men jag tror att vi får svaret så småningom ändå.
            Vad är det du inte förstår..eller inte vill förstå?

Du skriver "Huvudet på spiken" om tege´s kommentar och det är föga förvånande för han har rätt generellt sett.

MEN INTE när det gäller Fototävlingen på ciklid.org!

Där har konkurrensen varit svag, fotona stereotypa..vilket lett till en bakvänd utveckling där hela tävlingen resignerats till bildens kvalitet mer än fotots syfte eller berättelse. En skarp bild på en Tropheus med rätt ljus har sopat banan med foton som kanske haft mer att berätta och fotografiskt sett varit mer spännande.
            Varför?

Av den simpla anledningen att det är amatörer som skickat in de flesta bidragen med relativt låg kvalitet och stött på motstånd från medlemmar med betydligt större fotointresse och bättre utrustning.
            De som röstat på fototävlingen har med största sannolikhet inte varit de hugade fotoexperterna som besöker sajten utan mer de glada amatörerna som skickat in sina bidrag av mindre kvalitet...

Jag röstar på ett foto som har en berättelse, en mening i fotot mer än ett foto som är bättre rent bildtekniskt. Har alla gjort det? Nej...inte enligt min mening. Där har foton med bättre skärpa, bättre ljus och uppenbart synlig högre bildkvalitet vunnit. Artfoton på t ex Tropheus har legat högt i topp...

Detta är min syn på det hela och jag viker mig tyvärr inte så ni får såga mig hur mycket ni vill. Jag var med och startade Fototävlingen och var delansvarig för den initialt samt att jag har följt den under den här tiden. Jag anser mig ha ganska bra koll på vad som skett och vilken utveckling vi haft på tävlingen.

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Ursprungligen postat av tege
              Kanonskärpa, kanonfärg och bra ljus går att trolla fram i vilken utrustning du vill,
              Det tror jag inte så värst mycket på!
              Men fixa denna bild, så den får kanonskärpa, och tala om vilken utrustning du använder, så är jag evigt tacksam! Ungefär 50% av mina bilder blir oskarpa. Förmodligen för att mitt objektiv inte är bra.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• tricoti
                Användare
                • June 2009
                • 249

Håller med,givetvis är det så att en bild på en fisk som gör utfall emot en annan för att exvis, mota bort denne från sina ägg.En betydligt "bättre" bild än en bild på en ensam frisimmandefisk. Eller fiskbilden ovan..Men Wilhelm,du har ju kanon skärpa på sanden! Man kan inte få allt.
                Senast redigerad av tricoti; 29 September 2010, 11:59.

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Men fixa denna bild, så den får kanonskärpa, och tala om vilken utrustning du använder, så är jag evigt tacksam! Ungefär 50% av mina bilder blir oskarpa. Förmodligen för att mitt objektiv inte är bra.
                  ...eller att du sitter för nära (det ser faktiskt ut så, då stjärten är mer i fokus än huvudet), har för lång slutartid, har för kort skärpedjup för att hela fisken skal bli skarp, autofokus fokuserar på fel ställe eller har svårt att överhuvudtaget fokusera då det inte finns något att fokusera på. Jag har själv märkt att när jag försöker ta en bild på en enfärgad fisk ( t ex min röda citrinellumhona) och lägger fokus mitt på kroppen så blir det ibland problem, det är ju bara rött där. Lägger jag fokus på ögat eller på kanten av kroppen istället så blir det bättre.
                  Senast redigerad av jinnarparen; 29 September 2010, 12:05.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Högre bildkvalitet har nog lite olika betydelse för oss. Vi föredrar olika saker i bilder och röstar därefter. Hur du röstar måste varken vara rätt eller fel, det handlar om tycke och smak.

Visst vore det bra mycket roligare om någon eller några kunniga kunde ge lite bra kritik till bilderna, det skulle i sin tur kanske lära många lite bildseende och dom som röstar kanske till slut lär sig lite mer och vinnarna kanske skulle bli lite annorlunda mot idag.

Men blanda inte in utrustningens betydelse, ska vi ha en fototävling då måste utrustningen vara fri, annars blir det bra konstigt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Kontentan av fototävlingen på ciklid är uppenbarligen
                      1/ Nästan ingen skickar in
                      2/ och de som ändå skickar in har för bra kameror
                      3/ samt skickar in fel foton
                      4/ Folk röstar som kråkor
                      5/ Det är en röra av varierande info om fototävlingen
                      6/ Styrelser tycker inte att fototävlingen är prioriterad så det lär fortsätta som det är

Jag la in ett förslag på förbättringar tidigare i tråden som ingen vill diskutera utan det enda som diskuteras är utrustningen.

Så uppriktigtigt sagt - lägg ner skiten. Som det är nu är det ändå bara dålig reklam för NCS.

För min del tackar jag för mig i denna diskussion och jag tänker för min del garanterat inte heller i fortsättningen att delta med foton i tävlingen eller ens att rösta.

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Du har ju kanonskäpa på väggen bakom fisken, antingen är det fel på autofocusen eller så har du själv missat att ställa den rätt.

Vi kan ju inte ha en tävling för trasiga kameror?

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Vad är det du inte förstår..eller inte vill förstå?

Du skriver "Huvudet på spiken" om tege´s kommentar och det är föga förvånande för han har rätt generellt sett.

MEN INTE när det gäller Fototävlingen på ciklid.org!

Där har konkurrensen varit svag, fotona stereotypa..vilket lett till en bakvänd utveckling där hela tävlingen resignerats till bildens kvalitet mer än fotots syfte eller berättelse. En skarp bild på en Tropheus med rätt ljus har sopat banan med foton som kanske haft mer att berätta och fotografiskt sett varit mer spännande.
                          Varför?

Av den simpla anledningen att det är amatörer som skickat in de flesta bidragen med relativt låg kvalitet och stött på motstånd från medlemmar med betydligt större fotointresse och bättre utrustning.
                          De som röstat på fototävlingen har med största sannolikhet inte varit de hugade fotoexperterna som besöker sajten utan mer de glada amatörerna som skickat in sina bidrag av mindre kvalitet...

Jag röstar på ett foto som har en berättelse, en mening i fotot mer än ett foto som är bättre rent bildtekniskt. Har alla gjort det? Nej...inte enligt min mening. Där har foton med bättre skärpa, bättre ljus och uppenbart synlig högre bildkvalitet vunnit. Artfoton på t ex Tropheus har legat högt i topp...

Detta är min syn på det hela och jag viker mig tyvärr inte så ni får såga mig hur mycket ni vill. Jag var med och startade Fototävlingen och var delansvarig för den initialt samt att jag har följt den under den här tiden. Jag anser mig ha ganska bra koll på vad som skett och vilken utveckling vi haft på tävlingen.
                          Men då är det inte fel på de som har bättre utrustning utan de som röstar.
                          De röstande tittar på fel saker och då är det inte utrustningen som vi skall angripa utan de som röstar. För de ser ju inte vad fotografen vill få fram.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Jag är för en jury av fotokunniga som avgör det hela utefter månadens kriterier. De fotokunniga finns ju på NCS och borde inte ta så väldigt mycket tid i anspråk.

Zaphi och Micke är ju naturligtvis givna jurymedlemmar. Det är ju en fototävling, varför inte i det fallet också utöka till allt möjligt, inte bara akvaristik, vissa månader?

Mvh Jari

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Kontentan av fototävlingen på ciklid är uppenbarligen
                              1/ Nästan ingen skickar in
                              2/ och de som ändå skickar in har för bra kameror
                              3/ samt skickar in fel foton
                              4/ Folk röstar som kråkor
                              5/ Det är en röra av varierande info om fototävlingen
                              6/ Styrelser tycker inte att fototävlingen är prioriterad så det lär fortsätta som det är

Jag la in ett förslag på förbättringar tidigare i tråden som ingen vill diskutera utan det enda som diskuteras är utrustningen.

Så uppriktigtigt sagt - lägg ner skiten. Som det är nu är det ändå bara dålig reklam för NCS.

För min del tackar jag för mig i denna diskussion och jag tänker för min del garanterat inte heller i fortsättningen att delta med foton i tävlingen eller ens att rösta.
                              Den här tråden har ju blivit mycket av en diskussionstråd om utrustningens betydelse.
                              skulle vi inte kunna öppna en tråd till där vi bara lägger in de förslag som vi har, bannlys kommentarerna för elller emot, utan bara förslagen.
                              Dessa förslag är riktade till styrelsen och sen får de göra något åt dem.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Varför kan inte någon eller några medlemmar ge sin tid till att strukturera upp Fototävlingen och hjälpa till att styra den åt rätt håll?

Det finns ju så många duktiga fotografer här och som har så bra synpunkter runt ämnet att det skulle vara inspirerande om någon tog tag i det som har en bra inställning till fotografering och tävlingsformer.

Anledningen till att det lågprioriteras stavas nog "manstimmar till ideellt arbete". Föreningen har helt enkelt inte medlemmar som kan ge sin tid till diverse arbete för sajten eller föreningen, vilket naturligt leder till behov av hårdprioritering när så många saker behöver struktureras upp för tillfället.

Kommentar

Arbetssätt...