Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av jinnarparen
    Denna bild på friedrichstahliiparet http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=464 är tagen med en enkel digital kompaktkamera (Nikon Coolpix 885, 3Mpixel).
    Tycker själv att skärpan är bra och att det är ordentligt med ljus, så det går alltså att ta bra bilder även med en begränsad utrustning.
    Snyggt och bra skärpa, men jag hade inte röstat på det fotot pga tegelröret. Onaturlig inredning drar jag alltid av för

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Angående priser, tycker jag att det ska delas ut 1:a, 2:a och 3:e pris varje månad,
      Då känns det inte så hopplöst att komma på tredje plats varenda gång!
      Priserna får gärna skänkas av rabattaffärerna!
      Sedan ett tröstpris till den som deltagit flest ggr och haft den genomsnittliga sämsta placeringen.
      Och sedan så tycker jag att det är enklast att komma ihåg den sista i månaden istället för den 27:e !
      Vet inte om det är priserna som är det avgörande - jag tror att en proffesionell kommentar på varje foto om hur man skall bära sig åt för att fotot skall bli bättre vore mycket mer värdefullt.

På Zoopet får i varje omgång vinnaren ett pris, dessutom så delas det ut ett tröstpris (samma som vinnarpriset) bland de övriga som deltagit i varje månad. Visst folk blir glada om de vinner, men jag tror nog ändå att dessa priser har marginell betydelse för om man skall delta eller inte.
      Positiva och nyttiga kommentarer är oerhört mycket viktigare

Kommentar

• Kimmy-
        Användare
        • June 2010
        • 458

Haha.. Jag kan ju lätt påstod att jag var inne på stefans spår innan, med att det skulle vara tex lättare att ta snygga kort med en systemkamera så när mediamarkt skickade ut en för 1990:- så slog jag till direkt Men inte blev det bättre bilder Så ringde min lillasyster som studera media inriktning foto, som har fått vara här och lära mig först och främst vissa vissentliga funktioner så nu tränar jag för fullt och exprimenterar men inte nöjd med mina resultat men syrran får till det skitbra så det finns i kameran så nu gäller det bara att behärska kameran och använda ALLT rätt för att få till bra bilder.

Sen dom som har "bra" utrustning är kanske inte så förvånansvärt att dom vinner för ju dyrare utrustning du använder ju större intresse har man, och då har man ju mer kunskap osv.
        Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Snyggt och bra skärpa, men jag hade inte röstat på det fotot pga tegelröret. Onaturlig inredning drar jag alltid av för
          Hade inte heller röstat på det , man lär sig med tiden...

Men faktum är att det hjälpte mig att få rätt på vitbalansen då jag tog bilden och det var svårt att få fiskarna att vara någon annanstans för de hade ägg i röret.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av Kimmy-

Sen dom som har "bra" utrustning är kanske inte så förvånansvärt att dom vinner för ju dyrare utrustning du använder ju större intresse har man, och då har man ju mer kunskap osv.
            Håller med.....kom ihåg när jag började fota lite fiskar, gud vad jag slet med min systemkamera. Vet inte hur mycket dåliga bilder jag lyckades ta.
            Inte förrän jag tog med kameran till delay och fick några grundlektioner och såg vad han lyckades ta med min billiga systemkamera (2900:- med kit-objektiv) Om man inte har ett stort intresse för foto så kommer man aldrig att lyckats med att ta bra foton och det gäller även akvariefoto.

/Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
              Vi i styrelsen följer med diskussionen här i sak, och tar upp de ideer och önskemål ni framför, och så ser vi vad som är bra att genomföra. Vi försöker göra det på ett strukturerat sätt, och som Stefan skrev tidigare, just nu prioriterar vi annat, t.ex. en större förnyelse av hemsidan, med bla. betalknapp för medlemsavgiften och donationer.
              Nåväl om det nu skall ändras något till nästa års fototävling så bör det ju faktiskt tas upp redan nu så om du skriver "just nu prioriterar vi annat" så innebär det i praktiken att kräftgången kommer att fortsätta.
              Men det är ju bra att du ändå (även om det är indirekt) ger ett besked om att fototävlingen inte prioriteras så slipper man spilla tid på den i fortsättningen.

Apropå röran i fototävlingen.
              På Första sidan står det "Rösta bidrag för September. 2 dagar kvar av tävling." Konstig svenska och klickar man på länken så blir det ännu konstigare för då står det "Tävlingen är avslutad för denna månad. Välkommen åter att rösta kommande månad."

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Även om alla på snudd fick ryggskott av att jag sa att utrustning hade betydelse så har en del helt plötsligt pratat om att blixt är bra att ha om man ska ta foto på fiskar. Jag ser en svag antydan om att det ger en fördel att fotografera med blixt och systemkamera mot att ha en vanlig kompaktkamera...

Trevligt att se att någon ändå nämner att utrustning har någon betydelse. Det räcker för mig. Tack.

Kommentar

• Kimmy-
                  Användare
                  • June 2010
                  • 458

Ursprungligen postat av StefanL
                  Även om alla på snudd fick ryggskott av att jag sa att utrustning hade betydelse så har en del helt plötsligt pratat om att blixt är bra att ha om man ska ta foto på fiskar. Jag ser en svag antydan om att det ger en fördel att fotografera med blixt och systemkamera mot att ha en vanlig kompaktkamera...

Trevligt att se att någon ändå nämner att utrustning har någon betydelse. Det räcker för mig. Tack.
                  Håller med dig om att rätt utrustning ger ju dig fler tillfällen att få till bra kort!
                  (enligt mig iaf)
                  Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Ljus i form av blixt eller belysning spelar ingen roll men det är en förutsättning vid akvariefotografering.

/Johan
                    Senast redigerad av Johan F; 28 September 2010, 21:36.
                    3000 liter med Tropheus
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Ursprungligen postat av Johan F
                      Ljus i form av blixt eller belysning spelar ingen roll men det är en förutsättning vid akvariefotografering.

/Johan
                      Det gäller väl all fotografering i så fall. Viktigt är också att ha tillgång till ett akvarium och lite fisk, det är väl det som skiljer akvariefotografering från vanligt foto?
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Nåväl om det nu skall ändras något till nästa års fototävling så bör det ju faktiskt tas upp redan nu så om du skriver "just nu prioriterar vi annat" så innebär det i praktiken att kräftgången kommer att fortsätta.
                        Men det är ju bra att du ändå (även om det är indirekt) ger ett besked om att fototävlingen inte prioriteras så slipper man spilla tid på den i fortsättningen.

Apropå röran i fototävlingen.
                        På Första sidan står det "Rösta bidrag för September. 2 dagar kvar av tävling." Konstig svenska och klickar man på länken så blir det ännu konstigare för då står det "Tävlingen är avslutad för denna månad. Välkommen åter att rösta kommande månad."
                        Javisst är det skönt med klara besked, bara att strunta i tävlingen i ett par år till. Tycker inte arbetsinsatsen borde vara så stor för att åtminstone få texten rätt på dom sidor som har med tävlingen att göra.
                        Lite tragiskt faktiskt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Jepp det underlättar helt klart om man har en kamera när man skall fota

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av tege
                            Det gäller väl all fotografering i så fall. Viktigt är också att ha tillgång till ett akvarium och lite fisk, det är väl det som skiljer akvariefotografering från vanligt foto?
                            Nja, akvarier finns det i affärer, på offentliga akvarium, mässor etc etc. så det är inte så viktigt

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Ursprungligen postat av tege
                              Om man inte är ute efter för att ta stjärnbilder
                              3000 liter med Tropheus
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Visst har utrustningen betydelse, men mest för sitt eget välbefinnande tror jag.
                                Klistrar in 3 länkar till lite ytterlighetskameror. Vad som sen är en bra kamera eller dålig kamera är nog helt upp till användaren att avgöra.
                                Helt klart är nog att det inte går att klassifisera utrustningsnivå till en fototävling, men det är vi väl alla överens om vid det här laget.

Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!

Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!

I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!
                                Senast redigerad av tege; 29 September 2010, 08:47.

Kommentar

Arbetssätt...