Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • June 2010
    • 458

Ursprungligen postat av StefanL
    Man vill inte säga det....men när man ser delar av ciklid.org och forumet så känns det som en båt på drift utan kapten eller någon besättning alls.

Det börjar bli dags att styra upp skutan nu...

Har man inte tid med vissa avdelningar så släck ned dom..ta några steg tillbaka och fokusera på rätt saker...vilket enbart kommer stärka föreningen i längden. Att hålla på med saker som känns inaktuella och som inte har stöd hos medlemmarna känns väldigt främmande och energi läggs på fel ställen i föreningen och på sajten.

Det enda som just nu verkar fungera är Ciklidbladet och det verkar som att alla andra gömmer sig bakom föreningens flaggskepp.
    förstår lixom inte varför göra allt till en så stor grej! Och nu antar jag att du menar att fototävlingen är så krävande att det bör läggas ner?
    Det behöver inte vara så kompliserat! Dom som tar kort och skickar in tycker ju om att ta kort och visa upp och jag tror många så som mig tycker om att kolla på fina bilder!

Priser osv som kommit upp tidigare inlägg, är ju inte nödvändigt om man inte vill lägga ner tid på denna delen av föreningen men enligt mig så tror jag inte det skulle vara priser som lockar, det roliga med det är att man kan få lite bekräftelse och uppskattning av observatörer på sina foton! Tror denna tävlingen har en viss påverkan, utan man kanske märker det! Det ger ju en bild på det mellan all denna text.
    Senast redigerad av Kimmy-; 28 September 2010, 11:41.
    Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av Kimmy-
      förstår lixom inte varför göra allt till en så stor grej! Och nu antar jag att du menar att fototävlingen är så krävande att det bör läggas ner?
      Det behöver inte vara så kompliserat! Dom som tar kort och skickar in tycker ju om att ta kort och visa upp och jag tror många så som mig tycker om att kolla på fina bilder!

Priser osv som kommit upp tidigare inlägg, är ju inte nödvändigt om man inte vill lägga ner tid på denna delen av föreningen men enligt mig så tror jag inte det skulle vara priser som lockar, det roliga är med det att man kan få lite bekräftelse och uppskattning av observatörer på sina foton! Tror denna tävlingen kan ha stor påverkan utan man vet om det! Det ger ju en bild på allt mellan all denna text.
      Fototävlingen är bara en del av en hel räcka problem som föreningen står inför och frågan är om Fototävlingen är den del som borde prioriteras. De som arbetar ideellt med föreningen har säkert massor att göra och jag tror att anledningen till att föreningen på vissa delar helt tappat fäste beror på tidsbrist och engagemang.

Man kan prata hur mycket man vill och man kan spotta fram ideer i massor men det är handling som ger resultat. Frågan är helt enkelt om föreningen har tid att "rädda fototävlingen" eller om de bör släppa den biten och koncentera sig på det som verkligen behöver uppmärksamhet...dvs föreningen i stort och forumet specifikt.

Det handlar om prioriteringar för att få saker att fungera. Som det är nu så är det så många saker som känns eftersatta att det är omöjligt för de ideellt engagerade att styra upp det inom rimlig tid. Då får man helt enkelt ta några steg tillbaka och fokusera på de absolut viktigaste detaljerna.

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Varje dag skickas många bilder in till forumets olika avdelningar.
        Så om alla de som lägger upp bilder i forumet passar på att skicka in bilder till fototävlingen,så skulle det bli en hel del att rösta på!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Varje dag skickas många bilder in till forumets olika avdelningar.
          Så om alla de som lägger upp bilder i forumet passar på att skicka in bilder till fototävlingen,så skulle det bli en hel del att rösta på!
          Säger inte det massor?

Man gillar att visa upp foton på sina fiskar och allt som har med sitt intresse att göra när det är fritt att ladda upp foton, men när det kommer till Fototävlingen så är det väldigt få som skickar upp något alls...?
          För mig säger det en hel del.

Jag tror också att konkurrensen förstört intresset hos glada amatörer då de vet att deras foton aldrig kan vinna för att det är av halvtaskig kvalitet. Folk drar sig för att tävla med foton som inte håller "standard"...

Det blir inte rättvis tävling om en del bidrag är tagna med mobiltelefon medans en annan sitter med Canon 550D med värsta macro objektivet. Det säger sig självt vem som vinner tävlingen...
          Sedan har vi ju även det som en del påpekat..misstänksam röstning där t ex Tropheus får höga betyg bara för att det är just Tropheus och inte direkt för att själva fotot är bättre.

Tema kan vara en bra sak att jämna ut förhållanden, men även en kategorisering där foton bedöms från olika kriterier t ex amatör, semi pro och pro beroende på utrustning.

Om alla satt med samma utrustning så tror jag att vi hade haft fler foton i tävlingen och att det då hade handlat om fotografens skicklighet att fånga en bild på rätt sätt samt en berättelse med bilden.
          Senast redigerad av StefanL; 28 September 2010, 11:58.

Kommentar

• Kimmy-
            Användare
            • June 2010
            • 458

Säger inte det massor?

Man gillar att visa upp foton på sina fiskar och allt som har med sitt intresse att göra när det är fritt att ladda upp foton, men när det kommer till Fototävlingen så är det väldigt få som skickar upp något alls...?
            För mig säger det en hel del.

Jag tror också att konkurrensen förstört intresset hos glada amatörer då de vet att deras foton aldrig kan vinna för att det är av halvtaskig kvalitet. Folk drar sig för att tävla med foton som inte håller "standard"...

Det blir inte rättvis tävling om en del bidrag är tagna med mobiltelefon medans en annan sitter med Canon 550D med värsta macro objektivet. Det säger sig självt vem som vinner tävlingen...
            Sedan har vi ju även det som en del påpekat..misstänksam röstning där t ex Tropheus får höga betyg bara för att det är just Tropheus och inte direkt för att själva fotot är bättre.
            jag läste igenom Reglerna för att vara med och tävla och en grej kan ju vara att öppna det för alla medlemmar på forumet, samt att ta och kolla igenom kriterierna för att få delta var väldigt mkt att tänka på innan man kan skicka in och tror folk drar sig lite för att sända in bilder då!
            Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Man kan aldrig komma ifrån att vi alla har olika förutsättningar som
              1/ någon har en bättre kamera
              2/ någon har ett bättre objektiv
              3/ någon har en bättre blixt
              4/ någon är bättre på att photoshoppa
              5/ någon har snyggare fiskar hemma att fota
              6/ någon har lättare fiskar hemma att fota
              7/ någon har populärare fiskar hemma att fota (poppis fiskar ger mer röster)
              8/ någon besöker oftare fiskmässor än andra och kan därför fota mer
              etc. etc.

Detta är "orättvisor" som man aldrig kan komma ifrån - jag vill dock påpeka en "orättvisa" som betyder oerhört mycket mer än alla de punkter jag räknat upp ovan ihop.
              Det är helt enkelt som så att den som verkligen är intresserad av foto och speciellt fiskfotografering vinner.

Så ditt påstående
              är uppriktigt sagt nonsens.
              Det är den duktige fotografen som oftast vinner och inte den som är bäst utrustad.

Förr tjatades det mycket på Zoopet om att vissa bara vann för att de hade bra kameror. Sedan skaffade sig gnällspikarna själva bra kameror och slutade då såväl gnälla som att delta i fototävlingen eftersom det visade sig att de själva fortfarande tog dåliga foton, trots att de nu hade en bra kamera.

Det jag kan hålla med dig om är att teman (åminstone innovativa tema som är tydliga för den som röstar) vidgar gruppen med vinnare. Fast det förutsätts förstås att man dels vet om temat långt i förväg så man kan ha det i åtanke när man fotar och dels att alla som röstar känner till att det är en temaomgång.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

Så ditt påstående

är uppriktigt sagt nonsens.
                Det är den duktige fotografen som oftast vinner och inte den som är bäst utrustad.

Förr tjatades det mycket på Zoopet om att vissa bara vann för att de hade bra kameror. Sedan skaffade sig gnällspikarna själva bra kameror och slutade då såväl gnälla som att delta i fototävlingen eftersom det visade sig att de själva fortfarande tog dåliga foton, trots att de nu hade en bra kamera.

Det jag kan hålla med dig om är att teman (åminstone innovativa tema som är tydliga för den som röstar) vidgar gruppen med vinnare. Fast det förutsätts förstås att man dels vet om temat långt i förväg så man kan ha det i åtanke när man fotar och dels att alla som röstar känner till att det är en temaomgång.
                Det är inte nonsens det som jag och en del andra känner. Det är likadant åt det andra hållet..de med bra utrustning tycker inte att det är intressant och roligt att vinna varenda gång pga den låga kvaliteten i konkurrens.

Självklart spelar fotointresset och kunskapen om att fotografera in..det vore enfaldigt dumt att ens tro annat eller påstå det.

Som jag skrev..om alla hade samma förutsättningar/utrustning så skulle de som tagit det bästa fotot vinna.

Hur många duktiga fotografer har vunnit med ett mobilfoto taget på en SA ciklid?

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Som jag skrev..om alla hade samma förutsättningar/utrustning så skulle de som tagit det bästa fotot vinna.

Löjlig diskussion med utrustning, varför blir det aldrig några sådana diskussioner i en "riktig" fototävling? De som fotograferar mycket inser ganska snabbt att utrustningen inte spelar så stor roll alls. Några av mina bästa bilder är tagna med en kompakt!

För det är väl trots allt en fototävling ni talar om? Alltså en tävling i att fotografera och ta den bild som charmar flest av de som tittar och röstar? Givetvis bör man ha utrustning så att man i alla fall kan förverkliga sina idéer. Sen om det är en hemmabyggd lådkamera i papp eller en Hasselblad för en kvarts miljon är väl upp till var och en. Faktum är att vissa skulle ta otroligt mycket bättre bilder med lådkameran!
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Det går inte att dela tävlingen beroende på utrustning, tror man det vet man inte vad foto handlar om.

Men man kan dela och ha en så kallad Rookieklass där man får vara med tills man har vunnit en eller ett bestämt antal sådana tävlingar. Man kanske kan bli årets nybörjare första året man är med sen tävlar man i proffsklassen.
                    Men så länge det inte skickas in några bilder så hjälper ju inte ens det, och skickas det inte in bilder försvinner dom som röstar.
                    Vill man få fler att skicka in bilder kan mitt förslag till två klasser kanske ha en viss betydelse. Men det viktigaste kanske ändock är att 2-3 kunniga justa bild profs sätter sig ner och kan ge befogad kritik till samtliga bilder.

Om det går att krydda tävlingen med bra priser är jag helt övertygad att bilder kommer att strömma in så småningom.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Ett bra pris kan ju vara en årsmedlemsavg. hos NCS inkl tidning.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ursprungligen postat av tege
                        Det går inte att dela tävlingen beroende på utrustning, tror man det vet man inte vad foto handlar om.
                        Eller så kanske man ska lära sig att lyssna på medlemmar som skickat in bidrag tidigare om varför de slutat skicka in...

SJÄLVKLART har det inte enbart med utrustning att göra, men kolla in de bidrag som vunnit. Kolla in vad som har gjort just det fotot bättre än andra.
                        Många gör fortfarande artfoton och då är det tyvärr fotots kvalitet..dvs vilken skärpa och andra fotografiska kvaliteter som avgör, inte direkt "berättelsen" med bilden. De som röstar är ingen utsedd expertjury heller.

Men..jag får väl backa eftersom jag inte vet något om foto.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Det är inte nonsens det som jag och en del andra känner. Det är likadant åt det andra hållet..de med bra utrustning tycker inte att det är intressant och roligt att vinna varenda gång pga den låga kvaliteten i konkurrens.

Självklart spelar fotointresset och kunskapen om att fotografera in..det vore enfaldigt dumt att ens tro annat eller påstå det.

Hur många duktiga fotografer har vunnit med ett mobilfoto taget på en SA ciklid?
                          Vad du gör med ditt inlägg det är att du klankar ner på de som verkligen kan fota genom att påstå att de vinner för att de har en bra utrustning och inte pga att de är bra fotografer. Vad som händer är då att de bästa fotograferna tröttnar och kvar blir de usla och medlemåttorna.
                          Som jag skrev ovan så helt klart påverkar utrustningen hur många bra foton man tar - men det gör även andra saker och den särklassigt viktigaste orsaken till att de vinner är rent krasst att de är bra fiskfotografer.
                          DET GÅR ALDRIG ATT HA EN FOTOTÄVLINGEN MED LIKA VILLKOR.

För övrigt så har jag en försämrad syn och färgseende efter en stroke och behöver dessutom 2 kryckor för att kunna gå. Detta är ett stort handikapp för mig när jag fotar så därför kräver jag för att ställa upp att alla andra som tävlar skall ha samma handikapp

Detta foto är förövrigt taget med en billig kompaktkamera (oerhört mycket sämre än dagens kompaktkameror) för ett antal år sedan och det visar en pytteliten fisk som jagar sitt byte (en svart mygglarv).

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

Hör ni nu. Sluta sprätta sand i lådan är ni snälla.

Vi i styrelsen följer med diskussionen här i sak, och tar upp de ideer och önskemål ni framför, och så ser vi vad som är bra att genomföra. Vi försöker göra det på ett strukturerat sätt, och som Stefan skrev tidigare, just nu prioriterar vi annat, t.ex. en större förnyelse av hemsidan, med bla. betalknapp för medlemsavgiften och donationer.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

SJÄLVKLART har det inte enbart med utrustning att göra...
                              Hmm, hur skall jag förklara detta...

Foto har faktiskt ingenting med utrustning att göra och det är olyckligt att vissa verkar tro detta. Foto är egentligen inte alls relaterat till teknik, förutom på det sättet att man har vissa nödvändiga funktioner för att det rent fysiskt skall kunna gå att ta en bild. Denna tro i tekniken som många har verkar hämma en fotograferandet till och med.

Många av de absolut bästa bilderna någonsin är tagna för 60-70 år sedan, långt innan digitalkamerornas tid, långt innan autofokus, bildstabilisering, flouritlinser, automatisk ljusmätning etc. Ja, till och med långt innan 35mm filmen kom ut. Då kanske du säger att de enbart fotograferade statiska motiv? Nope, det är inte heller sant, för folk fotograferade rörelse precis på samma sätt då som nu. Folk fotograferade sport, krig och fiskar även då.

Jag hoppas du kommer få en aha-upplevelse någon dag. Henri Cartier-Bresson (en av de top tre mest kända fotograferna) sa: "Photography has not changed since its origin except in its technical aspects, which for me are not important." Tänk på det.

Du behöver säkert inte ha lika mycket tålamod med en systemkamera, men de flesta fördelarna man har med en DSLR är mest bekvämligheter, så som att man ser bilden direkt etc. Visst, det kan säkert vara en liten fördel att ha en avtryckare utan fördröjning, absolut, men blir det bättre bilder? Knappast. Är det nödvändigt? Nej!

Jag kan avslöja hemligheten med bra bilder i akvarium:

1. Ställ fram kameran, blixtar och stativ en stund innan du fotar
                              2. Sitt och studera fiskarnas rörelser ett tag innan du börjar
                              3. Ta många bilder
                              4. Ha tålamod
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Jag förstår dig Zaphi och om någon hade läst mina inlägg mer ordentligt så hade ni sett att jag nämner "utrustning" som en anledning av flera.

Givetvis handlar det om fotografiska skickligheter i första hand, men då är vi kanske inne på något som inte direkt berör själva Fototävlingen på ciklid.org utan fototävlingar överlag.

Vi kan prata om äpplen och päron i en evighet här. Det jag enbart syftar på är Fototävlingen på ciklid.org och hur det har känts att ställa upp i den och varför jag t ex tappat lusten att tävla. Det beror givetvis på mina egna skicklighetsbegränsningar -självklart- men det beror också på den utrustning/hjälpmedel jag har att ta foton med kontra vad andra har att fotografera med. Man kan inte förkasta att det gör en skillnad. Det är allt jag önskade säga med mina inlägg...
                                Senast redigerad av Mikael W; 06 October 2010, 22:05. Anledning: Storstädning i tråden

Kommentar

Arbetssätt...