Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • June 2010
    • 458

Ursprungligen postat av tege

Har egentligen motivet någon betydelse i en fototävling?
    Själv så tycker jag inte att fisken i sig har någon betydelse, det är ju en kombination av fisk, utryck, omgivning, skärpa osv man vill ha
    Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Detta är anledningen till att jag själv inte skickar in något tävlingsbidrag:
      1/ Det är ingen som kommenterar fotona så man lär sig inte av sina fel (fast så är det också i andra forum).
      2/ Det är krångligt att hålla reda på när fotona skall skickas in och ha koll på vilket tema det är. Årets teman skall man veta redan vid årets början
      3/ Mix av storlekar - i alla fall tidigare så var de foton som tävlade i flera olika storlekar och då är inte förutsättningarna lika för de som tävlar
      4/ Jag har för tillfället rätt lite ciklider och har därför inte så många foton på sådana.

Detta är anledningen till att jag idag knappt ens kollar på tävlingsbidragen eller röstar
      1/ Tråkigt - på grund av få foton
      2/ och dessa är ofta stöpta i samma mall
      3/ Svårt att hålla koll på när man skall rösta

Rent allmänt kan man väl dock säga att fotointresset minskat både vad gäller antalet tävlingsbidrag och antalet som röstar.
      Fototävlingen lever fortfarande på Zoopet men även där så har intresset minskat och det är något färre deltagare än vad det var förr. Dessutom är det idag ytterst få som kommenterar fotona (det var riktigt bra förr).

Detta skulle man kunna göra för att öka intresset här på ciklid
      1/ Begränsa det till 6 tävlingar per år.
      2/ Av dessa bör minst 3 vara teman. Teman ger visserligen färre deltagare, men det stimulerar ändå intresset för fototävlingen som sådan eftersom det dels kommer in helt nya typer av foton och dels så är ofta också så att det blir nya vinnare i dessa omgångar.
      3/ Vilka teman som gäller skall anges för hela året anges redan vid starten.
      4/ Ange exakta tider för allt. Under alla år har Zoopets fototävlingar (där är det månadstävlingar) haft exakt samma tider.
      Inskick av foton till nästa omgång kan ske mellan 22 i en månad till den 21 i nästa månad. Röstningen är mellan den 1-14 i månaden. Resultatet publiceras den 15.
      5/ Ha ett "format" för alla foton. Det bör vara ett format som gör att det ger tillräcklig tryckkvalitet (för att kunna användas i CB), men inte så stort att man måste scrolla på en vanlig skärm för att kunna se hela fotot. Förr körde vi med 1.000 pixlar i en ledd på Zoopet, idag kör vi med 1250 pixlar.
      6/ Utse också en årets fotograf och man får då poäng efter placering varje månad (det triggar fler till att skicka in oftare). Länk till ett månadsresultat på Zoopet
      7/ Marknadsför det hela bättre
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 September 2010, 13:29.

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Kjell!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Kanoninlägg Kjell. Det sammanfattar min känsla för Fototävlingen och utöver detta ger du kreativa förslag. Håller med Wilhelm...

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Ska kolla om jag hittar nåt "Troffeskrälle" hos nån av mina kompisar och slänga in den bilden!

(Ta inte detta inlägg på allvar! Sköjar bara!)
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Att diskutera att det nästan bara kommer in vissa typer av foton och att vissa typer av foton "alltid" hamnar i topp är rätt meningslöst
              OM så är fallet - så beror det i så fall på
              1/ Många har denna typ av fiskar
              2/ Kanske omedvetet, men i alla fall så röstar vi faktiskt lite efter vilka fiskar vi har som favoriter. Gissa vilket foto som skulle vinna om det ena fotot var ett sunkigt troffefoto och det andra var ett perfekt foto på en papegojciklid
              3/ kanske omedvetet, men i alla fall så vinner i 9 fall av 10 ett foto på en färggrann fisk, över ett foto på en färglös även om det senare fotot i sig är ett bättre foto

Så är det - det är bara att inse. Det är ju då också korkat att skylla detta på de som trots allt skickar in foton och deltar i tävlingen. Tror sjutton att man själv skickar in foton på de fiskar som man har, eller? För det är ju de som man fotar mest av och därmed har flest bra foton på.
              Vill man ha en förändring så måste man istället förändra reglerna - t.ex. genom att välja teman som ger en spridning.

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Detta är anledningen till att jag själv inte skickar in något tävlingsbidrag:
                1/ Det är ingen som kommenterar fotona så man lär sig inte av sina fel (fast så är det också i andra forum).
                2/ Det är krångligt att hålla reda på när fotona skall skickas in och ha koll på vilket tema det är. Årets teman skall man veta redan vid årets början
                3/ Mix av storlekar - i alla fall tidigare så var de foton som tävlade i flera olika storlekar och då är inte förutsättningarna lika för de som tävlar
                4/ Jag har för tillfället rätt lite ciklider och har därför inte så många foton på sådana.

Detta är anledningen till att jag idag knappt ens kollar på tävlingsbidragen eller röstar
                1/ Tråkigt - på grund av få foton
                2/ och dessa är ofta stöpta i samma mall
                3/ Svårt att hålla koll på när man skall rösta

Rent allmänt kan man väl dock säga att fotointresset minskat både vad gäller antalet tävlingsbidrag och antalet som röstar.
                Underligt hur fotograferandet exploderat för att sedan minska igen. Kanske visar det sig att de som fotograferar sina fiskar ändå mest var ute efter att dokumentera och inte producera talande bilder eller bildspråk. Att bilder är stöpta i samma mall är väl också ett tecken på detta. Vissa kanske har gått vidare och börjat fotografera annat också.

Teman är jättesvårt, även inom FOTOklubbar kan det vara svårt att få in bilder på specifika teman, speciellt om bilderna skall vara nytagna sedan förra tävlingen. Jag förstår att det måste vara ännu svårare att få in bilder inom ett visst tema i an akvarieförening.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Detta skulle man kunna göra för att öka intresset här på ciklid
                  1/ Begränsa det till 6 tävlingar per år.
                  2/ Av dessa bör minst 3 vara teman. Teman ger visserligen färre deltagare, men det stimulerar ändå intresset för fototävlingen som sådan eftersom det dels kommer in helt nya typer av foton och dels så är ofta också så att det blir nya vinnare i dessa omgångar.
                  3/ Vilka teman som gäller skall anges för hela året anges redan vid starten.
                  4/ Ange exakta tider för allt. Under alla år har Zoopets fototävlingar (där är det månadstävlingar) haft exakt samma tider.
                  Inskick av foton till nästa omgång kan ske mellan 22 i en månad till den 21 i nästa månad. Röstningen är mellan den 1-14 i månaden. Resultatet publiceras den 15.
                  5/ Ha ett "format" för alla foton. Det bör vara ett format som gör att det ger tillräcklig tryckkvalitet (för att kunna användas i CB), men inte så stort att man måste scrolla på en vanlig skärm för att kunna se hela fotot. Förr körde vi med 1.000 pixlar i en ledd på Zoopet, idag kör vi med 1250 pixlar.
                  6/ Utse också en årets fotograf och man får då poäng efter placering varje månad (det triggar fler till att skicka in oftare). Länk till ett månadsresultat på Zoopet
                  7/ Marknadsför det hela bättre
                  1.Vad blir bättre med bara 6 omgångar?
                  2. Hitintills verkar teman bara avskräcka, verkar mest ge negativ inverkan på antalet inskickade foton.
                  3.Håller med men så har det väl redan gjorts.
                  4. Exakta tider finns det väl hos NCS också även om det gjorts en justering till det här året.
                  5. Alla bilder är 1000pixlar och har så varit ett tag.
                  6. Årets fotograf utses redan.
                  7. Marknadsföring är troligan det viktigaste.

Vet inte men tror inte att en förändring från varje månad till till varannan månad ger någon större sensation i deltagarantal. Ännu krångligare blir det med inlämningstider mm.

Ska det bli något riktigt drag i tävlingen så krävs det vinster och högt deltagarantal hos dom som röstar, för att öka röstningsdeltagandet krävs det mer reklam och inlägg om att det faktiskt pågår en fototävling. Just nu inbillar jag mig att det mest är närmast sörjande som deltar.
                  Senast redigerad av tege; 27 September 2010, 16:14.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av tege
                    1.Vad blir bättre med bara 6 omgångar?
                    Ja om det totalt sett kommer in färre med foton så är det ju bättre att det istället blir fler omgångar med fler foton i varje omgång

2. Hitintills verkar teman bara avskräcka, verkar mest ge negativ inverkan på antalet inskickade foton.
                    Ja som jag skrev ovan så innebär det antagligen färre foton - men som jag också skrev det blir en mycket intressantare fototävling eftersom det blir en större variation på fotona (både fototekniskt och motivmässigt) och även större variation på vinnare. Uppriktigt sagt så är dagens mainstream fototävling här sanslöst tråkig.

3.Håller med men så har det väl redan gjorts
                    .
                    Jaså verkligen. Tittade in på fototävlingen härom månaden och då stod det att temat ännu inte var bestämt - och det var 6 månader efter årets start?
                    4. Exakta tider finns det väl hos NCS också även om det gjorts en justering till det här året.
                    Ok då har jag missat det. Det borde kanske marknadsföras bättre.
                    Mellan vilka datum i månaden kan man rösta?
                    Mellan vilka datum i månaden kan man skicka in foton?

5. Alla bilder är 1000pixlar och har så varit ett tag.
                    OK - återigen en sak som missat. Varför då inte gå upp i storlek - man klarar ju utan problem av att ta 1250 pixlar t.o.m. med mobilkameror idag. Det ger också bätter foton till tryck i CB.

6. Årets fotograf utses redan
                    Verkligen. Vem leder då nu i den tävlingen? det står ju inte angivet på fototävlingssidan hur resultatet är i den tävlingen. Men kanske någonstans i forumet (kollade lite kort men hittade inget).
                    Det vore väl intressant att veta och det skulle trigga fler att delta för att hamna högre upp.

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Ja om det totalt sett kommer in färre med foton så är det ju bättre att det istället blir fler omgångar med fler foton i varje omgång

Ja som jag skrev ovan så innebär det antagligen färre foton - men som jag också skrev det blir en mycket intressantare fototävling eftersom det blir en större variation på fotona (både fototekniskt och motivmässigt) och även större variation på vinnare. Uppriktigt sagt så är dagens mainstream fototävling här sanslöst tråkig.

.
                      Jaså verkligen. Tittade in på fototävlingen härom månaden och då stod det att temat ännu inte var bestämt - och det var 6 månader efter årets start?

Ok då har jag missat det. Det borde kanske marknadsföras bättre.
                      Mellan vilka datum i månaden kan man rösta?
                      Mellan vilka datum i månaden kan man skicka in foton?

OK - återigen en sak som missat. Varför då inte gå upp i storlek - man klarar ju utan problem av att ta 1250 pixlar t.o.m. med mobilkameror idag. Det ger också bätter foton till tryck i CB.

Verkligen. Vem leder då nu i den tävlingen? det står ju inte angivet på fototävlingssidan hur resultatet är i den tävlingen. Men kanske någonstans i forumet (kollade lite kort men hittade inget).
                      Det vore väl intressant att veta och det skulle trigga fler att delta för att hamna högre upp.
                      Blev tvungen o kolla runt lite kanske blandade jag ihop olika forum lite när jag skrev.skäms lite.

Ja som sagt att tema tävlingarna har varit ett stort fiasko håller jag med om, en del gånger när det varit tema så har det inte ens framgått för dom som ska rösta att så varit fallet. Inte så bra för resultatets skull.

Att bara köra 6 omgångar tror inte jag leder till någon större ökning av bilder då det är ganska samma personer som skickar in bilder. Men däremot tycker jag att samma fotograf bara ska få ha en bild med till årsfinalen för att fler ska ha en chans att vinna ett eventuellt pris.

Tittade in på sidan med priser......undrar om det överhuvudtaget är någon som bryr sig i fototävlingen? Kanske NCS helst vill slippa hålla på med sånt här? Känns ju lite oengagerat.

Tror inte bildstorleken gör någon skillnad i antal inskickade bidrag men visst underlättar det för fotografen om den inskickade bilden även bör duga för tryck.

Du har nog rätt Kjell, fototävlingen är just nu en skamfläck för NCS som inte ens verkar bry sig, ingen statistik om vilka som leder över året eller någon riktig info om teman eller annat finns tillgänglig på dom sidor det borde.

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Nu har jag lämnat in mitt bidrag till denna månads fototävling.
                        Fem bilder på olika firrar plockade jag ut och naturligtvis så valde jag fel!
                        mvh Wilhelm

Kommentar

• Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1295

Varför är du/ni medlemmar i Nordiska Ciklidsällskapet

Är det för att titta på vad andra sysslar med ?
                          Bara snacka fisk ?
                          Kika på bilder?
                          Arbeta lite granna idellt ?
                          Dela med dig av din kunskap ?
                          Vinna stora priser i fototävlingen ?

Ja det finns säkert massor av olika anledningar, men en sak är säker vår Ciklidförening blir aldrig bättre än vad vi själva gör den till..........

Åter till fototävlingen

Jag tycker det är tråkigt att det inte är fler som skickar in bilder på sina fiskar. För det finns ju många duktiga fotografer bland våra medlemmar som borde var intresserade av att vår fina förening fungera bra. Eller är det enbart priserna som styr???

För min egen del så är ett ev pris inte min drivkraft utan det är att tävla mot mig själv att lyckas få fram spännande händelsekort ur mina akvarium.

Om sedan dessa kort gillas av betraktaren i fototävlingen så är det ju kul för mig...Jag uppskattar som så många andra ev fotokommentarer.

Om man fotar mycket och är med i fototävlingen kan det ju hända att ens kort får pryda framsidan på CB vilket har hänt mig ibland. Detta borde väl vara en inspirations källa för många .

En annan inspirationskälla är vårt medlemskort som ju pryds av vackra fiskfoton. För år 2010 är det 2st kort som jag tagit... Dessa hade inte kommit till om jag inte varit med i fototävlingen.

Det har pratats mycket om oklarheter ang tävlingen men det är ju bara att läsa tävlingsreglerna eller pm.a till ansvarig så får man svaret...

Att vara intresserad av foto innebär att man halkar in på fotosidan.se och skaffar sig några intressegrupper av olika ämnen.

Om man lyckas ta något bra och speciellet foto så kan man försöka få det med i deras FS Galleri där en jury väljer ut de som är värdiga den platsen.

Om jag får skryta lite så har jag lyckats att få med ett akvariefoto där, det enda under gruppen husdjur/makro, se länken: http://www.fotosidan.se/gallerifs/vi...6_dosearch%3D1

Detta kort är skapat tack vare att jag har varit med i vår fototävling.

Kortet har även varit publicerat i en stor fototidning med expert bedömnings kommentarer.

Så nog finns det olika anledningar att fota våra fina akvariefiskar och visa upp dem i vår fototävling.

Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Ursprungligen postat av Göran Å
                            Är det för att titta på vad andra sysslar med ?

Det har pratats mycket om oklarheter ang tävlingen men det är ju bara att läsa tävlingsreglerna eller pm.a till ansvarig så får man svaret...

Mvh Göran

Förstår inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg Göran, även du har väl märkt att intresset är lägre än någonsinn för denna tävling. Jag tror inte ditt inlägg ger något ökat antal inskickade bilder, det är något fel på tävlingsformen därför är den skittrist och har knappt några deltagare och knappt några som är med och röstar.

Att läsa tävlingsreglerna klarar nog dom flesta som kan handskas med en kamera, men ärligt hur lång tid har månads teman varit med där, sen igår?
                            Det finns även en del surr i "om fototävlingen" som låter bra men inte gäller.
                            Citat: Under varje deltävling kommer en utsedd person (Deelay) att konstruktivt
                            kommentera alla bidrag varje månad. slut citat. När kommer han?

Det har även hänt att ansv går ut i forumet och skriver kompletteringar om vad som gäller inskick av bilder i tematävlingar. Snurrigt javisst.
                            Bara att PM:a pyttsan då får man vänta på svar vill jag lova.

Vad jag vill säga Göran är att ditt inlägg inte inspirerar mig att skicka in bilder. Det behövs lite klarare regler och ett rejält omtag för själva tävlingens ide. Gärna teman men dom ska vara klara långt i förväg, sen måste dom som ska rösta upplysas om att det verkligen är ett tema som gäller, och givetvis måste röstningsantalet komma upp i ett antal som får någon betydelse.
                            För mig är nog det viktigaste att få saklig kritik för mina bilder, utan kritik lär jag mig inget och då struntar jag i att skicka in bilder.
                            Viktigast av allt är väl att antalet tävlingsbilder kommer upp i antal, varför inte ha en rookieklass för dom som inte vunnit något? Det gör att det kanske blir en lite roligare tävling för dom med enklare utrustning.

Det behövs en eller flera eldsjälar för att göra något vettigt av fototävlingen och få den att lyfta, just nu är det bara att inse att den har gått i stå och istället för att utvecklas har den bara blivit invecklad med oklara tematävlingar.

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ett till citat från "om fototävling"

Fristående jury som utser 10 av totalt 23-25 årsfinalister oavsett tidigare reultat i månadstävling.
                              Jury kommer att bestå av fotografer med och utan ciklider som specialitet. Dessa kommer att presenteras
                              på separat sida.

Slut citat.

Det här har stått med i ett par år och mig veterligen aldrig hänt. Visst är det bra med mål men vem är ansvarig och ska se till att målen efterlevs. Borde väl åtminstone kunna radera lite text vid varje årsskifte.

Lite skrattretande att läsa tycker jag.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Man vill inte säga det....men när man ser delar av ciklid.org och forumet så känns det som en båt på drift utan kapten eller någon besättning alls.

Det börjar bli dags att styra upp skutan nu...

Har man inte tid med vissa avdelningar så släck ned dom..ta några steg tillbaka och fokusera på rätt saker...vilket enbart kommer stärka föreningen i längden. Att hålla på med saker som känns inaktuella och som inte har stöd hos medlemmarna känns väldigt främmande och energi läggs på fel ställen i föreningen och på sajten.

Det enda som just nu verkar fungera är Ciklidbladet och det verkar som att alla andra gömmer sig bakom föreningens flaggskepp.

Kommentar

Arbetssätt...