Fototävling 2010

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Så länge som vi som röstar ser skärpa som den viktigaste delen av fotot lär väl utrustningen spela roll, eller?

Om jag tar en bild med min kompaktkamera så blir det aldrig den skärpan som det är i de bilderna som folk röstar på. Det är nog ganska oklart vad en fototävling är här på ciklid. På fotoforum kankse andra saker ses som mer värdefulla i en bild.

Här är det ju hur pass bra bilden är i form av skärpa inte motiv. Det kanske är därför vi hänger på ett ciklidforum och inte på ett fotoforum för vi är intresserade av ciklider.

Senaste månadstävlingen var det väl bara artbilder, bredsida eller kommer jag ihåg fel? Vad ska man rösta på då? Den fisken man gillar mest, fotot med bäst skärpa?

Tror det är det StefanL försöker säga, här gäller inte motivet utan tekniken i själva bilden i form av skärpa osv. Sen vet jag också, för jag har provat, att det inte bara är att köpa en dyr kamera och sen tar man helt plötsligt klockrena, skarpa bilder. MEN det funkar ju inte att få fram den skärpan och krispigheten i bilderna med en kompaktkamera även om du har tagit 10 000 bilder. Då går det inte att vinna tävlingen utan rätt grejer oavsett hur bra bilden är.
    Tror du har helt fel det går visst att plocka fram kanonskärpa och krispighet med din kompakt.

Dom gånger jag röstar så röstar jag på den bild som för mig kanske är vackrast, behöver inte vara en fisk jag gillar. Ibland ger en bild en känsla som är svår att ta på, då kan det vara kul att fråga någon kunning om varför man föredrar en bild framför en annan. Alla har vi hjärnor och ögon som ser lite olika saker men fungerar på liknande sätt som hos alla andra.

Här är ett fotoforum för naturintresserade, där finns mycket bilder att titta på och lära sig av. http://www.naturfotoforum.se/forum/ Dom som skickar in bilder där är också skärpeintresserade.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ursprungligen postat av tege
      Dom gånger jag röstar så röstar jag på den bild som för mig kanske är vackrast, behöver inte vara en fisk jag gillar. Ibland ger en bild en känsla som är svår att ta på, då kan det vara kul att fråga någon kunning om varför man föredrar en bild framför en annan. Alla har vi hjärnor och ögon som ser lite olika saker men fungerar på liknande sätt som hos alla andra.
      Har det varit så på ciklid.org´s Fototävling?

Det är ju det som det pratas om här. Inte om HUR det ska vara eller HUR det är på andra fototävlingar.

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av tege
        Tror du har helt fel det går visst att plocka fram kanonskärpa och krispighet med din kompakt.

Här är ett fotoforum för naturintresserade, där finns mycket bilder att titta på och lära sig av. http://www.naturfotoforum.se/forum/ Dom som skickar in bilder där är också skärpeintresserade.
        Om jag fläskar på med hysteriskt mycket ljus i burken...kanske.

Sen är det ju skitbra ifall fler skulle rösta som du men tyvärr så röstar nog de flesta ändå inte så. Hur kan det annars komma sig att de flesta bilder som har varit med i år är artbilder oftast bredsida? Jo för att det är så vi tror att en vinnande bild ska se ut...mig inkluderat för jag kan inte ett skit om foto. Ser alla bilder typ likadana ut så röstar jag på den som är skarpast . Så jag har bidragit till att tävlingen mer och mer tappat bidrag och röster, tyvärr.

Men jag är inte den som är den (jag är den andre). Jag ska fan ställa upp i tävlingen för första gången med en bild tagen med min sunkiga kompaktkamera så får vi se om jag får några röster

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

[QUOTE=Erik Österlund;816647]Om jag tar en bild med min kompaktkamera så blir det aldrig den skärpan som det är i de bilderna som folk röstar på./QUOTE]
          Nu använder jag idag ingen kompaktkamera längre, men på den tiden jag använde en sådan så nog sjutton blev skärpan mer än tillräckligt bra för att man inte skulle kunna se skillnad på kvalitén på fotot om den var taget med en kompakt eller med en systemkamera.

Men visst blir skärpan "sämre" med en bra systemkamera och det är svårt att t.ex. dra upp ett kompaktfoto till tryckkvalité i A3-format. Men i t.ex. min senaste bok så fanns det med kompaktfoton som dragits upp till helsidor och på sådana foton ställs det oerhört mycket högre krav än på de foton som förevisas i fototävlingen.
          Så ett foto på 1250 pixlar kan man faktiskt fota med utmärkt skärpa t.o.m. med dagens mobilkameror.

Så för att vara lite elak - om du fotar foton med din kompaktkamera som inte har någon skärpa så är det snarare DU som behöver få en högre kvalité än kameran

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Om jag fläskar på med hysteriskt mycket ljus i burken...kanske.

Sen är det ju skitbra ifall fler skulle rösta som du men tyvärr så röstar nog de flesta ändå inte så. Hur kan det annars komma sig att de flesta bilder som har varit med i år är artbilder oftast bredsida? Jo för att det är så vi tror att en vinnande bild ska se ut...mig inkluderat för jag kan inte ett skit om foto. Ser alla bilder typ likadana ut så röstar jag på den som är skarpast . Så jag har bidragit till att tävlingen mer och mer tappat bidrag och röster, tyvärr.

Men jag är inte den som är den (jag är den andre). Jag ska fan ställa upp i tävlingen för första gången med en bild tagen med min sunkiga kompaktkamera så får vi se om jag får några röster
            Med tiden så försöker väl dom som skickar in bilder ta bilder som passar dom som röstar. Troligen är det så. Just därför vore det bra med några kunniga som skriver kritik till alla bilder för sånt kanske lär både dom som fotar och dom som röstar vad man kanske bör titta på. Men samtidigt så är ju det roliga med foto att det finns ingen regel som säger vad som är en bra bild, sånt handlar om känslor och inte mattematik.

Bra att du är den andra som ska skicka in bilder, (jag själv är den första som gett upp.) Men ett litet tips om du nu är nybörjare är att ta lite hjälp av någon kunnig som kanske kan lägga en liten hand och hjälpa dig med redigering/framkallning av bilden, sånt får oftast en medioker bild att växa några klasser.
            (anledningen till att jag gett upp är otydliga regler och noll feedback på bilderna som man skickar i, men även jag kan ändra mig, kanske.)

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Eftersom så många uppenbarligen verkar tro att det inte går att ta bra foton med en kompakt så har jag ett förslag.
              Nämligen att man kan köra några workshops på nästa ciklidstämma
              En kan handla om hur man fotar med en kompakt.
              En annan om hur man bearbetar ("photoshoppar") ett foto med hjälp av något gratisprogram. På Zoopet finns en sådan artikel och den kan vara värd att kasta ett öga på - se denna sida

Kommentar

• Kimmy-
                Användare
                • June 2010
                • 458

Helt klart att man röstar på en bild som har en bra skärpa, det ser ju mer intressant ut då (enligt mig iaf) Men en fototävling här tycker jag inte bara handlar om skärpa lr motiv ska ju vara en variation, Och sen så är det ju självklart att man anpassar sig till vad folk tycker om så funkar det ju oftast med allt! Så tjuvarna i detta är ju ni själva som röstar :E
                Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Ursprungligen postat av Kimmy-
                  Men om vi ställer en fråga till Zaphi som jag nu fått en bild av att vara mkt insatt i fotografi, Hur många bilder tar du för att få till den bilden du söker?
                  Och jag kan gissa att det är en del kort
                  Jag inser att detta är väldigt mycket off topic, men eftersom någon frågade:

För mig kan en normal fototur på kusten eller en porträttsession bli ungefär 300 bilder. Jag tar hellre 100 bilder på ett och samma motiv för att försäkra mig om en bra bild än 100 bilder på 100 olika saker.

Det största problemet för mig är mest att välja vilken av de olika varianterna man skall välja som sitt original. Denna bilden (länkad nedan) exempelvis är vald från ungefär 30 bilder i exakt samma vinkel (jag har alltså 30 likadana sådana här bilder kan man säga), men det är små saker som gör det, ljuset, molnen, vattnets rörelse, exponeringen etc.:

Bilden: http://www.viktorsundberg.se/blogg/2...ild-fran-igar/
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Om jag tar en bild med min kompaktkamera så blir det aldrig den skärpan som det är i de bilderna som folk röstar på. Det är nog ganska oklart vad en fototävling är här på ciklid. På fotoforum kankse andra saker ses som mer värdefulla i en bild.

...går det inte att vinna tävlingen utan rätt grejer oavsett hur bra bilden är.
                    Klart att det gör! Men varför får du oskärpa i bilderna tror du? Du måste ställt in den på fel sätt, ljussatt på fel sätt? Även om man inte har tillgång till moderna blixtar kan vem som helst slänga upp en lampa, en spot eller en bygglampa på sitt akvarium så att fiskens rörelser inte blir något bekymmer. Använder du maximal bländare?

...eller menar du att kompaktkameror rent generellt är suddiga?

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Ursprungligen postat av StefanL
                      Poängen är ciklid.org´s Fototävling! Inte fotografering i stort...
                      Även en fototävling inom ett speciellt område måste givetvis bedömas och utföras som vilken fototävling som helst. Bara för att folk är hobbyister eller inte kan fota alls så kan man väl inte anpassa reglerna så att de bara gäller för de som är dåliga på att fotografera? Nivån av fotografi kommer ju alltid skilja sig.

Det ni kan göra är att förbjuda professionella fotografer att delta, men det finns ju duktiga hobbyister också.

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Ursprungligen postat av Zaphi

Det ni kan göra är att förbjuda professionella fotografer att delta, men det finns ju duktiga hobbyister också.
                        Är det ett förslag?
                        Lägg in det i Fototävlings förslag tråd!
                        På förekommen anledning och önskan så startar jag denna tråd. Här ska förslag ges hur man skulle kunna förbättra och öka intresset för fototävlingen. Alla förslag beaktas, både för och emot! Observera inga diskussioner om teknik eller annat.
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Niklas Olsson
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1156

Jag anser ha en ganska "avancerad" utrustning men samtidigt anser jag mig vara dålig på akvariefoto...alltså, inte alltid utrustningen är det viktigaste
                          Kolla denna http://fstoppers.com/iphone/ I-phonen...inte alla som kan ta de bilderna med en svindyr kamera utan tillräckligt med ljus!
                          Tålamod är nog ett av de viktigaste verktygen för akvariefoto skulle jag tro...och självklart en känsla för det. Någon kanske tycker det låter hårt men alla KAN inte ta bra akvariebilder bara för att dom skulle råka äga en bra utrustning. Mycket som spelar in när man får en bra bild...vad nu en bra bild är egentligen!?!
                          //Niklas

www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                            ...vad nu en bra bild är egentligen!?!
                            Jag tycker din profilbild e bra, du ser het ut ^^

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Ursprungligen postat av Zaphi
                              Jag tycker din profilbild e bra, du ser het ut ^^
                              Va!!
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2753

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                                Mycket som spelar in när man får en bra bild...vad nu en bra bild är egentligen!?!
                                Ja vad är en bra bild egentligen? En del snackar om gyllene snittet och en massa annat hokus pokus. En del menar att en bra bild måste sätta fantasin i rörelse eller att bilden måste förmedla något.

Jag påstår inte att något är fel men ibland kommer jag på mig själv att jag sätter en bild före en annan bara för att den följer regeln om gyllene snittet bättre än den andra bilden, fast egentligen föredrar jag bilden som i så fall är sämre. Kunskaper är bra att ha och regler kan vara bra att känna till, men vad som är en bra eller dålig bild handlar numera bara om en känsla för mig, sen är det kanske som så att en del bra bilder verkligen följer alla regler på hur en bra bild bör vara men ibland inte alls. När jag sen valt min bästa bild försöker jag sätta ord till varför jag föredrar den, och det är inte så lätt alla gånger.

Kommentar

Arbetssätt...